49 بنای فرهنگی ایران آماده ثبت جهانی است/ سی و هشتمین کنفرانس عمومی دوسالانه یونسکو برگزار می‌شود

سی و هشتمین کنفرانس عمومی دوسالانه یونسکو از سوم تا 18 نوامبر 2015 برابر با 12 تا 27 آبان ماه 1394 در مقر اصلی این سازمان در پاریس برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز دکتر سعدالله نصیری قیداری گفت: سی و هشتمین کنفرانس عمومی دوسالانه یونسکو از سوم تا 18 نوامبر 2015 برابر با 12 تا 27 آبان ماه 1394 در مقر اصلی این سازمان در پاریس برگزار می‌شود و هیأتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دوره از اجلاس حضور خواهند داشت.

او در ادامه افزود: این کنفرانس هر دو سال یکبار در مقر یونسکو در فرانسه برگزار می‌شود و مهمترین رویداد سالانه یونسکو به صورت عمومی در این کنفرانس مطرح می‌شود. تقریبا از 200 کشور عضو یونسکو دبیرکل‌های کمیسیون‌های ملی و اعضای دیگر هیأت که وزرای علوم یا آموزش عالی و آموزش عمومی هستند در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

سرپرست کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه تصمیمات مهم بودجه‌ای و برنامه‌‌های یونسکو،‌ اعلامیه نهایی و توصیه‌نامه‌ها و قطعنامه‌ها در این کنفرانس مشخص می‌شود، اظهار داشت: تمام تصمیم‌گیری‌های سراسر دنیا در حوزه علم،‌ آموزش و فرهنگ در این کنفرانس صورت می‌گیرد. وزرای علوم کشورهای مختلف هر کدام فرصت دارند درباره سیاست‌های کشور خود صحبت و قطعنامه‌های جمعی را که قبلا در کشور خود کار کرده‌اند، به تصویب برسانند.

ایران با پنج قطعنامه در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو حضور می یابد
دکتر نصیری با بیان اینکه به طور معمول کشورهای حاضر در کنفرانس عمومی یونسکو به ارائه و دفاع از قطعنامه‌های پیشنهادی خود می‌پردازند، گفت: ما نیز با پنج قطعنامه در این دوره از کنفرانس حضور خواهیم داشت. علاوه بر قطعنامه‌ها درخصوص چهارچوب عمل آموزش اصلاحیه‌های خوبی توسط گروه آموزش کمیسیون‌ملی یونسکو داده شده است.

او عناوین قطعنامه را به شرح زیر اعلام کرد:

  1. مقابله با افراط‌گیری در فضای مجازی (38C/DR.4)
  2. جلوگیری از تولید بازی‌های رایانه‌ای ضد میراث جهانی و تنوع فرهنگی(38C/DR.3)
  3. استفاده از نیروهای داوطلب جوان در بخش‌های مختلف یونسکو(38C/DR.2)
  4. پیوند آب و انرژی (38C/DR.8)
  5. بین‌بخشی بودن علوم و تحقیقات مهندسی برای توسعه پایدار(38C/DR.9)

سرپرست کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: بازی های رایانه ای که به طور انبوه در سراسر دنیا تولید می شود و از کودکان خردسال تا افراد سالمند مشغول بازی با آنها هستند به دلیل ترویج خشونت و جنگ با اهداف صلح آمیز یونسکو مغایرت دارد و باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.
49 بنای فرهنگی ایران آماده ثبت جهانی است
دکتر نصیری درخصوص وضعیت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران نیز اظهار داشت: تعداد 49 ابنیه فرهنگی را برای ثبت جهانی آماده داریم اما از سال 2007 سازمان یونسکو تصویب کرد که هر کشور یک سهمیه برای ثبت میراث فرهنگی در سال داشته باشد از همین رو با محدودیت ثبت آثار فرهنگی مواجه هستیم.
او گفت: معتقدیم در زمینه ثبت آثار فرهنگی نباید وزن یکسان برای کشورهای مختلف قائل شد زیرا نمی‌توان یک کشور که تعداد میراث فرهنگی آن بسیار محدود است را با کشوری غنی مانند ایران مقایسه کرد.
دکتر نصیری از رایزنی‌های کمیته ملی یونسکو در ایران با مسوولان این سازمان جهانی به منظور تعیین سهمیه متفاوت برای کشورها در زمینه ثبت آثار میراث فرهنگی خبر داد.
سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در خصوص وضعیت ثبت میراث معنوی که درباره مالکیت آنها بین کشورهای مختلف، توافق نظر وجود ندارد نیز گفت: قرار نیست در ثبت میراث معنوی مشترک، اسم یک کشور حذف شود بلکه حتی الامکان آن موضوع مشخص به صورت مشترک میان کشورها به ثبت خواهد رسید که به عنوان مثال مراسم نوروز، به صورت مشترک میان 9 تا 10 کشور برای ثبت جهانی پیشنهاد شد.

105105

کد خبر: 544854

وب گردی

وب گردی