اژه ای: نیازی نیست بگوییم «ب.ز»/بازداشت افرادی که علیه امنیت ملی اقدام کرده بودند

سخنگوی دستگاه قضایی از افزایش شکایت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف کشور از رسانه‌ها خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با اهالی رسانه با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) گفت: رسانه‌ها می توانند در تعالی کشور و افزایش آگاهی مردم نقش مفیدی داشته باشند، اما به این شرط که رسالت خود را درست ایفا کنند و در چارچوب قوانین و مقررات عمل نمایند.

او با بیان اینکه نقد سازنده می تواند بسیار موثر باشد گفت: اگر از طریق رسانه تحقیر، توهین، افترا و نشر اکاذیب صورت گیرد، علاوه بر لطمه به اعتماد مردم باعث ضربه زدن به دستگاه قضایی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه شاهد افزایش شکایت دستگاه‌ها، نهادها و افراد حقیقی و حقوقی از رسانه‌های مختلف هستیم گفت: در واقع شاهد افزایش شکایت علیه خبرگزاری‌ها، مطبوعات و سایت‌ها بوده ایم؛ لذا توصیه ما همیشه این است که رسانه ها اگر در چارچوب قوانین عمل کنند به نفع کشور است و امیدواریم که کمتر شاهد شکایت ها باشیم.

دستگیری بیش از 30 قاچاقچی مواد مخدر

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: توقع به‌حقی از جانب مردم از دولت و قوه قضاییه وجود دارد؛ در واقع در چارچوب قوانین و مقررات با همه کسانی که به حقوق مردم و امنیت کشور تجاوز می‌کنند برخورد صورت می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد:‌ توقع مردم از دولت و قوه قضاییه این است که با اشرار و قاچاقچیان برخورد بازدارنده صورت گیرد؛ در واقع تلاش فراوانی صورت گرفته و انجام خواهد شد، اما از مردم نیز در این زمینه استمداد می طلبیم که به دستگاه قضایی دولت، دستگاه انتظامی و سیستم اطلاعات کمک کنند.

او گفت: از فاصله نشست قبلی تا نشست امروز سی و چند نفر از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر با کمک دستگاه نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی دستگیر شدند و بیش از پنج هزار کیلو مواد مخدر از انواع مختلف در همین فاصله دو نشست کشف شده است. واقعیت این است که این افراد مجازات خواهند شد و در آن موقع مدعیان حقوق بشر می گویند که چرا این افراد به مجازات رسیدند.

سخنگوی دستگاه قضایی تاکید کرد:5 هزار کیلو مواد مخدر آن هم از انواع مختلف جامعه را به کجا می رساند؟ چه تعداد خانواده را به مرز فروپاشی می کشد؟ باید گفت که دستگاه قضایی به حرف‌های مدعیان حقوق بشر گوش نمی دهد و آن‌ها را مجازات خواهد کرد.

او بیان کرد: در همین فاصله زمانی 7 نفر از افراد شرور و فراری که مزاحم نوامیس مردم بودند شناسایی شدند و در حال حاضر بازداشت هستند.

بازداشت افرادی که علیه امنیت ملی اقداماتی انجام دادند

محسنی اژه‌ای در ادامه از دستگیری سارقین مسلح در مشهد و خوزستان خبر داد و گفت: سرقت مسلحانه‌ای در مشهد و خوزستان صورت گرفته بود که با کمترین زمان ممکن عوامل آن دستگیر شدند و توصیه شده که به این پرونده هر چه سریع‌تر رسیدگی شود و در صورت اثبات جرایم این افراد به مجازاتی که مستحق آن هستند برسند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: افرادی که بر اساس گزارش سیستم اطلاعاتی کشور علیه امنیت ملی اقداماتی انجام داده اند شناسایی و بازداشت شده اند و پرونده آن‌ها در مرحله مقدماتی است. از بیان جزئیات بیشتر در این راستا معذورم.

او گفت: در طول 6 ماه اول سال 94، 251 نفر از اولیای دمی که حق قصاص داشتند و حکم بر قصاص قاتل صادر شده بود از حق خود صرف‌نظر کردند و قصاص دیگر صورت نمی گیرد، البته این غیر از مواردی است که در دادسرا اولیای‌دم رضایت دادند. همانطور که بارها گفته ایم قصاص، حق شخصی است.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: خبری مبنی بر دستگیری چند نفر از سرشبکه های غیراخلاقی در قزوین منتشر شد که باید بگویم این خبر صحت ندارد و طی صحبتی که با دادستان قزوین داشتم این موضوع را تکذیب می‌کند.

