راه یافتگان به مرحله نهایی یکی از گرانترین جوایز دنیا مشخص شدند

اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی جایزه 100 هزار دلاری «گیلر» کانادا اعلام شد.

به گزارش ایسکانیوز، ‌جایزه ادبی «گیلر» که از گران‌ترین جایزه‌های ادبی دنیا محسوب و به صورت سالانه با حمایت «اسکاتیا بانک» برگزار می‌شود، پنج نامزد نهایی این دوره‌اش را معرفی کرد.

در این دوره «آندره الکسیس» نویسنده ترینیدادتبار اهل ایالت اوتاوا که پیش‌تر در سال 1997 هم نامزد «گیلر» شده بود، با کتاب «15 سگ» به فهرست نهایی این جایزه راه پیدا کرده است. این رمان همچنین نویسنده‌اش را به فهرست نامزدهای نهایی جایزه کتاب «تورنتو» رسانده است.

«راشل کاسک» با رمان «چکیده»، «سموئل آرچیبالد» نویسند اهل کِبِک با «آرویدا» که از زبان فرانسوی ترجمه شده و «هیتر اونیل» نویسنده «خیالبافی فرشته‌ها» از دیگر نامزدهای این دوره «گیلر» کانادا هستند. «آناکانا شوفیلد» نویسنده ایرلندی کانادایی هم برای نگارش کتاب «مارتین جان» به این مرحله رسیده است.

امسال جای نام‌های مطرحی چون «مارگارت اتوود» معروف‌ترین نویسنده کانادایی و چهره‌های دیگری چون «پاتریک دوویت»، «نینو ریچی» و «لارنس هیل» در فهرست نامزدهای جایزه 100 هزار دلاری «گیلر» کانادا خالی بود.

به گزارش سی‌بی‌سی، برنده نهایی دهم نوامبر در تورنتو معرفی می‌شود. به برنده این جایزه مبلغی 100 هزار دلاری و به هر یک از پنج نامزد نهایی 10 هزار دلار اعطا می‌شود.

جایزه «گیلر» که هرساله با حمایت «اسکاتیا بانک» برگزار می‌شود، طی دو دهه اخیر به یکی از مهم‌ترین جوایز آمریکای شمالی تبدیل شده است. این جایزه‌ کانادایی در سال 1994 توسط «جک رابینودیچ»، تاجر اهل تورنتو، برای بزرگداشت نام همسرش «دوریس گیلر»، ویراستار و روزنامه‌نگار، راه‌اندازی شد و هرساله به بهترین رمان و یا مجموعه داستان‌ کوتاه کانادایی تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی در سرتاسر این کشور منتشر شده باشد.

هدف از راه‌اندازی این جایزه‌ ادبی، توجه بیش‌تر به ادبیات کانادا بود. این جایزه در سال 2005 از سوی «اسکاتیا بانک» مورد حمایت توأمان قرار گرفت. از چهره‌های سرشناسی که پیش‌تر جایزه «گیلر» را از آن خود کرده‌اند، می‌توان به «مارگارت اتوود»، «اسی ادوگیان»، «آلیس مونرو» و «مایکل اونداجی» اشاره کرد.

502502

کد خبر: 545902

وب گردی

وب گردی