کتابخانه مجازی ادبیات راه‌اندازی شد

سایت کتابخانه مجازی ادبیات راه ندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، فراگیرشدن ebook کتاب‌های دیجیتال و رویکردهای نوین کتابداری در دنیای امروزِ علم پدیده‌ای مهم است. اکنون پژوهشگران در پژوهشهای خود گریزی از دسترسی به منابع و آرشیوهای کتاب‌های دیجیتال ندارند. این امکان ویژه البته در کشور ما به دلیل نبودن بستر مناسب، خلأهای قانونی و نیز اجرانشدن قانون کپی رایت چندان فراگیر نیست. اگرچه فعالیت هایی به صورت پراکنده در کشور انجام شده است، اما همواره سایۀ حقوق مؤلف و شکایت‌های حقوقی صاحبان آثار بر این دست فعالیت ها بوده است.
با این حال کتابخانۀ تخصصی ادبیات از ابتدای سال 1393 برنامه‌ریزی جدی برای ورود به این عرصه کرد. ابتدا با راه اندازی سایت کتابخانۀ تخصصی ادبیات (literaturelib.com) به معرفی تازه‌های منابع کتابخانۀ ادبیات پرداخته شد. در اوایل کار سایت، معرفی کوتاهی از تازه‌های کتاب انجام شد. در فاز دوم همین سایت، به همراه معرفی کوتاه از کتاب، بخشی از صفحات اسکن‌شده آن افزوده تا پژوهشگران با کتاب‌ها بیشتر آشنا شوند و از طرفی حقوق مؤلف نیز رعایت شود. این سایت همچنان با همان شیوه فعال است و هر روز بارگذاری دارد.
اما چالش بزرگ‌تر در راه بود: راه‌اندازی بندی مجازی ادبیات (eliteraturebook.com). در این سایت قصد داریم منابع ادبی را در دو قالب مقاله و کتاب با فایل پی دی اف و به صورت تمام متن بارگذاری کنیم تا هم بانک اطلاعاتی مفیدی برای پژوهشگران ادبیات باشد و هم منابع نایاب و مهم در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد، اما چیزی که کار را عقب می انداخت، همین بحث بر سر حقوق مؤلف بود. با این حال کار شروع شد و تصمیم بر بارگذاری کتابهایی گرفته شد که کمترین مشکل حقوقی را داشته باشند. اکنون پایگاه اینترنتی (eliteraturebook.com) در یک دسته‌بندی موضوعی مشخص و دقیق که با مشورت استادان بنام رشته ادبیات و کتابداری و اطلاع رسانی تهیه شده است، کتاب ها و مقالات ادبی را پیش دید پژوهشگران قرار داده است. گفتنی است منابع بارگذاری شده در پایگاه کاملاً آزاد و رایگان است و دانلود آن محدودیتی ندارد.
در بخش مقالات تفاوت این پایگاه الکترونیک با پایگاه‌های مشابه دسته بندی موضوعی مقالات است. در مورد کتابها نیز این دسته بندی وجود دارد و پژوهشگران می توانند پس از مراجعه به سایت، از درختواره موضوعی حوزۀ مطالعاتی مورد نظر خود را انتخاب کنند و منابع مورد نظرشان را بیایند. تفاوت دیگر این پایگاه با بانک های اطلاعاتی مشابه، در عدم محدودیت دانلود، ارائه خلاصه دقیق کتاب و معرفی نویسنده است. همچنین موارد مشابه هر کتاب بر اساس کلیدواژه های تعیین شده به مخاطب ارائه می شود. در فاز دوم همین پایگاه که به زودی اجرایی می شود، هر پژوهشگر دارای صفحه شخصی خواهد بود و می تواند نویسنده یا موضوع خاصی را دنبال کند که در صورت بارگذاری منبع جدیدی در موضوع یا نویسنده دنبال‌شده، به پژوهشگر در ایمیل ایشان اطلاع رسانی خواهد شد. نیز پژوهشگر میتواند در صفحه شخصی خود به پژوهش و یادداشت برداری و حاشیه زنی بپردازد.

503502

کد خبر: 544653

وب گردی

وب گردی