9 میلیون حاشیه نشین زیر پوشش خدمات سلامت/ 100 هزار ناقل ایدز در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 9 میلیون نفر ساکنان حاشیه شهرها برای اولین بار زیر پوشش خدمات سلامت قرار گرفتند و تا پایان امسال همه 11 میلیون حاشیه نشین زیر پوشش قرار می گیرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا سید حسن هاشمی، جمعه شب در یک برنامه تلویزیونی به تشریح اقدامات وزارت بهداشت از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت پرداخت.
او گفت: تاکنون چهار گام طرح تحول سلامت اجرایی شده است،گام اول اصلاح بخش درمان و کاهش پرداخت از جیب مردم بود که به شش درصد برای شهرنشینان و سه درست برای روستاییان در بیمارستانها برای خدمات بستری رسید.
وزیر بهداشت افزود: همزمان کلینیک های ویژه خدمات سرپایی نیز در بسیاری از شهرها ایجاد شد و مردم می توانند با مراجعه به این مراکز با پرداخت سه هزار تومان از خدمات ویزیت پزشکان متخصص برخوردار شوند.
هاشمی ادامه داد: حدود چهار پزشک به مناطق محروم اعزام شدند و حدود سه هزار پزشک دیگر نیز به زودی در این مناطق توزیع می شوند.

فاز بهداشتی طرح تحول سلامت


وزیر بهداشت اضافه کرد: مرحله دوم طرح تحول سلامت، توسعه زیرساختهای شبکه بهداشتی کشور بود.علاوه بر تکمیل اقلام دارویی و واکسن در شبکه بهداشتی، ارائه خدمات سلامت برای 11 میلیون نفر حاشیه نشین که هیچ خدمت بهداشتی به آنها ارائه نمی شد نیز شروع شد .
او گفت: اکنون 9 میلیون نفر در این مناطق تحت پوشش قرار گرفتند و هر 15 هزار نفر در حاشیه شهرها یک مسئول سلامت دارند و به ازای هر 50 هزار نفر سه پزشک خانواده مستقر است ضمن اینکه طرح پزشک خانواده نیز در تمام روستاها و شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر اجرا شده است.
هاشمی با اشاره به افزایش بیماریهای واگیر گفت: در سالهای گذشته در زمینه کنترل بیماریهای واگیر تا حد زیادی موفق بوده ایم اما موفقیت نظام سلامت در کنترل بیماریهای غیر واگیر، کمتر بوده است.
او افزود: بیماریهای غیر واگیر اگر نگوییم افزایش یافته است،حداقل کاهشی نداشته اند و افزایش مصرف روغن های مضر، نمک و افزایش فشار خون جزو مهمترین مشکلات نظام سلا مت است.
وزیر بهداشت ادامه داد: برای رفع این مشکل اساسی، سند کنترل بیماری های غیر واگیر با موافقیت رئیس جمهوری و امضای چند وزیر تصویب شد. این برنامه مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفته است و قرار است تا قبل از پایان امسال اجرای آن آغاز شود.

موفقیت 80 درصدی طرح تحول سلامت


هاشمی در پاسخ به این پرسش که طرح تحول سلامت چقدر موفق بوده است، گفت: این طرح به بیش از 80 درصد اهداف خود رسیده است. البته در حوزه خدمات سرپایی، دندانپزشکی، کمک به درمان نازایی و بیماران صعب العلاج به حمایت بیشتر بیمه ها نیاز داریم و اگر این حمایت برقرار شود، در این زمینه ها نیز گام های بزرگی برداشته خواهد شد.

