اقتصاددان: بودجه سال آینده هم در چارچوب اقتصاد مقاومتی نخواهد بود

یک اقتصاددان گفت: بودجه سال آینده در چارچوب اقتصاد مقاومتی قرار ندارد و به نظر می رسد اتفاقات 94 در سال آینده نیز تکرار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ساسان شاه ویسی در مصاحبه با رادیو اقتصاد، گفت:‌ اقتصاد مقاومتی به این معنی است که آسیب پذیری اقتصاد ملی از محیط های خارجی و نوسان های داخلی به حداقل برسد یا حذف شود، اما اتفاقات بودجه سال جاری نشان داد که دولت در این زمینه موفق نبوده است.

وی، اظهار داشت: وقتی اقتصاد به شدت به درآمدهای نفتی متکی می شود و بخشی از درآمدهای دولت را تغییرات نرخ ارز تامین خواهد کرد در آن صورت نمی توان آسیب پذیری ها را کاهش داد.

شاه ویسی، گفت:‌در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قرار بود این موارد به حداقل برسد تا اقتصاد ملی در فرآیند رونق تولید داخلی با حداقل آسیب روبرو شود.

شاه ویسی، اظهار داشت: باید نگاه به بودجه‌ریزی را تغییر دهیم و عملیاتی کردن نظام بودجه ریزی از مزایای اقتصاد مقاومتی هم استفاده کنیم و بودجه سال 95 از نظر تخصیص، برآورد، ارزیابی و نظارت بر بودجه باید کاملا عملیاتی باشد و با نگاه فعلی مسئولان به روش درآمد ـ هزینه‌ای نمی‌توان به استقرار اقتصاد مقاومتی امیدوار بود.

وی، تصریح کرد : اقتصاد مقاومتی ایجاب می کند که نگاهمان به بودجه‌ریزی کاملا متفاوت شود و نظام دقیق گزارش‌دهی در این زمینه نیاز است تا بودجه در فرآیندی بهینه تخصیص یابد.

این اقتصاددان، افزود: ‌در دو سال اخیر برغم اظهارات دولتمردان و تاکیدات رئیس جمهور هنوز نتوانسته ایم از رکود خارج شویم و حالت ایستایی در اقتصاد ملی دیده می شود که ادامه آن مخاطره آمیز خواهد بود.

این اقتصاددان افزود:‌ اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور مستقر شود باید مبانی حاکم بر این نظام اقتصادی را هم قبول کنیم و بپذیریم که از الگوهای غربی و شرقی متفاوت است و جوهره آن را پیشرفت همراه با عدالت تشکیل می دهد.

شاه ویسی، گفت: با تکیه بر اصول و مبانی نظام اقتصاد لیبرالی نمی توان به این اهداف رسید و اقتصاد آزاد تضمینی ندارد که عدالت همراه با پیشرفت را برای ما به ارمغان آورد و همچنان رکود اقتصادی ادامه دارد.

401401

کد خبر: 544806

وب گردی

وب گردی