بیشتر مردم ایران کمبود ویتامین D دارند/ مشکل ریزش موی دانش‌آموزان دختر جدی نیست

براساس مطالعات اخیر کمبود ویتامین D در همه گروه‌های سنی از معضلات پیش‌رو بود و در کل کشور این کمبود ریزمغذی شیوع بالایی دارد. دانش‌آموزان نیز در این زمینه مستثنی نیستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مشکل ریزش موی دانش‌آموزان دختر جدی نیست، گفت: بیشتر مردم ایران کمبود ویتامین D دارند.

فرید نوبخت حقیقی، از انجام مطالعه و پژوهش ریزمغذی‌ها در ایران طی دوره‌های 10 ساله (پورا) خبر داد و گفت: اولین بار این مطالعه و پژوهش در ایران، سال 1980 انجام گرفت و وضعیت 5 ریزمغذی شامل آهن، روی، کلسیم، ویتامین A و D میان افراد جامعه بررسی شد.

به گفته وی کمبود فقر آهن شایع‌ترین مشکل در حوزه ریزمغذی‌ها بود و بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش این مشکل اجرایی شد. طرح‌ آهن‌یاری دختران دبیرستانی نیز از جمله اقدامات انجام گرفته در این راستا است.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال 1390 دومین مطالعه و پژوهش ریزمغذی‌ها در ایران انجام گرفت، افزود: کمبود آهن تا حدودی براساس برنامه‌های انجام گرفته برطرف شد و مطالعات نشان داد که مداخلات ما در این زمینه موثر بوده است.

نوبخت گفت: بر اساس مطالعات اخیر کمبود ویتامین D در همه گروه‌های سنی از معضلات پیش‌رو بود و در کل کشور این کمبود ریزمغذی شیوع بالایی دارد. دانش‌آموزان نیز در این زمینه مستثنی نیستند.

اودر پایان درمورد این مسئله که بسیاری اعتقاد دارند؛ ریزش مو در میان دانش‌آموزان دختر به دلیل کمبود ریزمغذی‌ها افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر این معضل وجود ندارد و بررسی علمی بر این اساس انجام نگرفته البته ممکن است به صورت موردی شاهد کاهش ریزش مو در میان دختران دانش‌آموز باشیم که می‌تواند ریشه در بعضی ریزمغذی‌ها داشته باشد ولی به طور کلی این مسئله مشکل اساسی نیست و حتی به صورت محدود نیز گزارش نشده است.

105105

کد خبر: 544452

وب گردی

وب گردی