بازنشسته شدن 18 هزار پرستار، بدون جایگزین


اوادامه داد: از جمله مشکلاتی که در اجرای کامل طرح تحول سلامت با آن مواجه هستیم، مشکلات ساختاری وزارت بهداشت و کمبود نیروی انسانی است، در همین مدت دو سال فعالیت دولت یازدهم حدود 18 هزار پرستار بازنشسته شدند و نتوانستیم جایگزینی برای آنها جذب کنیم.
هاشمی در ادامه به مرحله سوم طرح تحول سلامت که اصلاح تعرفه های پزشکی بود، اشاره کرد و گفت: با اصلاح کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت در فاز سوم طرح تحول به سمت واقعی شدن تعرفه های پزشکی حرکت کردیم اما این کافی نیست و امیدواریم بتوانیم طی سه تا پنج سال آینده با همکاری بیمه ها به طور کامل به تعرفه های واقعی خدمات سلامت برسیم.
وی ادامه داد: در فاز سوم طرح تحول سلامت بیشتر تعرفه خدمات جراحی اصلاح شد و تعرفه خدمات داخلی، اطفال و خدمات مامایی، پرستاری و پیراپزشکان هنوز با میزان واقعی فاصله زیادی دارد. البته اصلاح تعرفه ها حتما با حمایت مالی بیمه ها انجام می شود تا مردم افزایش پرداختی نداشته باشند.
هاشمی گفت: اصلاح تعرفه های پزشکی بسیار موفقیت آمیز بوده است. پزشکان، سازمان نظام پزشکی،مراکز خصوصی، جراحی محدود و خیریه ها همراهی کردند و در اکثر شهرستانهای کشور میزان تخلفات نزدیک به صفر شده است و فقط در تهران به علت تنوع و وسعت کار ممکن است تخلفاتی وجود داشته باشد که اگر گزارش شود با متخلفان برخورد خواهد شد.
وزیر بهداشت ادامه داد: هیچ وقت کسی ادعا نمی کند میزان دریافتی های غیر قانونی کاملا حذف شده است، چنین ادعایی در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست. حذف تخلف در عالم هستی امکان ندارد. مهم عدم بی تفاوتی است و اینکه اگر تخلفی باشد، متناسب با آن برخورد صورت گیرد.

وزارت بهداشت، پلیس نیست

او گفت: برای برخورد با تخلفات پزشکی، دستگاههای نظارتی فعال هستند اما ما پلیس نیستیم که برویم به دنبال کشف جرم، شماره 1690 وجود دارد و مردم می توانند موارد تخلف را گزارش کنند و حتما با تخلفات گزارش شده اگر گزارش درست باشد، برخورد می شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: مشکل مهم که در این زمینه و به خصوص در حوزه بهداشت و تخلفات بهداشت مواد غذایی وجود دارد این است که بسیاری اوقات میزان جریمه به جرم متناسب نیست و به همین علت حکم صادره بازدارنده نیست.

دامی برای تقابل وزارت بهداشت با جامعه پزشکی


او گفت: نمی توانیم اسامی افراد را اعلام کنیم، دین ما نیز «بر پرده پوشی و حفظ آبروی انسانها» تاکید دارد، برخی می خواهند ما را مقابل جامعه پزشکی قرار دهند ولی ما از این کار پرهیز می کنیم و دام این افراد نمی افتیم.
هاشمی افزود: 99 درصد جامعه پزشکی به قوانین پایبند هستند.
وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که گفته می شود، اجرای طرح تحول سلامت، باعث شلوغی بیمارستانها و پایین آمدن کیفیت خدمات شده است، توضیح داد: به هیچ وجه این طور نیست، بسیاری از افرادی که بعد از این طرح به بیمارستانها مراجعه کرده اند، قبلا به علت گرانی خدمات اصلا مراجعه ای نداشتند و جانشان در خطر بود، بیش از 30 درصد افزایش مراجعه مربوط به افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که از خدمات درمانی محروم بودند.
هاشمی ادامه داد: البته افزایش بار زحمت کارکنان بیمارستانها را قبول داریم و به خصوص با توجه به تاخیر بیمه ها، نمی توانیم به موقع حقوق و مزایای آنها را پرداخت کنیم ولی قاطبه جامعه پزشکی، بیش از همه نسبت به حفظ جان و سلامت مردم حساس هستند و با وجود مشکلات، این شغل مقدس را با هیچ کاری عوض نمی کنند.

تربیت پزشکان بومی در فاز چهارم طرح تحول سلامت


وزیر بهداشت در ادامه به مرحله (فاز) چهارم طرح سلامت که تحول در آموزش پزشکی است اشاره کرد و گفت: با اجرای فاز چهارم طرح تحول سلامت، تغییرات جدی در طول دوره های آموزشی دانشگاهی در گروه علوم پزشکی ایجاد می شود.
او افزود: کیفیت آموزش علوم پزشکی ارتقا می یابد، بیمارستانهای آموزشی تجهیز می شوند، برخی دوره هایی که مورد نیاز نیستند، متوقف می شوند، نیروهای بومی تربیت می شوند و توسعه بی رویه کمی دانشکده ها به خصوص در رشته هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی متوقف می شود.

