نوبخت:رئیس جمهوری به عنوان مدافع ملت در کنار قومیت ها قرار دارد/واکنش دولت به هجمه های زیاد منتقدان تندرو

سخنگوی دولت درباره این که یک برنامه تلویزیونی اتفاقاتی را در آذربایجان به وجود آورد گفت: رئیس جمهوری به عنوان مدافع ملت، همواره کنار همه قومیت ها قرار دارند و امیدواریم با اشاره به این که مسئولان سازمان صدا و سیما به خوبی نسبت به این اقدام واکنش مناسب انجام می دهند، چنین اقدامات مسئولانه و شایسته را تقویت کنیم.

به گزارش ایسکانیوز،نشست خبری سخنگوی دولت این بار به دلیل برپایی نمایشگاه مطبوعات وخبرگزاریها در مصلای تهران و در غرفه رسانه های خارجی برگزار شد.
محمد باقر نوبخت کاهش نرخ سود بانکی را سیاست مشترک بین بانک مرکزی،وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواند و گفت: گام عملیاتی آن برای تسهیلات خودرو 16 درصد و برای کارت های اعتباری 12 درصد در نظر گرفته شده است.سخنگوی دولت افزود: در جلسه امروز عصر شورای عالی پول واعتبار نیز نظارت بر توافقات شورا مورد توجه قرار خواهد گرفت چرا که فاصله سود بانکی و نرخ تورم غیر قابل توجیه است .نوبخت در پاسخ به اقدامات دولت برای جلوگیری از دلال بازی در اجرای ارایه تسهیلات گفت: سیاست کوتاه مدت دولت برای سرعت بخشی خروج از رکود اطلاع رسانی شده است .

قدردانی از همکاری رئیس قوه قضاییه در رسیدگی به برجام
نوبخت در پاسخ به این سوال که پس از صحبت های رئیس جمهوی در آغاز بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات رییس قوه قضاییه موضع گیری کردند، دولت در این زمینه چه پاسخی را خواهد داشت، گفت: شاید در هیچ یک از مقاطع گذشته به این اندازه هماهنگی میان مسئولان قوا وجود نداشته است.سخنگوی دولت با اشاره به این که دوره خوب همدلی میان قوا برقرار است، افزود: از همین جا باید از ریاست قوه قضاییه به جهت همکاری و تشریک مساعی و تصویب برجام تشکر کنم.


