خانه ملت در هفته‌ای که گذشت؛از تذکر 17 نماینده برای جلوگیری از دایر نمودن رستوران‌های مدل غربی تا اعلام وصول سوال از ظریف

برنامه کاری مجلس شورای اسلامی در هفته ای که گذشت دارای مصوبات و اتفاقات بسیاری بود از موضوع محرومیت فعالیت پنج ساله برای اعضای حزبی که منحل شده است تا تذکر 17 نماینده به وزرای کشور و صنعت برای جلوگیری از دایر نبودن رستوران‌های مدل غربی در ایران در آن وجود داشت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در هفته گذشته مجلس شورای اسلامی شاهد مصوبات و اتفاقات مهمی بود در ادامه به مهمترینهای آن اشاره می کنیم.

در هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده به تصویب رسید.هدف این طرح کاهش سن ازدواج ، کاهش نرخ طلاق ، تشویق بانوان به فرزندآوری و ایجاد زمینه هایی برای افزایش جمعیت کشور اعلام شده است.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح تعیین تکلیف صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز از تحت پوشش قرار گرفتن آن از سوی سازمان تامین اجتماعی مخالفت کردند.

از دیگر مخالفت ها ی نمایندگان مجلس در هفته گذشته مخالفت با تصویب کلیات طرح استخدام کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی بود. پس از اظهارات موافقان و مخالفان طرح یاد شده به رای نمایندگان گذاشته شد و از آنجایی که مخالف برنامه پنجم توسعه بود و به دوسوم آراء نمایندگان نیاز داشت لذا نتوانست آراء لازم را کسب کند.

در ادامه اتفاقات هفته گذشته مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی کاهش ساعت کاری بانوان شاغل در شرایط خاص تقدیم مجلس شد که نمایندگان به دو فوریت بررسی آن رای ندادند. در ادامه قید یک فوریت بررسی آن نیز به رای گذاشته شد که تصویب نشد .در این طرح تعدادی از نمایندگان خواستار آن بودند که ساعت کاری بانوان شاغل در شرایط خاص از 44 ساعت در هفته به 36 ساعت کاهش یابد .

البته نمایندگان با بررسی خارج از نوبت لایحه دائمی شدن قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث موافقت کردند.

یکی از اتفاقات هفته گذشته مجلس این بود که بیست و یک نماینده در تذکر کتبی از رئیس جمهور خواستند دستور جمع آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو را متوقف کنند.محمد دهقان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، تذکر کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی را قرائت کرد و گفت: کریمی قدوسی به رئیس جمهور تذکر داد تا دستور جمع آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو را تا زمانی که شروط مندرج در نامه مقام معظم رهبری و بند (1) آن محقق نشده است متوقف کند.

نمایندگان مردم در مجلس در هفته گذشته ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات را براساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در شناسنامه رسمی آنان تعیین کردند. نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی شور دوم طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد محمدصالح جوکار با 119 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر موافقت کردند که براساس آن ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات را براساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در شناسنامه رسمی آنان تعیین کردند.

همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیأت های انضباطی نیروهای مسلح موافقت کردند. نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه چگونگی تشکیل و نحوه رسیدگی هیأت های انضباطی نیروهای مسلح، با کلیات این لایحه با 133 رأی موافق، 13، رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

البته نمایندگان خانه ملت از موضوع 13 آبان هم در هفته گذشته غافل نبودند؛ 192نماینده به مناسبت روز مبارزه‌با‌استکبارجهانی بیانیه ای صادر کردند. در این بیانیه آمده است: در دوران پسابرجام دسیسه نفوذ در کشور برای همگان آشکار شده و دولت و مجلس باید دقت لازم را در راستای تذکرات ناصحانه و حکیمانه مقام معظم رهبری به کار گیرند.

در این میان نباید از تذکر 17 نماینده به وزرای کشور و صنعت برای جلوگیری از دایر نبودن رستوران‌های مدل غربی در ایران غافل بود؛ در تذکر علی مطهری، کوچک‌زاده، رسایی، پژمان‌فر، آقاتهرانی، زارعی، آشتیانی، طاهری، سید مرتضی حسینی، قاضی‌زاده هاشمی، نوباوه، کریمی، دهقان، نبویان، سالک، و حسین‌زاده‌بحرینی به وزیر کشور و صنعت، معدن و تجارت آمده که باید از دایر نمودن کافه و رستوران‌هایی به سبک غربی و رستورانهای آمریکایی عرضه مرغ سوخاری به عنوان محلی برای مانور تجمل و رفاه زدگی و نمایش رفتارهای خلاف فرهنگ‌های ایرانی اسلامی و عرف و شرع جلوگیری شود.

در مرور اتفاقات هفته گذشته مجلس باید این مطلب را هم آورد که در هفته گذشته در خانه ملت جباری از طرح سؤال خود از وزیر کشور انصراف داد و همچنین بررسی سؤال رحماندوست از طیب‌نیا به تعویق افتاد.نماینده بندر لنگه در مجلس از طرح سؤال خود از وزیر کشور انصراف داد و همچینی نماینده تهران نیز رسیدگی به سؤالش از وزیر اقتصاد را فعلا به تعویق انداخت. اما از طرف دیگر سؤال ملی نماینده بهشهر از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره علت مصافحه وی با رئیس‌جمهور آمریکا در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

همچنین نمایندگان مردم در مجلس اعضای موثر احزاب منحل شده را به مدت 5 سال از تاسیس حزب محروم کردند.

نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی قانون احزاب با بند (ج) ماده 5 این قانون با 122 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر موافقت کردند که براساس آن اعضای موثر احزاب منحل شده‌ای که در زمان انحلال عضو موثر باشند، و انحلال حزبشان به حکم دادگاه و به دلیل ارتکاب جرم بوده است، به مدت 5 سال از تاسیس حزب و عضویت در حزب محروم می‌شوند.

201/201

کد خبر: 545424

وب گردی

وب گردی