برنامه وزارت بهداشت برای حذف دوره طرح اجباری جامعه پزشکی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از ویژگی های بارز فاز چهارم طرح تحول سلامت، بومی گزینی است، افرادی که از این طریق در دانشگاههای علوم پزشکی پذیرش می شوند، مدرکی دریافت نمی کنند و باید تا 15 سال در منطقه پذیرش شده، خدمت کنند. تلاش وزارت بهداشت این است که با اجرای این بخش از طرح تحول سلامت، به مرور طرح اجباری خدمت فارغ التحصیلان گروه پزشکی حذف شود.

ساختار وزارت بهداشت قدیمی و ناکارآمد است
وزیر بهداشت در ادامه این مصاحبه به برخی چالش های نظام سلامت اشاره کرد و گفت: از نظر تخت بیمارستانی از استانداردهای منطقه بسیار عقب هستیم، هنوز مشکل سیگار، چاقی و اعتیاد در کشور حل نشده باقیمانده است، فشار خون و سکته در حال افزایش است، ساختار وزارت بهداشت قدیمی و ناکارآمد است و باید اصلاح شد و بیش از 100 هزار نفر در این وزارتخانه فعالیت می کنند که استخدام نیستند و ردیف بودجه دولتی برای پرداخت حقوق آنها نداریم.
او ادامه داد: وزارت بهداشت یک وزارتخانه ترکیبی است و مسئولیت های متعددی به آن واگذار شده است و ساختار آن از نظر سنتی اشکال دارد با این وجود به علت مشکلات مهمتر در این دوره وارد اصلاح ساختار وزارت بهداشت نشدیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: گروهی معتقدند باید به جای طرح تحول ابتدا به اصلاحات ساختاری می پرداختیم اما زمانی که ما آمدیم، دارو وضعیت بحرانی داشت، به علت هزینه های بالا مردم نمی توانستند به بیمارستان مراجعه کنند، تجهیزات پزشکی در بیمارستان نبود.
هاشمی ادامه داد: ابن اقدامات رضایت مردم از خدمات سلامت بالا رفته است، این را نظرسنجی هایی که توسط دستگاههای معتبری مثل «ایرنا» انجام شده، گزارش کرده اند.
وزیر بهداشت گفت: حرف ها و کارشکنی ها، علیه وزارت بهداشت همیشه بوده و هست؛، گروهی از ابتدا می خواستند، طرح تحول سلامت زمین بخورد، اگر بخواهیم به این حرف ها توجه کنیم، هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم.

برخی تخم یأس و ناامیدی می پاشند


هاشمی ادامه داد: افرادی هستنند که مدام تخم یأس و ناامیدی می پاسند اما افرادی در وزارت بهداشت هستنند که متخصص اقتصاد سلامت هستند،سالها وزیر اقتصاد بوده اند و ارزیای آنها با ارزیابی افرادی که حرف های ناامید کننده می زنند، متفاوت است.
او افزود: در این مدت با مسائلی آشنا شدیم که در گذشته آشنا نبودیم که چه مولفه هایی در کار هستند که کاری انجام نشود، مصیبت های زیادی وجود دارد که الان جای طرح آنها نیست.
او گفت: وزارت بهداشت برای اجرای برنامه های خود از خرد جمعی استفاده می کند، افرادی در وزارت بهداشت هستند که همگی افرادی محقق و دانشگاهی هستند و جزو چهره های شاخص ملی و بین المللی هستند، ضمن اینکه از تجارب بین المللی هم استفاده می کنیم.
وزیر بهداشت گفت: زمانی که طرح تحول سلامت، شروع شد،یک پیش بینی بودجه ای برای آن داشتیم، هنوز هم آن پیش بینی برقرار است اما اکنون با 50 درصد اعتبار پیش بنی شده طرح جلو می رود و برخی همکاران طرح تحول سلامت، زیر قولشان زدند.
هاشمی افزود: طرح اصلاح تعرفه های سرپایی را نیز سال گذشته به دولت بردیم اما به علت مشکلات اعتباری با آن مخالفت شد و تصویب نشد؛ با این حال وزارت بهداشت همچنان برای اصلاح تعرفه و توسعه خدمات سرپایی،پافشاری می کند.