برکیفیت خودروهای ارائه شده به مردم نظارت می شود
محمد باقر نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره کیفیت خودروهای ایرانی و اینکه آیا این خوردوهایی که با وام داده می شود درپارکینگها مانده وکیفیت لازم را دارد یا نه گفت این که از انبار و ذخایر موجود خودروها، استفاده می کنیم به این معنی نیست اینها دارای نقص بوده و بازار نداشته اند بلکه دولت و سازمان استاندارد موظف است با دقت بر کیفیت خودروها نظارت داشته باشد.سخنگوی دولت در این باره که اقساط خودرو 7 ساله اعلام شده ولی نمایندگی ها می گویند 4 ساله باید پرداخت شود. گفت:به حد کافی اطلاع رسانی شد که یک دوره 4 تا 7 ساله برای بازپرداخت اقساط پیش بینی شد و خودروسازانی که متعهد به برنامه زمان بندی می شوند، باید خودرو را تحویل دهند و امروز نیز گزارشی از رسانه ملی منتشر شد که خودروهایی تحویل مردم شده است.وی افزود:اقدام انفرادی از سوی نظام بانکی کشور امکان انعکاس به صنعت خودرو را ندارد. حتی در روز جمعه جلسه مشترک بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تشکیل شد. ما همه اینها را اطلاع رسانی کردیم. در اجرا نیز اگر ناهماهنگی پیش بیاید، دولت مسئولیت پیگیری و نظارت را بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی گذاشته و ما نظارت می کنیم هر چه بر خلاف چهارچوب توافق شده باشد بازگردد.
خودروسازان با فرصت پیش آمده اعتماد مردم را جلب کنند
وی افزود:صنعت تولید خودروی کشور هم باید از این فرصت مناسب که برای اقبال مجدد مردم و مصرف کنندگان فراهم شده استفاده کند تا بتواند از این امتحان به خوبی عبور کند و این اعتماد از سوی مصرف کنندگان نسبت به صنعت خودروسازی ملی فراهم شود تا همیشه ترجیح بدهیم از خودروی داخلی استفاده کنیم.
کاهش سود بانکی تصمیم شورای پول و اعتبار است
نوبخت دراین باره که درباره سود 18 درصد وزیر اقتصاد گفته هیچ گاه این تصمیم دولت نبوده بلکه بانک ها این تصمیم را گرفته اند، این تصمیم کیست؟نوبخت توضیح داد: هنگامی که از دولت صحبت می کنید هیات وزیران به ذهن می آید. بنده، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و چند وزیر دیگر در کنار افرادی که دولتی نیستند در شورای پول و اعتبار این تصمیم را گرفتیم. این تصمیم شورای پول و اعتبار است. دولت در پاستور این تصمیمات را نمی گیرد اما از طریق شورای پول و اعتبار جمع بندی های خود را اعلام می کند. در این شورا بانک ها نیز حضور دارند و مصوبه شورا قاطعانه اجرا می شود.
رئیس جمهوری به عنوان مدافع ملت در کنار قومیت ها قرار دارد
محمد باقر نوبخت در پاسخ به این که یک برنامه تلویزیونی اتفاقاتی را در آذربایجان به وجود آورده، رئیس جمهوری در این زمینه چه برنامه ای دارند؟ گفت:این اتفاق باعث تاسف است که یک کم توجهی از سوی یک برنامه طنز و برای کودکان باعث آزردگی بخشی از ملت بزرگ کشورمان شد.نوبخت افزود: مردم آذربایجان آن قدر برای کشور محترم هستند و خدماتی را برای کشور در زمان جنگ تحمیلی انجام داده اند که تواضع مسئولان را بیش از پیش می کند؛ همانطور که انتظار می رفت نسبت به عدم توجه به این برنامه از سوی مسئولان سازمان صدا و سیما برخورد جدی صورت گیرد، شاهد بودیم که مسئولان صدا و سیما عذرخواهی کردند.وی ادامه داد: رئیس جمهوری به عنوان مدافع ملت، همواره کنار همه قومیت ها قرار دارند و امیدواریم با اشاره به این که مسئولان سازمان صدا و سیما به خوبی نسبت به این اقدام واکنش مناسب انجام می دهند، چنین اقدامات مسئولانه و شایسته را تقویت کنیم.
برای افزایش رشد اقتصادی در جامعه نیازمند تحول هستیم
سخنگوی دولت در پاسخ به این سئوال که چرا کنترل تورم و رونق کسب و کار در اقتصاد اتفاق نیفتاد و رونق را در سفره دهای مردم ندیدیم گفت:آنچه مسلم است در این دوره تورم کاهش یافت و رکود از منفی 6.8 درصد به مثبت 3 رسید و در 3 ماهه اول نیز مثبت یک درصد اعلام شد. ما برای این موضوع برنامه داریم و تلاش مسئولان این است که رشد اقتصادی مثبت شود.برای اینکه مسئله کاهش نرخ تورم به ویژه افزایش رشد اقتصادی را در جامعه حس کنیم نیازمند تحول هستیم. باید رشدهای 9 درصدی را در اقتصاد داشته باشیم تا مردم این تغییرات را در سفره خود حس کنند.
