ابراهیم اصغرزاده:ماه‌های آینده شرایط سختی برای اصولگرایی است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است ماه‌های آینده شرایط سختی برای اصولگرایی است ولی برای اصلاح طلبان آینده خوبی پیش رو است. راهبرد اصلی اصلاح طلبان بر حمایت از دولت و تثبیت دستاوردهای دولت و به خصوص برجام گذاشته شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، ابراهیم اصغرزاده که سابقه نمایندگی مجلس و عضویت در شورای شهر تهران را در کارنامه خود دارد، درباره روند شکل گیری رقابت‌های سیاسی و حضور دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب در انتخابات آینده توضیح داد.

او با اشاره به سیاستهای بین المللی و دیپلماتیک دولت یازدهم به عنوان یک عامل تعیین کننده، تاکید کرد: برگ برنده و راهبرد اصولی اصلاح طلبان باید حمایت از دستاوردهای دولت، به خصوص در عرصه آشتی با جامعه بین الملل باشد.
در ادامه مشروح این گفتگو را که در غرفه خبرگزاری خبرآنلاین واقع در نمایشگاه مطبوعات در مصلای بزرگ تهران برگزار شد، می خوانید:

در یک نگاه کلی، شانس نامزدهای منسوب به دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا برای حضور در انتخابات آینده مجلس ر ا چطور ارزیابی می کنید؟
اصلاح طلبان در سال‌های اخیر نشان دادند که می توانند جبهه خود را متحد نگه دارند، نمونه عینی آن را در تشکیل شورای عالی هماهنگی اصلاح طلبان می بینید. بر خلاف رقیب آنها که می بینید جبهه شان خیلی مشکل دارد و دارای تشتت و افتراق در آرای خود هستند.
این به ذات دو اندیشه باز می گردد. اندیشه محافظه کاری و اصلاح طلبی تفاوت ذاتی و ماهوی دارد. ذات اصولگرایی بر سنت و محافظه کاری استوار است. اما تندروها و افراطیونی که زیر پرچم اصولگرایی پنهان شدند، فوق العاده اندیشه های خطرناک و آنارشیستی دارند. این بر خلاف اصلاح طلبی است که ذات اندیشه اش، نگاه به آینده و اصلاح امور است.
ماه‌های آینده شرایط سختی برای اصولگرایی است ولی برای اصلاح طلبان آینده خوبی را می بینم. به خصوص اینکه راهبرد اصلاح طلبان بر مطالبات حداکثری خود و حامیانشان نیست. بلکه راهبرد اصلی اصلاح طلبان بر حمایت از دولت و تثبیت دستاوردهای دولت و به خصوص برجام گذاشته شده است.

این از چشم مردم فهیم ایران دور نیست. اگر از مردم ایران قبلا می پرسیدی، مشکل اصلی ات چیست، از مسایل بیکاری، اعتیاد و تورم سخن می گفتند و اعلام می کردند اینها مهمترین مسایل است. الان به نظر می رسد تثبیت برجام جایگاه واقعی خود را یافته و حیات سیاسی جامعه ایران را درگیر خود کرده است. لذا معتقدم تا اینجا دولت موفق بوده است. به خاطر اینکه اولویت خود را بر اصلاح سیاست خارجی ایران با جامعه جهانی گذاشته و با زیرکی از مهارت‌های فنی دیپلمات‌های کارکشته خود استفاده کرده و نظر مساعد رهبری را نیز برای تثبیت برجام جلب کرده است. لذا دولت نباید اجازه دهد موفقیت‌هایش از کف برود.

اینهایی که می فرمایید راهبردهای حامیان دولت به خصوص جناح اعتدالگراست. راهبرد شما برای حضور در مجلس چیست؟

استراتژی اصلاح طلبان تثبیت دستاوردهای دولت است. اصلاح طلبان دوست دارند در انتخابات شرایطی به وجود بیاید که پیروز شوند. برای این کار باید سطح مشارکت مردم را بالا ببرند. اگر سطح مشارکت کم شود، اصلاح طلبان شکست می خورد.
برداشت من این است اصولگرایان حدود ۱۵ درصد جامعه و اصلاح طلبان ۲۰ تا ۲۵ درصد آرا را همواره در اختیار دارند. ۶۰ یا ۷۰ درصد جامعه تماشاگر رقابت این دو جناح هستند و به برنامه ها و روزهای آینده نگاه می کنند. رقابت برای حضور در مجلس آینده، در حوزه تسخیر افکار عمومی است.


به نکته مهمی اشاره کردید. عملکرد دولت در تاثیرگذاری بر افکار عمومی را چطور ارزیابی می کنید؟
دولت آقای روحانی در همسو سازی افکار عمومی با برجام بسیار موفق بوده است. اما این همه ماجرا نیست. بخشی از پیروزی باید درباره معیشت و اقتصاد مردم باشد. باید سندی به نام برجام که امضا شده و توسط نهادهای قانونی کشور نیز تایید شده در معیشت مردم ترجمه شود. لذا دولت باید بتواند تا پایان سال شوک در اقتصاد ایجاد کند که البته کار سختی است. اقتصاد ما بیماری مزمن دارد و به این راحتی نمی تواند از رکود فرار کند.

