رئیس انجمن روزنامه نگاران آلمان در واحد علوم تحقیقات/رسانه و مطبوعات یکی از پنج قدرت برتر آلمان

رئیس انجمن روزنامه نگاران آلمان در حاشیه نشست با دانشجویان واحد علوم و تحقیقات به برخی از سوالات آن ها پاسخ داد.

به گزارش ایسکانیوز، کریستین زارم، معاون موسسه بین الملل مطبوعات رئیس انجمن روزنامه نگاران آلمان در پاسخ به سوالی مبنی بر دغدغه های حوزه خبری آلمان در تغییر شکل مطبوعات و رسانه ها و سوق یافتن آنها به سمت فضای سایبری، گفت: در آلمان هم مخاطبان با توجه به دسترسی آسان به اینترنت و فضای مجازی تمایل بیشتری به استفاده از این فضا برای اطلاع از اخبار روز را پیدا کرده اند.

وی با بیان اینکه پس از جنگ دوم جهانی این اولین بار است که اینگونه با کاهش خرید و مراجعه به رسانه های چاپی مواجه شده ایم، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی ای که با آن روبرو هستیم، بیکار شدن تعداد زیادی از فعالین رسانه های چاپی است. نمی توان جلوی استفاده مخاطبان از اینترنت را گرفت، بلکه باید آنرا مدیریت کرد. یکی از راهکارهای مفیدی که در آلمان بکار گرفته شده انتشار بخش کوتاهی از خبر در فضای سایبری و کامل آن در روزنامه ها است، بنابراین خواننده برای اطلاع کامل ازخبر به خرید روزنامه ها ترغیب می شود.

کریستن دیتر زارم در ارتباط با بیماری های شایع در خبرنگاران، گفت: از جمله بیماریهایی که خبرنگاران با آن روبرو هستند، عوارض و دردهای ناحیه کمر است که ما در تحقیقات خود به دنبال بررسی علل این بیماری و ارائه راهکار برای رفع آن هستم. همچنین مسائل روحی و روانی خبرنگاران بخصوص گویندگان بخش خبر از جمله مهمترین بیماریهایی است که افراد شاغل در بخش رسانه با آن روبرو هستند. توصیه ما این است اول از همه خود به فکر سلامت جسمی و روحیتان باشید و در مرحله دوم با ارائه نقطه نظرات خود و فشار به صاحبکاران خود در بهبود شرایط کاری کوشا باشید.

یکی از حضار با اشاره به استفاده بیش از 20 میلیون کاربر ایرانی از شبکه های اجتماعی و اعتماد این کاربران به اخبار منتشره در این شبکه ها نسبت به اخبار تلویزیون، این سوال را مطرح کرد که آیا در آلمان نیز استفاه از این شبکه ها مرسوم است؟ و اینکه میزان اعتماد کاربران آلمانی به اخبار منتشره در این شبکه ها تا چه میزان است؟

دیتر زارم در پاسخ به این سوال، گفت: به جرأت می گویم در آلمان صد در صد افراد زیر 35 سال از یکی از این شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، در سنین 35 تا 55 سال و همچنین بالاتر از 55 سال به مراتب استفاده از این شبکه ها کمتر می شود. تاقبل از سال 1983 تمامی شبکه های تلویزیونی آلمان بصورت دولتی اداره می شدند که از این سال به بعد به مرور شبکه های خصوصی نیز پا به عرصه فعالیت در تلویزیون گذاشتند. معتقدم شبکه های تلویزیونی نیمه دولتی و بخصوص شبکه های خصوصی از کیفیت بالاتری برخودار هستند و کمک بیشتری به فرایند دموکراسی می کنند.

وی ادامه داد: وقتی شبکه های متفاوت دولتی و خصوصی وجود داشته باشند مردم می توانند با بررسی و مقایسه آنها شبکه ای را که از نظرشان کیفیت بیشتری دارد انتخاب کنند. اگر در آلمان تمامی شبکه ها دولتی بودند، احتمالا مردم آلمان نیز به اخبار منتشره در شبکه های اجتماعی اعتماد بیشتری داشتند تا تلوزیون. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اخبار منتشره در شبکه های اجتماعی هم ممکن است به بیان حقیقت نپردازند.

معاون موسسه بین المللی مطبوعات آلمان، افزود: در آلمان بین خبرنگاران همیشه این نکته مورد توجه قرار داشته است که برای تهیه یک خبر تنها نباید به یک منبع اکتفا کرد و همیشه سعی بر آن است تا حداقل دو منبع متفاوت و فاکتورهای مختلف برای تهیه خبر مورد توجه قرار گیرد. در این صورت است که خبر به جهت نزدیکی آن به واقعیت از مقبولیت بیشتری برخوردارخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که میزان تأثیر گذاری رسانه ها و مطبوعات در آلمان تا چه اندازه است؟ گفت: در آلمان به واسطه آزادی مطبوعات از رسانه و مطبوعات به عنوان قدرت پنجم یاد می شود، قدرت رسانه ها به اندازه ای است که تحقیقات و نظرات آنها می تواند در تصمیم گیریها، بخصوص تصمیمات سیاستمداران تأثیر بگذارند. رسانه ها می توانند قانون را تغییر دهند و حتی در عزل و نصبها نیز تأثیر داشته باشند.

20101

کد خبر: 545988

وب گردی

وب گردی