خط فقر مسکن در تهران ؛ 1.5 میلیون تومان

مشاور طرح جامع مسکن، رقم خط فقر مسکن و نیز درصد خانوارهای زیر خط فقر مسکن در استان‌های مختلف را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس پژوهش محمدرضا فرهادی‌پور یکی از مشاوران طرح جامع مسکن، خط فقر مسکن در استان تهران برای هر نفر در سال جاری (میانگین یک سال)‌ یک و نیم میلیون تومان نرخ‌گذاری و برای یک ماه 133 هزار تومان تعیین شده است.

وی، گفت: اگر فردی نتواند ماهانه این مبلغ را برای پرداخت هزینه اقامت در مسکن در تهران تهیه کند، بد مسکن محسوب می‌شود.

فرهادی پور، اظهار داشت: همچنین، یک خانوار چهار نفری در تهران باید ماهیانه 532 هزار تومان برای تأمین مسکن پرداخت کند در غیر این صورت زیر خط فقر مسکن قرار دارد.

بعد از استان تهران هم استان‌ هرمزگان با یک میلیون و 400 هزار تومان برای یک سال، استان البرز با یک میلیون و 150 هزار تومان و سپس استان سیستان و بلوچستان با 960 هزار تومان بالاترین خط فقر را دارد.

کارشناس ارشد اقتصاد مسکن، با اشاره به خط فقر مسکن استان ایلام با رقم 284 هزار تومان برای یک سال اظهار داشت : با توجه به اختلاف فاحش دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان با سایر استان‌ها، به نظر می‌رسد وضع فقر مسکن در این دو استان بسیار بالاست و برای اصلاح آن نیازمند منابع مالی فراوانی هستیم.

وی، تأکید کرد: 36 درصد مردم استان بوشهر ، 33 درصد اهالی استان کرمان و 31 درصد ساکنان خوزستان در وضعیت فقر مسکن قرار دارد که باید برای رفع این معضل،‌ برنامه‌ریزی منسجمی در این استان‌ها صورت گیرد.

فرهادی‌پور، با اشاره به زیرخط فقر مسکن بودن 56 درصد مردم سیستان و بلوچستان به عنوان فقیرترین استان از نظر درآمد افراد برای تهیه مسکن مناسب، افزود: بهترین استان از نظر درآمد مردم برای تهیه مسکن، استان تهران است که فقط 11 درصد ساکنان آن درآمدی زیرخط فقر مسکن دارند.

وی، همچنین برآورد کرد فقط 12 و 6 دهم اهالی استان زنجان زیر خط فقر مسکن هستند که نشان‌دهنده مناسب بودن درآمد اهالی این استان برای تهیه مسکن مناسب است. با این وجود استان‌های کرمان با 41 و 4 دهم و بوشهر با 41 و 2 دهم درصد جمعیت زیر خط فقر بعد از سیستان و بلوچستان بیشترین جمعیت زیر خط فقر مسکن را دارند.

401401

کد خبر: 545023

وب گردی

وب گردی