او ادامه داد: در حال پرس و جو از فردی هستیم که چنین خبری را منتشر کرده و می خواهیم بدانیم که اصلا خبر را از کجا آورده است.

پرونده بقایی همچنان در مرحله تحقیقات مقدماتی است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با گذشت چند ماه از بازداشت بقایی، اطرافیان وی اعلام کردند که بازداشت وی غیرقانونی است. در مورد این پرونده توضیحات لازم را ارائه دهید، گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و وی بازداشت موقت است؛ البته پرونده وی هنوز منجر به کیفرخواست نشده است.

او ادامه داد: قوه قضائیه در صورتی که متوجه شود اتهامی متوجه افراد است بر اساس اسناد طرف تحت تعقیب قرار می‌گیرد و اگر ضرورت داشت که افراد بازداشت موقت شوند کار انجام می‌شود، اما اگر ضرورتی نبود، ‌قرار دیگری صادر می‌شود. تشخیص این امر بر عهده قاضی رسیدگی کننده است.

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: اگر قراری که صادر شد به اطلاع متهم رسید و وی اعتراض داشت، اعتراض وی در دادگاه رسیدگی می‌شود و اگر دادگاه آن را پذیرفت و گفت که الزام به قرار بازداشت نیست، دادسرا موظف است که قرار بازداشت را به قرار خفیف‌تری تبدیل کند، اما اگر دادگاه تشخیص داد که قرار بازداشت درست است، اعتراض متهم را رد می‌کند.

او درباره پرونده مذکور و اظهارنظر افراد دیگر در مورد این پرونده گفت: اگر افراد دیگری که در پرونده نیستند نسبت به آن اظهارنظری داشته باشند، بدیهی است که نظرشان صحیح نیست.

نیازی نیست بگوییم «ب.ز»

به گزارش ایسنا، محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وکیل میلیاردر نفتی مدعی شده بخشی از بدهی موکلش پرداخت شده، آیا این موضوع صحت دارد، گفت: در مورد پرونده بابک زنجانی تا حدودی که دادگاه در این مورد مجاز است من اسم او را می‌برم. باید بگویم که دادگاه‌هایی که علنی برگزار می‌شود در گذشته به این صورت نبود که رسانه‌ها اجازه انتشار داشته باشند، اما در قانون جدید تبصره‌ای پیش‌بینی شد و اگر چنانچه ضرورت ایجاب کرد و دادستان کل کشور تشخیص داد و از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد و رئیس دستگاه قضایی اجازه داد، می‌توانیم در حدودی مسائل را منتشر کنیم؛ لذا در این مورد چون اجازه داده شده نیازی نیست که بگوییم «ب.ز»

او ادامه داد: پرونده مذکور در حال رسیدگی است و پنج جلسه دادگاه آن برگزار شد که جلسه بعدی فرداست.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه تا این لحظه هنوز پولی واریز نشده است،‌ گفت: هم به متهم و به متهمان دیگر توصیه می‌کنم که در زمان دفاع از خود به دیگران توهین نکنند؛ چرا که این کار باعث می‌شود پرونده دیگری برای آنها در حین دفاع باز شود.

او افزود: کسانی که مسائل مربوط به این موضوعات را در همان حدود منتشر می‌کنند، مواظب باشند زیرا ‌آنها گاهی می‌گردند و یک حاشیه پیدا می‌کنند و به آن می‌پردازند و باعث می‌شود که گاهی خود حاشیه همراه با حاشیه شود که باز مشکل ایجاد می‌کند؛ لذا هم از ناحیه متهم، دادستان، دادگاه و هم از ناحیه رسانه‌ها همه باید سعی کنیم که با رعایت حق و انصاف مطالب را بازگو کنیم. در این صورت مردم بیشتر آن را می‌پسندند.

جرایم خشن در کشور ما کاهش داشته است

در ادامه نشست سخنگوی قوه قضائیه، خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که دشمنی BBC با نظام بر کسی پوشیده نیست اما متأسفانه شاهدیم که این شبکه اقدام به تشکیل کانالی در تلگرام کرده و اخبار را در این کانال قرار می‌دهد، آیا عضویت در کانال مذکور جرم است؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: این مواردی که از ناحیه بیگانگان در نظر گرفته می‌شود، مواردی است که آنها قصد خیر و خدمت به کشور و مردم را ندارند. یادآوری می‌کنم که امثال اینگونه شبکه‌ها و سایت‌ها که از ناحیه افراد بیگانه مثل کشورهای شناخته شده مانند انگلیس مطرح می‌شوند، قصد کمک ندارند.

