ساخت مجتمع مسکونی 5 طبقه در بافت تاریخی یزد

محمدمهدی شرافت اعلام کرد: در سال 1390 و در غفلت مدیران وقت میراث فرهنگی، مجوز ساخت یک مجموعه مسکونی پنج طبقه در محدوده ثبتی بافت تاریخی یزد داده شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمد مهدی شرافت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد ، با اعلام این خبر گفت: این مجوز توسط کمیسیون ماده پنج صادر و شهرداری نیز نسبت به صدور پروانه اقدام کرده است. اخیراً با شروع عملیات ساختمانیِ طرح، موضوع از طریق یگان حفاظت به میراث فرهنگی گزارش شد که بلافاصله از کمیسیون ماده پنج درخواست ابطال مصوبه مربوطه و به شهرداری نیز درخواست اصلاح پروانه ارسال شد.

او افزود: با کمال تأسف، تاکنون هیچ اقدام عملی برای اجرای درخواست این اداره کل صورت نگرفته و علیرغم چندین نوبت مکاتبه و پیگیری با طرح این مسئله که چه دستگاه و اداره‌ای باید خسارت مالک را بپردازد، هیچکس مانع کار نشده و مالک بدون توجه به اخطارهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، مشغول اجرای ساختمان است.

شرافت تاکید کرد: بررسی‌های حقوقی میراث فرهنگی استان نشان می‌دهد که مصوبه‌ها و مجوزهای اداری یک منفعت ممکن‌الوصول است و ادعای جبران خسارت از اساس اشتباه است، اما حتی با این فرض غلط نیز نباید به دلیل اشتباه مسئولان وقت برای تأمین منافع ممکن‌الوصول یک نفر، موضوع ثبت جهانی و منافع عموم مردم را دچار آسیب کرد.

این مقام مسئول افزود: در صورت عدم ابطال مصوبه کمیسیون ماده پنج، میراث فرهنگی استان این موضوع را از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری خواهد کرد ولی در مجموع این ساختمان محک و آزمون سنجش میزان علاقمندی واقعی مسئولان شهرداری و شورای شهر به مسائل میراث فرهنگی است که امیدواریم ثابت شود که حرف و عمل آنها یکی است.

20106

کد خبر: 545069

وب گردی

وب گردی