مصرف 3 میلیارد لیتر نوشابه در ایران / 40 درصد ایرانی‌ها کم‌تحرک هستند

کم تحرکی و مصرف مواد غذایی زیان‌آور مانندنوشابه و انواع فست فودها در کشور سبب شده است زنگ خطرابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان و دیابت در کشور به صدا درآید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان سبک زندگی ایرانیان مشکل دارد. نداشتن تغذیه مناسب که بتواند همه ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز روزانه بدن راتامین کند در کنار کم تحرکی و عدم رعایت بهداشت فردی سبب شده است پزشکان و مسئولان امر بهداشت هرچند وقت یک بار آمارهای نگران‌کننده ای از درصد ابتلای ایرانیان به بیماری هایی که ناشی ازاین سبک غلط زندگی است، ارائه دهند. روز گذشته قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مشارکت‌های اجتماعی گفت: سالانه 90 هزار نفر به بیماران سرطانی کشور افزوده می‌شود. سیدمحمد هادی ایازی گفت: حدود سه هزار و 400 نفر از این تعداد کودک هستند.

سالانه 90 هزار نفر به بیماران سرطانی کشور افزوده می‌شود که حدود سه هزار و 400 نفر از این تعداد کودک هستند

. او با تاکید بر نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در این امور افزود: فرهنگ‌سازی در حوزه امور خیریه سلامت بسیار مهم است و این فرهنگ‌سازی باید در کودکان و نوجوانان نهادینه شود. به گزارش ایرنا، به گفته او، 60 هزار خیر حوزه سلامت کشور طی دوره گذشته 30 هزار میلیارد ریال به این بخش اهدا کرده‌اند.

40 درصد ایرانی‌ها کم‌تحرک هستند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 40 درصد ایرانیان 15 تا 64 سال تحرک کافی ندارند. همچنین مردم استان فارس کم‌تحرک‌ترین و کهگیلویه و بویر احمد پر تحرک ترین هستند. احمد کوشا درباره اهمیت تحرک فیزیکی و ورزش در سلامت گفت: مطالعات موجود در وزارت بهداشت نشان می‌دهد که میزان تحرک و ورزش در بین ایرانیان سیر نزولی دارد و هر سال کم می‌شود. او گفت: در سال 87 حدود 38 درصد ایرانیان کم‌تحرک بودند، این میزان در سال 88 به 39 درصد و در سال 90 به 40 درصد رسید و بعد از آن نیز مطالعه جدیدی درباره میزان تحرک ایرانیان انجام نشده است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس این مطالعات مردم استان فارس با 4/53 درصد کم تحرکی، از همه استان‌های کشور کم تحرک تر هستند و بعد از آن استان سیستان و بلوچستان با 5/52 درصد و بوشهر با 4/50درصد کم تحرکی در رده‌های بعدی قرار دارند. او گفت: بیشترین میزان تحرک در بین ساکنان استان

کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده که میزان کم تحرکی در آن 4/20درصد است یعنی 79/6درصد افراد در این استان تحرک کافی دارند. بعد از آن نیز استان مازندران با 4/22 درصد و لرستان با 9/27 درصد کم تحرکی در رتبه های دوم و سوم از نظر فعالیت فیزیکی مناسب در کشور قرار دارند. کوشا ادامه داد: به‌طور کلی ورزش و تحرک می‌تواند پیری را به تعویق بیندازند و سن بیولو‍‍ژیک انسان را پایین بیاورد اما اینکه ورزش چقدر و تا چه اندازه می‌تواند سن بیولوژیک انسان را کم کند هنوز مطالعه دقیقی در وزارت بهداشت نداریم. به گزارش ایرنا، او ادامه داد: آنچه بر اساس مطالعات وزارت بهداشت می‌توانیم به آن استناد کنیم این است که ورزش و تحرک کافی می‌تواند از بیماری‌های مهمی‌مثل بیماری‌های مزمن قلبی- عروقی، تنفسی، سرطان، دیابت جلوگیری کند.

40 درصد ایرانیان 15 تا 64 سال تحرک کافی ندارند. همچنین مردم استان فارس کم‌تحرک‌ترین و کهگیلویه و بویر احمد پر تحرک ترین هستند

مصرف نوشابه در ایران و لزوم جایگزینی آبمیوه به جای آن

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره عادات غذایی نادرست ایرانیان گفت: به‌طور متوسط هر نفر در ایران 42 لیتر نوشابه مصرف مى‌کند؛ یعنى ایرانیان سالانه بیش از 2میلیارد و 900میلیون لیتر نوشابه استفاده مى‌کنند. حسین رضایی‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر، در ایران به‌دلایلی مصرف آب میوه در حال رشد است.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: استفاده از آب میوه به‌جای میوه خام، رشد فرهنگ بهداشت عمومی‌و افزایش آگاهی عمومی‌درباره فواید مصرف نوشیدنی‌های طبیعی به‌ویژه آب میوه بسته‌بندی شده خود از دلایل دیگر مصرف آب میوه‌هاست. رضایی‌زاده گفت: از طرفی افزایش تعداد دانش‌آموزان در مراکز آموزشی که سبب خرید، مصرف نوشابه‌ها و آب میوه بسته‌بندی می‌شود، همچنین گرم شدن هوا، به‌دلیل تغییرات جوی سال‌های اخیر که می‌تواند موجب مصرف بیشتر نوشیدنی و آب میوه شود.

براین اساس تبلیغ منفی علیه نوشابه‌های گازدار و مطرح شدن آب میوه به عنوان کالای جایگزین میان محصولات کارخانه‌ای شده است. به گزارش تسنیم، رضایی‌زاده افزود: به‌طور متوسط هر نفر در ایران 42 لیتر نوشابه مصرف مى‌کند؛ یعنى ایرانیان سالانه بیش از 2 میلیارد و 900 میلیون لیتر نوشابه استفاده مى‌کنند، همچنین در سال 2002 میلادی در فرانسه نوشابه مکه یا مکاکولا ویژه مسلمانان تولید شد.

105105

کد خبر: 545035

وب گردی

وب گردی