مشکلات پرداخت مبتنی بر عملکرد برای پرستاران
هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره پرداختی به پرستاران گفت: برای بهبود پرداختی به پرستاران طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد را با نرم افزار قاصدک اجرا کردیم اما به علت ناهماهمگی بین دانشگاه ها و اختلاف سلیقه معاون و مدیر یا آماده نبودن زیر ساخت آی تی در همه جای کشور به صورت هماهنگ اجرا نشد و نارضایی هایی ایجاد کرد.
او گفت: گوش وزارت بهداشت همیشه برای شنیدن انتقادها باز است، بعد از انتقادهایی که از طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد شد؛ گفتیم اجرای این طرح اختیاری است و بیمارستانهایی که مایل هستند، می توانند به سیستم قدیم پرداخت کارانه برگردند اما اکنون بیش از 50 درصد بیمارستانهای دولتی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد را اجرا می کنند.

شرط کارآمدی نظام سلامت تا 15 سال آینده


او ادامه داد: اصلاح نظام سلامت نیازمند همکاری و عزم ملی همه دستگاههای دولتی و مرتبط است و اگر این همکاری در سطح کشورایجاد شود، می توانیم امیدوار باشیم که 10 تا 15 سال آینده به یک نظام کارآمد سلامت دست پیدا کنیم.
هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش خدمات القایی و غیر ضرور بعد از اجرای طرح تحول سلامت گفت: اظهار نظرها باید با عدد و رقم و مستند باشد، گزارش های وزارت بهداشت عکس این ادعا را نشان می دهد.
او افزود: در زمان شروع طرح تحول سلامت، پیش بینی می کردیم که به یک عدد در زمینه بار مالی برسیم اما هنوز به آن عدد نرسیده ایم، حتی در بیمارستانی مانند بیمارستان امام خمینی(ره) در یکسال گذشته دو میلیارد تومان کاهش هزنیه داشته ایم.

نقش بیمه ها در اصلاح نظام سلامت


وزیر بهداشت ادامه داد: البته این صرفه جویی به صورت اتفاقی و با تعهد پزشکان رخ داد، راه حل اساسی نظارت بیمه ها که می تواند از خدمات القایی جلوگیری کند. پول دست بیمه است بنابراین این بیمه ها هستند که می توانند در جامعه پزشکی رفتار ایجاد کنند.
او گفت: کاهش هزینه های القایی نیازمند اجرای راهنماهای بالینی است که بیمه ها باید تدوین و اجرا کنند، در وزارت بهداشت تعدادی راهنمای بالینی وجود دارد اما اجرای آن توسط وزارت بهداشت، چندان موثر نیست و این بیمه ها هستند که می توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند.

تا تعرفه های پزشکی واقعی نشود، مشکلات پابرجاست


وزیر بهداشت در ادامه راه حل اساسی رفع مشکلات نظام سلامت را واقعی شدن،تعرفه های پزشکی عنوان کرد و گفت: تکریم و احترام به بیماران در بیمارستانها زمانی به طور کامل محقق می شود که تعرفه خدمات واقعی شود، همان طور که در حوزه آب،برق، گاز، هزینه ها واقعی دیده می شود؛ در حوزه سلامت نیز باید این اتفاق بیفتد.
او ادامه داد: تا زمانی که تعرفه ها واقعی نشود،هنوز کار داریم، تخلفات حذف نمی شود و مهمتر از همه کارکنان نظام سلامت، انگیزه لازم را برای خدمات رسانی به دست نمی آورند، سهامداران خصوصی نیز برای ساخت مراکز درمانی سرمایه گذاری نمی کنند.
وزیر بهداشت در ادامه به اصلاحات انجام شده در اورژانس اشاره کرد و گفت: اورژانس کشور می تواند خیلی بهتر از این کار کند، اما با توجه به زحمات طاقت فرسایی که کارکنان اورژانس انجام می دهند، نمی خواهم خیلی وارد جزییات شوم، شاید قابل باور نباشد، در اورژانس پیش بیمارستانی کسانی را داریم که هر ماه 500 ساعت کار می کنند.

