معاون وزیر نیرو  خبر داد: طلب  5 هزار میلیارد تومانی  وزارت نیرو از مشترکان

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، با بیان اینکه وضعیت بدهی مشترکان به صنعت برق قابل قبول نیست ، گفت : 5 هزار میلیارد تومان از مشترکان دولتی ، صنعتی، تجاری و خانگی طلبکاریم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ هوشنگ فلاحتیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران، افزود: این موضوع مشکلات فراوانی را برای صنعت برق ایجاد می کند چون برخی مشترکان در پرداخت بهای برق اهتمام لازم را ندارند.

وی،گفت: اگر مصرف کننده به موقع قبوض برق خود را پرداخت نکند با مشکلات مواجه می شویم که برنامه ریزی شده است با اهرم های قانونی مشترکان را ملزم به پرداخت برق کنیم.

فلاحتیان، اضافه کرد: از مشترکان بدهکار دولتی، صنعتی، تجاری، خانگی تقاضا داریم بدهی خود را پرداخت کنند تا مجبور به استفاده از اهرم قانونی نشویم.

وی، ادامه داد: سهم مشترکان دولتی از این مقدار بدهی کمتر از 10 درصد است.

فلاحتیان، سال های 95 و 96 را دوره سختی برای صنعت برق دانست و گفت: در سال های اخیر با مدیریت تقاضا توانستیم نیاز مشترکان به برق را تأمین کنیم.

وی، افزود: به دلیل نداشتن منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری در این بخش کاهش یافته است که امیدواریم بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری در صنعت برق نیاز این صنعت را برطرف کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، با تاکید بر اینکه نیاز کشورمان به برق 2 ماه از سال رشد قابل توجهی دارد و در 10 ماه دیگر سال میزان تولید کافی است، گفت: براساس پیش بینی ها تابستان سال آینده مصرف برق در زمان اوج مصرف 3 هزار مگاوات افزایش می یابد.

فلاحتیان، افزود: بر این اساس میزان مصرف برق به 53 هزار مگاوات خواهد رسید.

وی، در مورد اوج مصرف برق در تابستان گذشته نیز گفت: میزان مصرف در اوج مصرف تابستان امسال به 50 هزار و 177 مگاوات رسید در حالی که این رقم در تابستان پارسال 46 هزار و 600 مگاوات ثبت شده است.

فلاحتیان، با تاکید بر اینکه تابستان امسال با مدیریت مصرف برق توانستیم 2 هزار مگاوات مصرف را در زمان پیک کاهش دهیم ، افزود: سال آینده نیز نیاز داریم 2 هزار مگاوات با شیوه های مدیریت مصرف میزان مصرف را کاهش دهیم.

امسال یک میلیون و 400 هزار اشتراک جدید برق داشتیم

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، گفت: بخشی از افزایش 3 هزار مگاوات مصرف برق امسال به خاطر افزوده شدن بیش از یک میلیون و 400 هزار مشترک جدید است.

فلاحتیان، این افزایش مصرف را نتیجه ایجاد تحرک نسبی در فضای اقتصادی کشور دانست و افزود: امسال نیز توانستیم به خوبی برق مورد نیاز همه کشور را با توجه به پایداری گرما تأمین کنیم.

وی، به پانزدهمین نمایشگاه صنعت برق هم اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از فردا تا 20 آبان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برپا خواهد شد و 541 شرکت شامل341 شرکت داخلی و 200 شرکت خارجی حضور دارند.

فلاحتیان با اشاره به اینکه شرکت های حاضر در نمایشگاه تجهیزات و تولیدات خود را به نمایش می گذارند ، افزود: برگزاری این نمایشگاه با حضور متخصصان و دانشگاهیان موجب تعامل بین شرکت ها و بالا رفتن کیفیت تولیدات این صنعت خواهد شد.

وی یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه را انتقال فناوری به کشور برشمرد و گفت: در این نمایشگاه کشورهای کره جنوبی ، چین ، ترکیه ، آلمان ، ایتالیا ، اوکراین ، اتریش ، انگلیس ، فرانسه ، فنلاند ، هلند ، هند ، سوئد ، جمهوری چک ، ژاپن ، سوئیس ، هنک کنگ ، اسپانیا ، آمریکا ، اسلوانی ، امارات ، تایوان ، کانادا و بلژیک حضور دارند.