به حوزه سیاسی برگردیم. آیا اقدامات دولت توانسته در جامعه امید ایجاد کند و افکار عمومی را با خود همراه سازد؟
در کشور ما اقتصاد، بیرون از سیاست نیست. وقتی می گوییم سلول‌های جامعه درگیر مسائل برجام است، به این خاطر است که سیاست و تحریم‌ها در زندگی و معیشت مردم تاثیر مستقیم گذاشته است. به نظرم مهمترین برنامه دولت آقای روحانی پس از عرصه بین المللی این است که بسته های حرکت دادن اقتصاد و رونق در آن را اجرایی کند. کسی در این وضعیت اقتصادی رشد ۵-۶ درصدی را انتظار ندارد ولی امید به تحول و بهبود در ماه‌های آینده دیده می‌شود تا در عرصه انتخابات نیز افکار عمومی با دولت همراهی کنند.

به نظر شما برخی جریاناتی که تلاش می کنند برجام به عنوان یک پیروزی تثبیت نشود، چقدر در همراه کردن افکار عمومی با خود موفق بوده اند؟

اصلا این مسئله امکان پذیر نیست. نمونه اش همین نمایشگاه مطبوعات است. اینهایی که نمایشگاه مطبوعات را تحریم کردند با وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی کار ندارند، آنها با برجام کار دارند. آنها در مجلس و کمیسیون های مختلف آن موفق نشدند بگویند برجام یک قرارداد ترکمن چای ثانی است. لذا افکار عمومی به سمت سیاست خارجی موفق دولت و تعامل با جامعه بین الملل رفت. این رسانه ها و جناح ها فرار به جلو می کنند. دستشان خالی است و عقده شان را اینجا یا هر جایی که بتوانند خالی می کنند. در انتخابات آینده افکار عمومی مردم به سمت برجام و اقتصاد بیشتر جلب می شود.

به نظر شما مردم چطور از رفع تحریم‌ها در نحوه رای دادن خود حمایت می کنند؟
در سال ۹۱ با آقای شریعتمداری در شبکه ۳ سیما مناظره ای داشتم و آنجا گفتم انتخابات آینده به نفع کسی است که دنبال تعامل با دنیاست. مردم ایران تحمل تحریم‌های بیشتر و تحمل انزوای بیشتر را ندارند. کشور ایران در موقعیتی در خاورمیانه است که فوق العاده ممتاز است. بعد از برجام به لحاظ اقتدار ملی و موقعیت شرایط ویژه ای را داریم که در هیچ جای دیگری این شرایط نیست. امنیت ایران و همبستگی در مقامات و مشارکت مردم، امتیازات مهمی است که نمی شود از آن چشم پوشید. این مسایل را در کشورهای پیرامونی نمی بینیم. روزهای آینده روزهای رونق فضای سیاسی و اقتصادی است که در این رونق اصلاح طلبان می توانند آرای خوبی را برای خود کنار بگذارند.

شما به رویکرد وحدت اصلاح طلبان و تشکیل شورای عالی هماهنگی اصلاحات اشاره کردید. این موضوع در انتخابات اخیر شوراهای شهر هم سابقه داشت و لیستی از شورای هماهنگی انتخابات اصلاح طلبان بیرون آمد که شما در آن قرار نداشتید. ولی رفتید و مستقلا در انتخابات شرکت کردید که برخی می گویند باعث ریزش برخی از آرا شد. اگر این بار هم شما در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان قرار نگیرید، باز هم مستقل به عرصه می آید؟

به لحاظ سازمانی اصلاح طلبان دارند برگ‌های خوبی را رو می کنند که حکایت از این دارد که به صورت جبهه ای همه بلوک‌های داخل اصلاح طلبان را خواهند پوشاند. آنها حتی برای اصولگرایان معتدل می توانند سهم بگذارند و حتی برای کسانی که به دولت نزدیکترند نیز سهمی قائل شده اند. اصلاح طلبان اگر می خواستند شعارهای حداکثری بدهند، باید شروع به انتقاد از دولت می کردند که چرا مثلا برخی زندانیان سیاسی آزاد نشدند و سایر مسایل را مطرح کنند. راهبرد اصلاح طلبان راهبر مطالبات حداقلی و برد متوسط و حمایت از نامزدهای نزدیک به آنهاست. به نظرم فعلا در جبهه اصلاحات همه دنبال وحدت هستیم تا یک لیست قوی در سراسر کشور داده شود که رای بیاورد.

پیش بینی شما از ترکیب مجلس آینده که قرار است در اسفندماه انتخابات آن برگزار شود، چیست؟

نمی شود ترکیب قطعی مجلس آتی را پیش بینی کرد. فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس آینده، نقش قدرتمندی خواهد داشت ولی این که بتواند هیات رئیسه را در اختیار بگیرد بستگی به مسایل زیادی دارد.


مثل رد صلاحیتهایی که ممکن است نامزدهای اصلی شما را تهدید کند؟
رد صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی شورای نگهبان بحث دیگری است. مردم به کسی رای می دهند که انگشت اشاره اصلاح طلبان به سمت او باشد. دولت آقای روحانی باید بتواند افکار عمومی را به آینده و بهبود وضعیت معیشت و کسب و کار امیدوار کند. این خیلی مهم است. برگ برنده اصلاح طلبان توجه به این جنبه است. وگرنه مردم برای دموکراسی و حقوق بشر اهمیت قائلند، ولی اولویت اصلی آنها آشتی با جامعه بین الملل و آشتی جناح‌های سیاسی داخلی است. جامعه دیگر تحمل دعوا و قهر و تضاد ندارد. ما دنبال قهر و دعوا نیستیم. دولت روحانی باید بتواند پروژه آشتی ملی اش را پیش ببرد و تریبون برای هواداران خود و اصلاح طلبان داشته باشد تا مجلس در اختیار تندروها و افراطیون قرار نگیرد.

201/201

کد خبر: 546228

وب گردی

وب گردی