جمعیت کشور به سمت پیری می رود

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: کاهش نرخ موالید در سال‌های اخیر به خصوص در مناطق شهری باعث شده جمعیت کشور به سمت پیری پیش برود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، حمید درفشی در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری که با حضور مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت، معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و کارشناسان این حوزه در دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد، گفت: کاهش نرخ جمعیت از دهه ۶۰ در ایران آغاز شد و از آن سال تاکنون این روند نزولی بوده و شیب تندی داشته است.

او افزود: در اوایل انقلاب نرخ رشد جمعیت ایران به ۶.۶ رسیده بود که در آن زمان برخی نگرانی ها موجب شد برنامه‌هایی در راستای کنترل جمعیت کشور اجرا شود و امروز به جایی رسیده ایم که بسیاری از والدین به تک فرزندی روی آورده‌اند که این روند نگران کننده است و باید تدبیر شود.

این مقام مسئول گفت: در شرایطی که سیاست مسئولان کشور به دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بر افزایش جمعیت است اما کاهش نرخ باروری و ازدواج و گرایش به تک فرزندی از مسائلی است که آسیبهای جدی به کشور خواهد زد.

درفشی با اشاره به تاکید رهبری در خصوص افزایش جمعیت کشور تاکید کرد: در سیاستهای کلی افزایش جمعیت پویایی و بالندگی جمعیتی، تربیت نسل سالم، صالح و کارآمد پیش بینی شده است که باید اجرایی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز تغییر فرهنگ، افزایش خودآگاهی و مهاجرت روستاییان را از مهمترین دلایل کاهش نرخ باروری جامعه دانست و گفت: در حال حاضر جمعیت جوان کشور رو به میانسالی می رود که بارداری در میانسالی ابتلا به بیماریهایی چون دیابت و فشار خون را در زنان افزایش می دهد.

او ادامه داد: اگر نرخ باروری در جامعه افزایش نیابد سال به سال از تعداد نیروهای جوان جامعه کاسته می شود و هرم سنی جامعه به سمت پیری پیش می رود در حالی که جامعه برای پیشرفت و توسعه نیازمند داشتن نیروهای جوان و کارآمد است.

این مقام مسئول در پایان گفت: ترویج ازدواج در سنین مناسب و تسهیل ازدواج از مهمترین راهکارهایی است که در تببین سیاست‌های افزایش جمعیت موثر است لذا باید برای تحقق این مهم برنامه ریزی مدون تری صورت بگیرد.

20106

کد خبر: 546200

وب گردی

وب گردی