فلاحتیان افزود: از ابتدای سال 592 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است و تا اوایل تابستان 95 نیز 1250 مگاوات دیگر آماده بهره برداری خواهد شد.

وی گفت: تعداد مشترکان برق کشور به 32 میلیون و 300 هزار مشترک رسیده و امسال به 100 روستای جدید برق رسانی شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود : برای تولید برق در سال جاری نسبت به سال گذشته 18 درصد گاز بیشتری در اختیار نیروگاه های کشور قرار گرفته است.
وی گفت: میزان استفاده از گازوئیل 51 درصد و استفاده از مازوت 30 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته و از گاز بیشتری در نیروگاه ها استفاده شده است.

به ازای هر کیلووات ساعت فروش برق بیش از 40 تومان ضرر می کنیم

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه قیمت هر کیلووات ساعت برق در سال جاری حدود 95 تومان بدون محاسبه سوخت در نظر گرفته شده است ، گفت : 60 تومان می فروشیم و 10 تومان به سازمان هدفمندی پرداخت می کنیم، بنابراین به ازای هر کیلووات ساعت بیش از 40 تومان ضرر می کنیم.

فلاحتیان، با اشاره به اینکه 50 تومان به ازای هر کیلووات ساعت دریافت می کنیم، افزود: این در صورتی است که تمام مشترکان بهای برق خود را پرداخت کنند.

وی گفت: قیمت تمام شده برق با محاسبه نرخ سوخت 20 سنت ، به ازای هر کیلووات ساعت 330 تومان است در حالی که قیمت فروش به کمتر از 2 سنت می رسد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه زیرساخت های برق باید با فروش انشعاب تأمین شود ، گفت : قیمت دریافتی از مشترکان بابت انشعاب برق یک سوم قیمت تمام شده است.

فلاحتیان افزود: علاقمندیم همه سرمایه گذاری صنعت برق با بخش خصوصی باشد چون دولت منابعی برای سرمایه گذاری ندارد.

وی گفت: ادامه این وضعیت فروش برق و انشعاب آن موجب عدم توازون و تعادل صنعت برق و افزایش چالش های این صنعت می شود.فلاحتیان در مورد میزان درآمد سالانه صنعت برق از محل فروش برق افزود: 235 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال به فروش می رسد که درآمد آن 10 هزار و 500 میلیارد تومان است و با محاسبه میزان صادرات برق ، درآمد حاصل از فروش برق سالانه به 13 هزار میلیارد تومان می رسد.

وی ادامه داد : این در حالی است که هزینه های این صنعت سالانه به 17 هزار میلیارد تومان می رسد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به اینکه ایران ارزان ترین برق دنیا را در اختیار مشترکان قرار می دهد ، گفت: در اتحادیه اروپا قیمت هر کیلووات ساعت برق 15 تا 20 سنت و در کشورهای در حال توسعه بیش از 10 سنت یا 330 تومان است.

وی درباره بدهی صنعت برق نیز افزود: در مجموع این صنعت 28 هزار میلیارد تومان به بانک ها ، تولید کنندگان و پیمانکاران ، بدهکار است.

فلاحتیان گفت: اگر میزان تلفات شبکه برق را 11 درصد بدانیم 6 درصد آن برق غیرمجاز است و معادل 14 میلیارد کیلووات ساعت برق غیرمجاز استفاده می شود.

وی افزود: میزان مصرف برق در روزهای اخیر به حدود 33 تا 34 هزار مگاوات رسیده و در روزهای تعطیل مانند دیروز مصرف برق کل کشور 29 هزار مگاوات بوده است.

فلاحتیان درباره پدیده ال نینو هم گفت:‌ مسئول اعلام وضعیت هوا ، سازمان هواشناسی و پیش بینی نیز به عهده این سازمان است اما وزارت نیرو که مسئول تأمین برق کشور است می تواند با کمک پیش بینی ها برای تأمین سوخت نیروگاه ها چاره اندیشی کند.

401401

کد خبر: 545680

وب گردی

وب گردی