برنامه‌های بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار تشریح شد

نشست خبری بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز نشست خبری بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور محمد الهیاری؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کل فرهنگی نهاد، محمد هادی ناصری؛ مدیر کل روابط عمومی نهاد و علی نیکنام؛ مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در این نشست با اشاره به اینکه روز 24 آبان، به مناسبت بزرگداشت مقام مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبایی به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار شناخته می‌شود گفت: «روز یکشنبه 17 آبان به اتفاق جمعی از مسئولان نهاد با دختر مرحوم علامه طباطبایی که همان همسر شهید قدوسی هستند ملاقات داشتیم. در این مراسم طرحی از پوستر امسال نهاد به ایشان هدیه داده شد».

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با بیان اینکه برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از روز چهارشنبه در سراسر کشور شروع می‌شود افزود: «برنامه‌های امسال تا پایان روز دوم آذر ماه ادامه خواهد داشت. درضمن بنا به تدبیر دبیر کل نهاد، مدیران این نهاد در تمامی برنامه‌های برگزار شده در استان‌ها حضور خواهند داشت».

الهیاری با بیان برنامه‌های روز شنبه 23 آبان گفت: «دبیر کل نهاد در این روز در سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش جمهوری اسلامی و در جمع مسئولان ارتش، سخنرانی خواهند داشت. این نشست با موضوع تبیین گفتمان کتاب و کتابخوانی از منظر مقام معظم رهبری در بین مدیران سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار می‌شود».

وی با اشاره به اینکه ساعت 10 صبح روز شنبه 23 آبان، مطابق با روال سال گذشته، کتابداران در حرم امام خمینی(ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق خواهند داشت ادامه داد: «شنبه بعدازظهر هم دومین نشست کتاب‌خوان، ویژه اصحاب رسانه برگزار می‌شود».

الهیاری در تشریح نشست‌های کتابخوان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: «تاکنون 200 نشست برگزار شده است. تا پایان سال هم 400 نشست در این رابطه خواهیم داشت. در این نشست‌ها، کتابداران، مسئولان استانی، اساتید دانشگاه و حوزه علمیه و مقامات استانی، چکیده‌ای از یک کتاب را معرفی کرده و مخاطبان را با آن کتاب آشنا می‌کنند.» نشست کتابخوان روز شنبه، به معرفی کتاب توسط اصحاب رسانه اختصاص خواهد یافت.

همچنین مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی روز یکشنبه 24 آبان در تالار وحدت برگزار می‌شود. الهیاری در این باره گفت: «در این مراسم جمعی از کتابداران سراسر کشور حضور خواهند داشت و کتابداران برتر سراسر کشور معرفی و تجلیل می‌شوند. همچنین لوح تقدیری هم با امضای علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد برای بالغ بر 6500 نفر از کتابداران و همکاران نهاد آماده شده که در برنامه‌های استانی به آنها اهدا خواهد شد». وی اشاره کرد که در این مراسم از خانواده قاری قرآن‌کریم، مرحوم محسن حسنی کارگر که از جانباختگان فاجعه منا هستند تجلیل می‌شود.

الهیاری درباره جزئیات بیشتر این مراسم ادامه داد: «پخش کلیپ‌هایی در حوزه ترویج کتابخوانی، گزارشی از نشست کتابخوان و سخنرانی مسئولان، از جمله برنامه‌های دیگر همایش کتابداران در روز یکشنبه 24 آبان خواهد بود».

اولین نشست کتابخوان ویژه مکتب نیز روز دوشنبه 25 آبان برگزار می‌شود. معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در این باره گفت: «مکتب در حقیقت مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور به حساب می‌آید که تحت این عنوان شکل گرفته‌ است. اولین نشست کتابخوان مکتب نیز روز دوشنبه 25 آبان به منظور گسترش طرح نشست کتابخوان در سراسر کشور برگزار می‌شود».

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی به منظور کمک به سایر دستگاه‌ها برای ترویج کتاب و کتابخوانی به سراغ کتاب‌های دانشجویی رفته است گفت: «نهاد امسال ضمن حضور در مراسم انتخاب کتاب سال دانشجویی، تعدادی از کتاب‌های برگزیده را خریداری و شرایط عضویت رایگان برگزیدگان در کتابخانه‌های عمومی را فراهم کند».

بنا به گفته الهیاری، همایش ملی خواندن نیز به مدت 2 روز در کردستان از روز پنج‌شنبه 28 آبان برگزار می‌شود. وی افزود: «در این ایام کتابخانه‌هایی در نقاط مختلف شهری و روستایی افتتاح می‌شود و 170 نشست کتابخوان مدرسه‌ای یا عمومی نیز در سراسر کشور برپا خواهد شد».

همچنین در این مراسم از پوستر مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج کتابخوانی که در روز یکشنبه 24 آبان برگزار می‌شود رونمایی شد. لازم به ذکر است برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از روز چهارشنبه 20 آبان تا پایان روز 2 آذر در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

502502

کد خبر: 546247

وب گردی

وب گردی