لاریجانی: تقلیل بحران‌های منطقه به یک شخص، اشتباهی استراتژیک است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران نقش‌آفرینی اروپا در حل و فصل مسائل مربوطه را مثبت می‌داند، گفت: ایران برای حل مشکل سوریه و یمن یک ساختار اصلاحی و دموکراتیک قائل است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، کنفرانس خبری دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و مارتین شولتز رئیس پارلمان اتحادیه اروپا ظهر امروز (شنبه 16 آبان) برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص رویکرد جمهوری اسلامی در حمایت از مواضع بشار اسد گفت: قطعاً در مسئله سوریه بحث فرد مطرح نیست، بلکه باید برای ایجاد منطقه‌ای عاری از تروریسم یک طراحی صورت بگیرد، از این‌رو تقلیل مسائل و بحران‌های منطقه به یک شخص، اشتباهی استراتژیک است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه مسئله سوریه یک شروع برای برهم ریختن منطقه است، افزود: به طور حتم اگر نگاه دقیقی به منطقه بیندازیم، معضل تروریست در حال گسترش بوده و مشکلاتی را برای مردم کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق، افغانستان،‌ یمن و لیبی به‌وجود آورده است.

وی تصریح کرد: اگر به پایداری نظم در سوریه اصرار داریم، باید با جریان‌های مخرب موجود مقابله شود. البته تاکنون هزاران نفر از آمریکا و اروپا به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند و همگان این مسئله را می‌دانند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران برای حل مشکل سوریه و یمن یک ساختار اصلاحی و دموکراتیک قائل است، افزود: در این رابطه باید مبارزه با مسئله تروریسم جدی گرفته شده و اصلاحات ساختاری با رأی مردم همان کشور صورت گیرد، نه اینکه چند کشور برای آینده آنها تصمیم‌گیری کنند. البته کشورهای دیگر نیز می‌توانند در این رابطه نقش تسهیل‌کننده داشته باشند اما نباید این موضوع جایگزین نقش مردم سوریه شود.

وی با اشاره به اینکه در دیدار امروز مذاکرات در زمینه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اتحادیه اروپا مثبت بود، ادامه داد: امروز مفتخر بودیم که آقای شولتز و همکارانشان به دعوت مجلس شورای اسلامی به ایران تشریف آوردند، البته ایران و اروپا یک سابقه تاریخی طولانی در زمینه‌های مختلف به ویژه مسائل اقتصادی دارند و این زمینه مناسبی است که پس از توافق هسته‌ای،‌ این همکاری‌ها را توسعه دهیم.

دکتر لاریجانی در ادامه گفت: همچنین زمینه‌هایی در بحث‌های منطقه‌ای وجود دارد که این مسائل رایزنی ایران و اتحادیه اروپا را ایجاب می‌کند. از طرف دیگر در این دیدار در مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم و رفع بحران‌های منطقه گفت‌وگوهای سازنده‌ای صورت گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران نقش‌آفرینی اروپا در حل و فصل مسائل مربوطه را مثبت می‌داند، افزود: پارلمان اروپا یک جایگاه مهم در تصمیم‌سازی اتحادیه اروپا دارد و سفر آقای شولتز به‌عنوان یک سیاستمدار برجسته دارای اهمیت است، زیرا در این سفر می‌توان مسائل مختلف را از نزدیک مورد بررسی قرار داد، هر چند سفر هیات اروپایی کوتاه است، اما تلاش کردیم که مذاکرات متعددی صورت گیرد تا دستاوردهای مناسبی برای ایران و اروپا داشته باشد.

در ادامه این کنفرانس خبری، مارتین شولتز رئیس پارلمان اتحادیه اروپا گفت: دیدار و گفت‌وگوی امروز بسیار پربار و خوب بود و باید در اینجا از دکتر لاریجانی و همکارانشان در این رابطه تشکر کنم. البته این دیدار بیش از زمان مورد نظر به طول انجامید که در آن تمام مسائل مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با بیان اینکه در شرایط کنونی در یک مرحله کاملا تعیین‌کننده در روابط میان اتحادیه اروپا و ایران قرار داریم، افزود: در 14 اکتر جاری مرحله قبول معاهده هسته‌ای صورت گرفت که امروز در دیدار با دکتر لاریجانی بحث‌های پربار و هیجان‌انگیزی مطرح شد. البته اکنون در مرحله اجرایی شدن معاهده هستیم و قطعاً در پایان این مرحله فضا برای همکاری‌های اقتصادی و تحولات مثبت اقتصادی میان دو طرف فراهم می‌شود، از این‌رو باید از این موقعیت استفاده بهینه صورت گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی تصریح کرد: من بر این باور هستم که دو طرف به این موضوع رسیده‌اند که باید علایق مشترک خود را پیدا کرده تا منافع مطلوب دو طرف محقق شود، از این‌رو یکی از علایق مشترک مسائل و اوضاع منطقه است که ما در دیدار امروز درخصوص اوضاع سوریه نیز بحث و گفت‌وگو کردیم.

شولتز با بیان اینکه از نظر اتحادیه اروپا، نقش ایران در سوریه عمده است، گفت: در اینجا باید از تبادل‌نظر سازنده دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و همچنین حضور این کشور در نشست وین 2 تشکر کنم و امیدوارم در مرحله بعدی این نشست به سمت تحقق راه‌حل حرکت کنیم. البته همه طرفین از جمله ایران و اتحادیه اروپا باید تحرک لازم را در مواضع خود داشته باشند.

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا افزود: دهه‌های اخیر ما را بهم نزدیک‌تر نکردند بلکه دورتر کردند، ولی امروز این فرصت وجود دارد تا بهم نزدیک‌تر شویم که در این رابطه دکتر لاریجانی سهم عمده‌ای در مذاکرات مربوطه داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آینده دولت سوریه و شخص بشار اسد گفت: به دکتر لاریجانی گفتم که به نظر من آینده بلندمدت برای اسد وجود ندارد، اما آینده کوتاه در زمان حال برای آن میسر است و باید دو مقوله را با هم ببینیم.

شولتز تصریح کرد: حق تعیین سرنوشت هر ملت توسط خودشان مطلبی نیست که بتوان از آن گذشت، از این‌رو برای تحقق آن باید انتخابات آزاد برگزار شده و مردم برای آینده خویش تصمیم‌گیری کنند. در این‌خصوص کشورهایی همچون ایران، روسیه، آمریکا،‌عربستان و اتحادیه اروپا می‌توانند به تحقق این موضوع کمک کنند.

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با بیان اینکه در یک دیالوگ ملی در سوریه می‌توان به راه‌حل دست یافت، افزود: البته در این حوزه مسائلی مانند جنایات جنگی باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و کسانی که بر سر ملت خود بمب ریخته‌اند، باید به مردم‌شان پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر مسئله سوریه را نباید مختص به شخص بشار کرد،‌ بلکه در پایان کار تمام گروه‌های قومی باید امنیت جانی و حق زندگی کردن داشته باشند.

شولتز در پاسخ به سوالی درخصوص نقش پارلمان اروپا در گسترش روابط میان ایران و اتحادیه اروپا گفت: نقش پارلمان در گسترش این روابط بسیار مهم بوده و تمام نمایندگان پارلمان علاقه‌مند به گسترش روابط با ایران هستند، به ویژه پس از توافق هسته‌ای، فرصتی طلایی برای گسترش روابط در تمام زمینه‌ها از جمله مسائل اقتصادی و تکنولوژی فراهم است.

201/201

کد خبر: 545609

وب گردی

وب گردی