تونس: لیبی به خطری برای ثبات ما تبدیل شده است

نخست‌وزیر تونس با تاکید بر اینکه بحران لیبی به خطری برای ثبات تونس تبدیل شده است، وضعیت فعلی لیبی را نتیجه سوءدخالت برخی کشورها در سال 2011 در این کشور دانست.

به گزارش ایسکانیوز الحبیب الصید، نخست‌وزیر تونس در گفت‌وگو با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ آلمان گفت: وضعیت لیبی چه در زمینه امنیت-سیاسی و چه در زمینه اقتصادی خطری برای ثبات کشور ما است.

الصید که به هیچ حزب سیاسی وابسته نیست و رهبری یک ائتلاف بزرگ را برعهده دارد، امکان حل بحران لیبی و پایان درگیری‌ها از طریق نظامی را به ویژه در سایه وجود دو دولت رقیب و درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان و گروهک‌های تروریستی بعید دانست و گفت: وضعیت موجود نتیجه سوءدخالتی است که در سال 2011 انجام شد.

در سال 2011 کشورهای فرانسه و انگلیس با کمک آمریکا و دیگر کشورهای ناتو وارد لیبی شدند و این ائتلاف در سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی نقش اساسی داشت.

الصید در ادامه به کاهش تعداد پناهجویان در این کشور اشاره کرد و گفت: پیش از این تعداد پناهجویان کشورهای مختلف در تونس در حدود 2.3 میلیون تن بود اما امروز یک میلیون لیبیایی داریم که در جامعه تونس زندگی و کار می‌کنند و بیشتر پناهجویان دیگر کشورها به کشورهایشان بازگردانده شده‌اند.

نخست‌وزیر تونس در ادامه نسبت به افزایش سرمایه‌گذاری‌های آلمان به ویژه در زمینه تکنولوژی خودرو و حمل‌ونقل هوایی در این کشور ابراز امیدواری کرد.

الصید در سفری سه روزه به آلمان با مسوولان دولتی این کشور دیدار و درباره سرمایه‌گذاری‌های آلمان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، آب شرب و بازیافت گفت‌وگو کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در این سفر به نخست‌وزیر تونس اطمینان داد که در زمینه ایجاد آرامش در لیبی و تامین امنیت مرزهای تونس و لیبی به این کشور کمک کند.

301301

کد خبر: 545868

وب گردی

وب گردی