پیگیری تشکیل کمیته نظارت بر شروط رهبری بر اجرای برجام
سخنگوی دولت درباره زمان تشکیل کمیته نظارت بر شروط رهبری بر اجرای برجام و همچنین پیگیری حادثه منا چه شد گفت :شورای عالی امنیت ملی به عنوان نهاد رسمی، موضوع پرونده هسته ای را از قبل دنبال می کرد و مصوبه شورا نیز بر چگونگی اجرای برجام عملیاتی است و این کمیته از سوی این شورا معرفی می شود. جلسه اخیر شورا یکشنبه بود و در خلال هفته، جلسه دیگری تشکیل می شود و یکی از موضوعات اصلی این شورا تعیین کمیته نظارت است.درباره منا نیز گروه کارشناسی ایران در قالب سازمان حج و زیارت به عربستان سفر کردند و در ارتباط با مفقودان و شناسایی آنها صورت گرفت. درباره حقوقی که از ایرانیان تضییع شد نیز از همه ابزارهای رسمی و غیر رسمی برای استیفای آن استفاده می شود. امیدواریم کمیته حقیقت یاب با همکاری دولت عربستان به زودی فعال شود.
اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات زائران عتبات عالیات
نوبخت در پاسخ به این که دولت برای رفع مشکلات زائران عتبات عالیات چه اقداماتی را انجام داده است؟ گفت: استقبال گسترده شیعیان و مردم کشورمان باعث شد تا تدارکاتی برای هر چه بهتر برگزار شدن زیارت زائران فراهم شود.وی افزود: ستاد خاصی برای این منظور تشکیل شد تا همه جوانب را مورد بررسی قرار دهد که زائران با چه مشکلات احتمالی مواجه هستند و کار خوبی که امروز رسانه ملی انجام داد این بود که نحوه حضور و گذرگاه های عبوری و مسیر نجف تا کربلا و محل استقرار موکب ها را به خوبی نشان دادند و امیدواریم سفر خوبی برای همه زائران فراهم شود.سخنگوی دولت اظهارداشت: البته برادران و خواهران اهل سنت هم در روز اربعین حسینی برای زیارت عتبات عالیات حضور دارند که امیدواریم همبستگی خوبی بین شیعیان و اهل سنت همانند گذشته برقرار باشد.
لایحه شفاف سازی هزینه انتخاباتی هفته آینده با فوریت به مجلس می رود
سخنگوی دولت در پاسخ به وضعیت لایحه شفاف سازی هزینه انتخاباتی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این لایحه در دولت به تصویب رسیده و در هفته آینده که نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت با قید فوریت مطرح می شود.
دولت پیگیر دغدغه های مطرح شده از سوی رئیس جمهوری در نمایشگاه مطبوعات است
نوبخت افزود: البته همدلی به این منظور نیست که همه قوا در همه مسایل یک نظر باشند و ممکن است در یک پرونده نیز دو قاضی عینا یک رای را صادر نکنند، بنابراین ضمن این که اصل 57 قانون اساسی که تفکیک قوا را مشخص کرده است، باید توجه داشت در اصل 113 قانون اساسی نیز جایگاه ویژه ای برای رئیس جمهوری قائل شده است که بعد از رهبر معظم انقلاب عالی ترین مقام کشور رئیس جمهور است.وی اضافه کرد: هم مسئولیت اجرای قانون اساسی و هم مسئولیت قوه مجریه با رئیس جمهوری است و در خصوص موضوعات گفته شده ایشان تشخیص دادند و نظر خود را در جمع اصحاب رسانه بیان کردند و دولت در جهت پیگیری های دغدغه ها و نگرانی های رئیس جمهوری موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد.سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این که هر یک از قوا در موضوعی نظری داشته باشند، محترم است به ویژه بعد از برجام که موفقیت ملی برای ایرانیان بود توانستیم نه تنها تحریم ها را از دوش مردم برداریم بلکه حقوق هسته ای که چرخه تکامل این صنعت در داخل ادامه داشته باشد نیز از سوی مجامع رسمی جهانی مورد تایید قرار گرفت.نوبخت گفت: در موقعیتی که به وجود آمده و در فضای بعد از برجام، بیش از پیش نیازمند همدلی مسئولان هستیم و با سیاست حکیمانه رهبر معظم انقلاب که در آغاز سال جاری در جهت همدلی و همزبانی دولت و ملت فرمودند، بتوانیم شرایط بهتری را فراهم کنیم.
وی در پاسخ به این که دبیر شورای عالی امنیت ملی نظراتی را نسبت به بازداشت چند روز اخیر خبرنگاران داشته اند دولت در این زمینه چه نظری دارد؟ گفت: مباحثی که از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح می شود باید از خود آن نهاد پرس و جو شود و بنده سخنگوی دولت هستم.

