تولد سالانه 40 هزار  کودک معلول/وضعیت بیمه زنان سلامت خانوار

انتقاد از دولتی شدن کمیته امداد، تولد سالانه ۴۰ هزار کودک معلول، پیشگیری از اختلال بینایی کودکان ، بیمه ۱۵۸ هزار زن سرپرست خانوار و...، از مهمترین اخبار حوزه رفاه در این هفته بود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر در این هفته اخبار و وقایع مهمی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

ابعاد مختلف فقر در جامعه

وزیر رفاه ذز اولین روز هفته جاری با بیان اینکه مسکن اجتماعی از برنامه های حوزه رفاه است که سازمان تأمین اجتماعی در آن مشارکت می کند، گفت: بعد از ساماندهی مسکن مهر، دولت مسکن اجتماعی را پیگیری می کند.

دکتر علی ربیعی دولت دکتر روحانی را یک فرصت تاریخی برای کشور دانست و افزود:بعد از انقلاب با جنگ و تحریم روبرو بودیم و هزینه عزت یک کشور را متحمل شدیم و در سال هایی بوجه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلاری داشته ایم اما در آن سال ها در مورد مبارزه با فقر موفق نبودیم.

او با بیان اینکه در کشور با طبقه متوسط فرهنگی روبرو هستیم و این طبقه در برخی کشورها بوجود می آید، اظهار داشت: این طبقه از نظر اقتصادی و درامدی جزو طبقات پایین و از نظر منزلت و فرهنگ جزو طبقات بالای جامعه محسوب می شود که این طبقه فرصتی برای موفقیت برنامه های رفاه اجتماعی کشور است.

ربیعی با اشاره به ۵ نوع فقر در کشور گفت: در حوزه های سلامت، خوراک، مسکن، سواد و معیشت دچار فقر هستیم و از نظر دیگری می توان فقر ششم با عنوان تهدید عدم امنیت در آینده را نیز به این دسته از فقرها افزود.

کمیته امداد نباید دولتی شود

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز پس از تشکیل کارگروهی برای تفکیک وظایف کمیته امداد و بهزیستی در کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد که این طرح باعث دولتی شدن کمیته امداد می شود و با تصویب آن، سطح ارائه خدمات به محرومان کم می شود.

محمد اسماعیل سعیدی گفت: تفکیک وظایف نهادهای حمایتی و ساختار آنها بر اساس آیین‌نامه جزو مصوبات کمیسیون اجتماعی است و رسیدگی به این موضوع نیز باید در این کمیسیون انجام می‌شد، اما بر اساس نظر هیات رئیسه مجلس، این کارگروه در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل شده است که بسیار تعجب‌برانگیز است.

او با اشاره به اینکه طرح تفکیک وظایف نهادهای حمایتی، کمیته امداد را تبدیل به یک سازمان دولتی می‌کند، تصریح کرد: بر این اساس این نهاد نیز مانند بهزیستی شده، در حالی که باید به سمتی حرکت کنیم که کمیته امداد برای تامین هزینه‌ها و کمک به محرومین از منابع مردمی استفاده کند

تولد سالانه ۴۰ هزار کودک معلول

رئیس سازمان بهزیستی در این هفته با اشاره به اینکه ۵۰ درصد معلولیت‌ها ژنتیکی است، گفت: سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند.

انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم بر هم زدن سلامتی، بیماری‌های ژنتیکی است، افزود: باید بتوان با آموزش و پیشگیری از بروز بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری کرد.

او با اشاره به اینکه کشور ما در شناسایی بیماری‌های ژنتیک موفقیت هایی داشته است ، افزود: با تلاشهای متخصصین پیشرفت‌هایی در شناسایی بیماریهای ژنتیکی داشته‌ایم و دیگر نیازی به مراجعه به کشورهای دیگر وجود ندارد و همچنین بهزیستی به عنوان سازمان متولی معلولان تلاش می‌کند تا با اقدامات به موقع و ارائه خدمات مشاوره‌ای میزان معلولیت ها را در جامعه کاهش دهد.

پیشگیری از اختلال بینایی کودکان تهرانی

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران نیز در اواسط هفته جاری ضمن تشریح جزئیات طرح معاینه تنبلی چشم و جلوگیری از اختلالات بینایی کودکان، گفت: ۱۱۰ هزار کودک در ۶ ماهه اول سال معاینه شدند.

سعید نوروزی در مورد غربالگری بینایی کودکان افزود: به منظور معاینه چشم و جلوگیری از بیماری های بینایی کودکان سازمان بهزیستی از سال های گذشته اقدام به اجرای طرح غربالگری بینایی کرده است بطوریکه اجرای این طرح از بروز اختلالات بینایی در کودکان پیشگیری می کند.

او با اشاره به اینکه در ۶ ماهه سال جاری ۱۱۰ هزار کودک مورد معاینه قرار گرفتند، گفت: این افراد در پایگاه های دایم سازمان تحت غربالگری و معاینه قرار گرفته اند بطوریکه اختلال بینایی پس از معاینه اولیه در برخی از این کودکان محرز شده که آنها معاینه تخصصی شده اند.

بیمه ۱۵۸ هزار زن سرپرست خانوار

مدیرکل فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نیز بااشاره به اینکه بیش از۱۵۸ هزار زن سرپرست خانوار نیازمند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، گفت: ۱۰ درصدحق بیمه بخشی از این افراد از محل یارانه ها پرداخت میشود.

سیروس نصیری در مورد بیمه زنان سرپرست خانوار، گفت: در حال حاضر ۱۰۸ هزار و ۲۹۵ زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد در سازمان تامین اجتماعی بیمه شده‌اند که ۱۰ درصد حق بیمه ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از این افراد از محل یارانه‌ها و مابقی از سوی کمیته امداد تامین می‌شود.

او گفت: همچنین ۵۰ هزار و ۴۵۴ زن سرپرست خانوار نیز تحت پوشش بهزیستی بوده و در این سازمان بیمه شده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۳۵ نفر مشمول یارانه‌ها هستند.

105105

کد خبر: 545335

وب گردی

وب گردی