امیدها برای رفع ممنوعیت تصویر فاطمه معتمدآریا

 شهریور 89 خبری مبنی بر ممنوع تصویر شدن فاطمه معتمدآریا منتشر شد، خبری که بسیاری را به واکنش  و اظهار نظر واداشت، اما از آن زمان تا کنون بیش از 5 سال می گذرد و همچنان پخش تصویر سیمین سینمای ایران از تلویزیون ممنوع است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، شهریور سال 89 شورای نظارت بر صداوسیما در نامه‌ای به رئیس این سازمان با استناد به بند 15-2 آیین‌نامه سیاست‌ها و ضوابط ناظر بر تولید، تأمین و پخش برنامه‌ها از ضرغامی خواست که از ادامه فعالیت فاطمه معتمدآریا در برنامه‌های سازمان جلوگیری شود. بسیاری دلیل این نامه را حجاب نامناسب معتمدآریا در جشنواره کن آن سال می دانند.

پس از آن و در واکنش به این نامه ، عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیمای وقت به مرتضی میرباقری معاون سیما دستور داد که عین نظر شورای نظارت اعمال شود. در آن زمان معتمدآریا با سریال «آشپزباشی» در تلویزیون حضور داشت به همین دلیل ممنوع شدن تصویر این بازیگر به پس از اتمام سریال موکول شد تا از فعالیت او در سریال های جدید ممانعت به عمل آید.
در پی این حکم اما بسیاری نظر دیگری درباره دلایل ممنوعیت معتمدآریا داشتند و معتقدند که حمایت او از کاندیدایی خاص در سال 88 دلیل قهر تلویزیون با اوست. حمایت او و استفاده از دستبندی با رنگ تبلیغاتی کاندیدای مورد علاقه اش در جشنواره کن و پس از آن پخش سریال «آشپزباشی» سبب شد تا جنجال های فراوانی در داخل کشور به وجود آید تا صدا و سیما تحت فشار عده ای مجبور شود تا معتمدآریا را پس از سریال «آشپزباشی» ممنوع تصویر کند.

بیشترین اعتراضات در این زمینه را حجت الاسلام محمد تقی رهبر، رئیس مجمع روحانیون مجلس انجام داد و گفته بود: "کمترین خواسته ما ممنوع التصویر شدن او در سینما و تلویزیون است."
این سیل اعتراضات به معتمدآریا قبل از ممنوع تصویر شدنش هم وجود داشت، در مهرماه 88 زمانی که او با جمعی از سینماگران برای سفر به آمریکا قصد حضور در برنامه «از نزدیک و شخصی» را داشت در فرودگاه متوجه شد که ممنوع خروج شده است و هیچ دلیلی هم برای این تصمیم عنوان نشد. هر چند که ممنوع خروج بودن او در آذر ماه همان سال لغو شد.

معتمدآریا دو هفته پس از ممنوع خروج شدنش نامه ای را منتشر کرد که در قسمت هایی از آن آمده:

در این سی سال سینماگر شده ایم و به واسطه فیلم هایمان در مجامع جهانی نماینده فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده ایم.

ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده ایم.

قضاوت در مورد نماینده فرهنگ و تمدن ایرانی را به عهده خوانندگان می گذاریم.
ممنوع تصویر بودن معتمدآریا در دولت تدبیر و امید همچنان ادامه دارد تا آنجا که فیلم «یحیی سکوت نکرد» با بازی فاطمه معتمدآریا که در گروه «هنر و تجربه» مرداد ماه امسال اکران شد در تیزر تلویزیونی آن نه نامی از معتمد آریا به چشم می آید و نه تصویری از آن پخش شد.
معتمدآریا درباره این اتفاق می گوید: «آیا برای تبلیغ یک کار فرهنگی هنوز این اتفاقات می‌افتد؟ با استناد به چه قانونی و کدام حکم قضائی این رفتارها صورت می‌گیرد؟ من بی‌خبرم. اگر من حق خودم را هم فراموش کنم، به تهیه‌کننده متعهد هستم. نمی‌دانم این چه ضرری است که تهیه‌کننده باید متحمل شود. البته من از طریق مراجع قانونی کشور دنبال رفع این رفتارها و دوگانگی‌ها هستم و امیدوارم به نتیجه برسد.»

این در حالیست که در بیلبوردها و آگهی هایی که از فیلم « یحیی سکوت نکرد» در رسانه های مکتوب منتشر شده تصویر معتمدآریا دیده می شود.

با این وجود ممنوع تصویری معتمدآریا که او را از فعالیت های حرفه ای از سال 89 دور کرده بود با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تعدیل یافت و سیمین سینمای ایران توانست در سال 92 در فیلم های «قصه ها» و «پریناز» حضور یابد، معتمدآریا در واکنش به این عمل شعور و درک بالای مسئولان فرهنگی دولت یازدهم را از عوامل بازگشت سینمای ایران به دوران قابل احترام خود معرفی کرد.

صدا و سیما اما همچنان بر مواضع خود درباره معتمدآریا باقی ماند تا اینکه در اولین قسمت از سری جدید برنامه هفت که با اجرای بهروز افخمی پخش می شود در یکی از آیتم های برنامه که به گروه «هنر و تجربه» اختصاص داشت، تصویر درشتی از فاطمه معتمد آریا در فیلم «یحیی سکوت نکرد» بر صفحه تلویزیون نقش بست و شاید بتوان گفت با این حرکت طلسم 5 ساله ممنوع تصویری معتمد آریا شکست.
این اتفاقات امیدها را برای رفع ممنوعیت تصویری فاطمه معتمدآریا در دولت تدبیر و امید بیشتر می کند.
503

کد خبر: 544902

وب گردی

وب گردی