علت تعویق سفر به سمنان
وی در پاسخ به علت تغییر سفر استانی رئیس جمهوری به استان سمنان نیز گفت: در جلسه گذشته مطرح شد که رئیس جمهوری به استان سمنان سفر می کنند و همچنین سفرهایی به کشورهای ایتالیا و فرانسه نیز خواهند داشت اما چون زمان دقیق سفر مشخص نبود ، می بایست این سفرها قطعی شود و به همین علت سفر به سمنان به تعویق افتاد.
اعتبارات قطار گیلان طبق زمانبندی انجام می شود
به دلیل اینکه نشست سخنگوی دولت در نمایشگاه مطبوعات در حال برگزاری بود مردم نیز به جمع خبرنگاران پیوستند و سوال هایی را مطرح کردند که یکی از این سوالات درباره اعتبارات قطار استان گیلان بود که سخنگوی دولت گفت: این پروژه طبق زمانبندی انجام می شود و برای سال آینده است. هر اعتباری که اختصاص می یابد بر اساس پیش بینی قانون بودجه است و سازمان مدیریت و برنامه ریزی منبع و اختیار ندارد که بیش از قانون، اعتبار اختصاص دهد.
واکنش دولت به هجمه های زیاد منتقدان تندرو به دولت
سخنگوی دولت درباره هجمه های زیاد منتقدان تندرو به دولت هم گفت:ما پذیرفتیم هر اقدامی صورت می گیرد عده ای می توانند نظر مساعد نشان دهد و عده ای نیز مخالف باشند ولی آثار این تصمیمات در منافع ملی مهم است. در برجام منتقدانی بودند و بسیار خوشبینانه اظهار می کنیم مخالفتها بر سر تامین منافع ملی بوده نه اغراض سیاسی. آنچه اتفاق می افتد که دولت تشخیص می دهد موضوعی منافع ملی را تامین می کند، عده ای نیز ممکن است مخالفت کنند و افکار عمومی نیز قضاوت می کنند. ما نیز قبول کرده ایم منتقدانی داریم که نظرات خود را می توانند بیان کنند ولی وقتی آثار مثبت نشان داده شود مشخص می شود چه کسی درست می گوید.
سخنگوی دولت درباره برگزاری دادگاه میلیارد نفتی و اینکه برخی اخبار درباره بابک زنجانی دوم که 5.8 میلیارد دلار به وزارت نفت بدهی دارد حکایت دارد گفت:هر جا دستگاه های نظارتی حس کنند کار خلاف قانونی صورت گرفته و حقی از بیت المال تضییع شده، ورود می کنند. تردید نکنید اگر چیزی مشابه اتفاقی که افتاد تکرار شود، از سوی وزارت نفت و هم دستگاه های نظارتی برخورد می کنند.
درخصوص توزیع یارانه مطبوعات شفاف، هدفمند و واقع بینانه عمل می شود
محمد باقر نوبخت در این باره که برخی از نهادهای تولید مطبوعات در دو سال پایانی دولت قبل بین 5 تا 24 برابر افزایش نرخ یافتند و این افزایش قیمت در هیچ بخش دیگری نیست گفت:اجازه دهید این نگرانی و دغدغه را رفع کنم. بودجه اگر بدون تبصره می رود، به این معنی نیست ردیف های مناسب را نداشته باشد. ما ردیفی برای کمک به مطبوعات داریم و می توانیم این ردیف را به گونه ای تقویت کنیم که امکان دسترسی همه به مطبوعات باشد. در ماه آینده گزارش می دهیم این ردیف چقدر رشد یافته است.جناب آقای جنتی و انتظامی درباره چگونگی توزیع یارانه های مطبوعات هم شفاف، هدفمند و واقع بینانه در راستای عدالت عمل می کنند که این نگرانی از عده ای برطرف شود .وی درباره تعطیلی انجمن صنفی روزنامه نگاران هم گفت: دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعال شدن این موضوع اقدام می کنند. هر چه تصمیم گرفته می شود را منعکس می کنم. امیدوارم هیچ انجمنی را که در مطبوعات فعالیت می کند بسته نداشته باشیم.

201/201

کد خبر: 546213

وب گردی

وب گردی