او ادامه داد: صرف‌نظر از اینکه برخی از مسائل در ظاهر ممکن است عناوین مجرمانه نداشته باشد اما باعث می‌شود که افراد در دام گرفتار شده و منجر به مسائل مجرمانه شود و برای آنها و خانواده‌های‌شان مشکلاتی را ایجاد کنند؛ لذا افراد از اینگونه مسائل حتما اجتناب کنند.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که اطلاعات سپاه از فتنه چهارم و دستگیری جاسوس آمریکایی خبر داده، آیا تمام افراد بازداشت شده خبرنگار بوده‌اند که محسنی اژه‌ای گفت: همه افرادی که دستگیر شده‌اند خبرنگار نبوده‌اند و حتی بعضی از آنها فعالیت رسانه‌ای هم نداشته‌اند، البته بنده از این موضوع که این افراد با فردی که مدنظر شماست ارتباط داشته‌اند، خبر ندارم و به نظرم هم ارتباط مستقیمی بین آنها نبوده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دادستان البرز از دستگیری یک کلاهبردار 90 میلیاردی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داده، آیا شما از جزئیات آن خبر دارید؟ گفت: متوجه فرد خاصی که شما گفتید نشده‌ام. البته ما در کرج پرونده کلاهبردای داریم که بعضی از افراد در این زمینه بازداشت و برخی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که ماده 36 قانون مجازات اسلامی عنوان کرده که اسامی مجرمان اقتصادی در پرونده‌های بالای 100 میلیون تومان باید رسانه‌ای شود، اما اسامی این افراد به صورت اختصاری اعلام می‌شود،‌ در این زمینه توضیحات لازم را ارائه دهید و آیا مرجع قضایی باید اسامی آنها را اعلام کند؟

محسنی اژه‌ای پاسخ داد: این موضوع پس از قطعیت حکم است. تفاوت قانون فعلی با قانون قبلی این است که پس از قطعیت حکم الزامی برای اعلام اسامی نبود اما اکنون قانون مطرح کرده که اسامی منتشر شود اما پس از قطعیت حکم.

او ادامه داد: پس از اینکه حکم قطعی شد طبیعتاً دستگاه قضایی و اجرای احکام باید اسامی را منتشر کند و یادآور می‌شوم که اکنون اسامی که حکم‌شان قطعی می‌شود با علامت اختصاری عنوان نمی‌شود.

خبرنگاری سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که نماینده معاونت راهبردی قوه قضاییه روز گذشته در جلسه‌ای مطرح کردند که جرایمی مانند تجاوز به عنف و مزاحمت نوامیس افزایش یافته در حالی که پلیس مطرح کرده این جرایم کاهش یافته است. منبع آماری قوه قضائیه در این زمینه مربوط به کجاست و آیا این جرایم کاهش یافته یا خیر.

محسنی اژه‌ای گفت: سعی کنید خبرهای مربوط به این زمینه را از سخنگوی قوه قضائیه بشنوید؛ زیرا هر کسی نمی‌تواند مطلبی را مطرح کند، این موضوعات واقعاً تخصصی است.

او یادآور شد: در خصوص این اتهام در بسیاری از مواقع ممکن است کسی شکایت کند ولی این شکایت در مرحله اولیه ثابت نشود. زیرا شاید در مرحله اولیه دلیلی وجود نداشته باشد و ناگفته نماند که بسیاری از این شکایت‌ها در دادسرا ثابت نمی‌شود البته اگر در دادسرا هم ثابت شود امکان دارد در دادگاه ثابت نشود.

او افزود: عددی که در این موضوع مطرح شده اصلاً صحت ندارد، چرا که ممکن است این شکایت‌ها را در یک مجموعه‌ای در قوه قضائیه خوانده باشد.

محسنی‌اژه‌ای با تاکید بر اینکه در جرایم خشن، ما شاهد کاهش آن هستیم، ادامه داد: در سال‌های اخیر جرایم خشن کاهش یافته، البته امکان دارد در بعضی از استان‌ها افزایش و در بعضی دیگر کاهش داشته باشد اما در مجموع ما شاهد کاهش جرایم خشن در کشور هستیم.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: اینگونه از جرایم هر چقدر هم که باشد چه کم و چه زیاد برای کشور خوب نیست؛ زیرا نظام ما شایستگی این را دارد که هیچ خلافی در آن نداشته باشیم. بنابراین حتی یک مورد از آن هم خوب نیست. کشور ما از لحاظ امنیت اگر نگوییم نمونه است ولی حقیقتاً مثال‌زدنی است و شما می‌بینید در کشورهای همسایه یا آمریکا ناامنی چگونه است. اگر از این دید نگاه کنید وضع کشورمان بسیار خوب است ولی همین میزان جرایمی هم که هست نباید باشد و باید به صفر برسد.

105105

کد خبر: 545876

وب گردی

وب گردی