80 درصد خودروهای پایتخت معاینه فنی  ندارند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اعلام کرد: 80 درصد خودروهای تهران فاقد معاینه فنی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا مهندس ولی‌الله آذروش با بیان اینکه با توجه به وضعیت کنونی کشور تنها راه کاهش آلودگی هوا و قابل تحمل کردن هوای تنفسی شهر تهران انجام دقیق معاینه فنی خودروها است، گفت: محدود کردن تردد خودروهای کاربراتوری در سطح شهر و رعایت قانون ممانعت از تردد خودروهای فرسوده تنها راه کاهش آلودگی هواست.

او با اشاره به سهم 80 درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران افزود: از سه میلیون دستگاه خودروی مشمول معاینه فنی در تهران تنها 230 هزار خودرو از ابتدای امسال تا کنون به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه بالغ بر 80 درصد خودروهای تهرانی‌ها فاقد معاینه فنی است گفت: بر اساس آمار مراکز، 27 درصد مردودی خودروها مربوط به تست آلایندگی است.

او افزود: مطابق قواعدی که سازمان حفاظت محیط زیست برای خودروهای انژکتوری و کاربراتوری به مراکز معاینه فنی ابلاغ کرده، قبول شدن خودروهای کاربراتوری در این آزمون بسیار ساده است اما با این حال 50 درصد از خودروهای کارربراتوری مراجعه کننده به مراکز، از آزمون آلایندگی مردود می‌شوند.

آذروش با بیان اینکه در حال حاضر حدود 300 هزار خودروی کاربراتوری در تهران در حال تردد هستند گفت: آلودگی آنها در حال خوشبینانه 20 برابر یک خودرو با استاندارد پایین یورو2 است و عامل 45 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد همین 300 هزار خودرو است.

او با بیان اینکه اجرای هر طرحی که بتواند این خودروهای کاربراتوری که حدود 10 درصد خودروها را تشکیل می‌دهند، ساماندهی کند در آلودگی هوا بسیار موثر است گفت: در حال حاضر بالغ بر 70 درصد از ظرفیت مراکز خالی است و با ادامه این روند در روزهای آتی و با توجه به افزایش سرما و پدیده وارونگی هوا، همچون سنوات گذشته با وضعیت آلودگی شدید هوا روبرو خواهیم بود.

آذروش با اشاره به عدم همکاری شهروندان برای اخذ معاینه فنی گفت: پلیس بایستی هرچه زودتر نسبت به اتصال اطلاعاتش به سامانه معانه فنی شهر تهران و اعمال قانون جریمه به صورت سیستماتیک و نرم افزاری اقدام کند چرا که بی تردید برخورد پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی می‌تواند تاثیر مستقیمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

مدیر عامل معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه بالغ بر 70 درصد خودروهای کشور در مراکز مکانیزه معاینه فنی کشور گواهی می‌گیرند گفت: مراکز مکانیزه معاینه فنی تحت نظارت کلان شهرهای کشور دارای وحدت رویه در عملکرد و استانداردهای نظارتی مناسب هستند و در خصوص دیگر مراکز نیز با توجه به راه اندازی سیستم یکپارچه سامانه ملی (سیمسا) توسط وزارت کشور و اصلاحاتی که در بحث نظارتی در آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه فنی در مصوبه دی ماه 93 هیئت وزیران صورت گرفت، به زودی مشکلات در این حوزه برطرف می‌شود.

آذروش با بیان اینکه در حال حاضر 438 مرکز معاینه فنی در سطح کشور فعالیت دارند که 398 مرکز آن به سامانه ملی وصل شده است، گفت: نتایج آزمون به صورت سیستماتیک وارد سامانه می شود و هیچ خودرویی بدون حضور فیزیکی نمی‌تواند گواهی معاینه فنی دریافت کند اما با این اوصاف با توجه به اعتماد 100 درصد پلیس به مراکز تحت نظارت شهرداری تهران، براساس آخرین مصوبه شورای شهر، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران این آمادگی را دارد تا نسبت به پذیرش خودروهایی که خارج از مراکز چهارده گانه تحت نظارت شهرداری معاینه فنی دریافت کرده‌اند را مجددا به صورت رایگان در تست‌های معاینه فنی وارد کند.

آذروش گفت: شهرداری تهران آمادگی دارد تا آماده شدن سامانه ملی معاینه فنی برای اطمینان خاطر پلیس این کار را انجام دهد و بدون تردید اجرایی شدن معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا نقش موثری دارد که برای انجام این مهم به اهتمام و همکاری جدی پلیس نیازمندیم.

105105

کد خبر: 544509

وب گردی

وب گردی