خرید 50 آمبولانس هوایی در دوران پساتحریم


هاشمی اضافه کرد: با این حال اورژانس کشور مشکل دارد، باید سازمان اورژانس کشور تشکیل شود، نه اینکه به صورت یک اداره زیر نظر معاونت درمان باشد، در حوزه اورژانس هوایی نیز امیدواریم در دوره پساتحریم 50 آمبولانس هوایی خریداری کنیم تا پوشش اورژانس پیش بیمارستانی کامل تر شود.
وزیر بهداشت گفت: برای مردم حتی رسیدن آمبولانس بعد از 10 تا 12 دقیقه نیز قابل قبول نیست، برای کسی که عزیزش سکته کرده است، انتظار این است که به محض تماس بعد از دو دقیقه آمبولانس برسد.
او اضافه کرد: در حوزه اورژانس بیمارستانی نیز اقدامات بزرگی برای نوسازی و تجهیز انجام شده و امیدواریم تا پایان سال همه اورژانس های بیمارستانی کشور نوسازی شوند، با این حال توسعه تختهای اورژانس ها تا حدی امکانپذیر است زیرا توسعه اورژانس ،بدون افزایش تخت بیمارستانی مشکل آفرین است چون ظرف شش ساعت بیمار باید از اورژانس ترخیص و به بخش منتقل شود.

پرهیز از برنامه نمایشی در بهداشت محیط


وزیر بهداشت در ادامه به تخلفات حوزه بهداشت مواد غذایی اشاره کرد و گفت: در این حوزه برنامه تحول آماده شده است و قرار بود اجرا شود اما چون نمی خواهیم کار نمایشی انجام دهیم و تا زمانی که اعتبارات آن تامین نشود و ادامه تامین اعتبارات مطمئن نباشیم، بنده جلوی اجرای آن را گرفته ام.
هاشمی اضافه کرد: البته در مورد پالم، سوخت و آب معدنی کارهایی انجام شد، کیفیت آب آشامیدنی شهرها نیز با همکاری وزارت نیرو بسیار مناسب است و گاهی از آبهای بطری و بسته بندی نیز کیفیت بالاتری دارد اما هنوز کارهای بر زمین مانده زیادی باقیمانده است.

100 هزار نفر ناقل ویروس ایدز در کشور


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: آمار ایدز نگران کننده است، 100 هزار نفر ناقل ویروس این بیماری هستند و الگوی ابتلای این بیماری نیز از تزریق، به رفتار پر خطر جنسی تغییر پیدا کرده است که علت عمده آن افزایش مصرف مواد روانگردان شیمیایی است.
او ادامه داد: برای جامعه اسلامی ما حتی یک مورد ایدز هم ناگوار است و همه از جمله صدا و سیما و رسانه ها باید نسبت به این موضوع حساس باشند. باید حواسمان باشد که شیوع بیماریهای عفونی در بین معتادان 5 برابر یک بیمار عمومی دیگر است.
هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود برخی اقلام دارویی نیز گفت: برخی داروها هستند که در کشور با کیفیت مناسب تولید می شوند.دست هایی در کار است که واردات داروهای خارجی ادامه پیدا کند، اما سازمان غذا و دارو قاطعانه جلوی این دستها ایستاده است.
او گفت: البته برای تعداد معدودی از بیماران که ذائقه آنها به داروی خارجی عادت کرده است، این نوع داروها به صورت محدود وارد می شود، اگر واردات را ممنوع کنیم، عده ای متضرر می شوند و اگر اجاره دهیم این داروها بی رویه وارد شوند به کشور و اقتصاد مقاومتی آسیب زده ایم بنابراین سازمان غذا و دارو تعادلی بین این دو خواسته برقرار کرده است.
وزیر بهداشت اضافه کرد: تنها دارویی که اکنون با کمبود مواجه است،داروی سل سپت است که چون خط تولید آن در کشور متوقف شده است، تولید داخلی این دارو در شرکتهای دیگر همزمان با واردات مقعطی این دارو ادامه دارد و اجازه نمی دهیم بیماران با مشکل مواجه شوند.

105105

کد خبر: 545610

وب گردی

وب گردی