افتتاح ۵ مدرسه خیرساز در سیستان و بلوچستان/ قدمی برای پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم

مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی کشور از راه اندازی چند پروژه مدرسه سازی در استان سیستان و بلوچستان خبر داد .

نیوشا یعقوبی : رضا درمان درباره تعداد مدرسه های خیرساز استان سیستان و بلوچستان به ایسکانیوز گفت: ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد حدود 32 سال است که فعالیت مدرسه سازی انجام می دهیم، دیروز و امروز در یک سفر دو روزه، 5 مدرسه خیرساز را افتتاح کردیم. ۶ مدرسه دیگر را نیز در دست ساخت داریم. فعالیت ما در استان سیستان و بلوچستان شروع شده و امیدواریم بتوانیم در طی یک سال آینده آمار پروژه ها در این استان به حدود حداقل 25 مدرسه برسانیم.

چند دانش آموز در این مدرسه ها به تحصیل می پردازند؟

تعداد این دانش آموزان بسیار کم است زیرا عمده مدارسی که ساخته می‌شود در استان های محروم و دور افتاده، حتی در مناطق عشایر نشین قرار دارد. برای مثال در یکی از مدارسی که دیروز افتتاح کردیم، در حدود 40 دانش آموز تحصیل می کنند. اگر در این مناطق مدرسه وجود نداشته باشد دانش آموزان به ویژه دختران مجبور به ترک تحصیل می شوند یا برای ادامه تحصیل مجبور به کوچ کردن به شهرها و حاشیه نشینی می شوند.

مشکلات ساخت مدرسه ها چیست آیا دولت به ساخت این مدارس کمک می‌کند؟

مجمع خیرین مدرسه ساز کمک بزرگی به ما هستند به خصوص در سیستان و بلوچستان مدرسه سازی با قدرت پیش می رود و حمایت خیلی خوبی از خیرین مدرسه ساز صورت گرفته است.

چند پروژه در این دو روز افتتاح شده است؟

در مجموع 5 مدرسه. ولی بیش از اینکه جنبه کمیت افتتاح مدارس را در نظر داشته باشیم باید با دید ارزیابی محیطی به این موضوع نگاه کنیم. در همین راستا بازدید مردم از پروژه ها بسیار مهم است و باید برنامه ریزی های دقیقی در این حوزه انجام شود. ضمن اینکه در کنار ساخت مدارس، به آنچه داخل مدارس می‌گذرد نیز اهمیت داده می‌شود؛ چرا که کار ما در واقع ارتقای سطح آموزش دانش آموزان مدارس و تجهیز ابزار معلمان برای آموزش بهتر است.

افتتاح مدارس برای چه مقطع درسی در نظر گرفته شده؟

مدارسی که در این 2روز افتتاح شده همگی در مقطع ابتدایی هستند و در مناطق خیلی محروم قرار دارند، ضمن اینکه در این مدارس معمولا دخترها و پسرها در کنار هم به تحصیل می‌پردازند. دانش آموزان پایه اول تا ششم ابتدایی در یک تا دو کلاس مستقر هستند. این ویژگی مدارس چند پایه است که در مناطق محروم مورد قرار دارند بنابراین تفکیک در مقاطع ابتدایی وجود ندارد.

چند نفر از دانش آموزان بورسیه شدند؟

در همایشی که در 24 مهر برگزار شد اعلام کردیم دانش آموزانی که موفق به کسب رتبه بالایی در کنکور شده باشند، می‌توانند بورسیه شوند. این بچه ها در سال های گذشته تحت پوشش حمایتی جامعه یاوری فرهنگی برای تهیه کتاب های کنکور بودند. در این مراسم 10 دانش آموز از سیستان و بلوچستان دعوت شده بودند که 5 نفر موفق به شرکت در آن شدند و به هر کدام یک دستگاه لپ تاپ به عنوان هدیه داده شد. امیدواریم بتوانیم این افراد تا پایان دوره تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحت حمایت مالی جمعیت یاوری فرهنگی باشند.

نام این مدارس را می توانید اعلام کنید.

مدرسه 1 کلاسه «طلایه داران 2» در روستای بگجور ، مدرسه 2 کلاسه «سرشکی» در روستای لهراب منطقه میرجاوه که در چند کیلومتری مرز ایران و پاکستان.
20106

کد خبر: 545246

وب گردی

وب گردی