طه هاشمی عنوان کرد: عقلانیت و دیانت لازم و ملزوم یکدیگرند/ دانشگاه آزاد اسلامی در خدمت صلح و توسعه

19 آبان در تقویم جهانی از سوی کمیسیون ملی یونسکو به نام روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه جهانی نامگذاری شده تا فرصتی باشد برای جامعه انسانی تا محکی بر آن زنند که علم بشری تا چه اندازه توانسته است برای کاهش دردهای بشریت گام بردارد. 

زهرا داستانی: هرچند علم برای آن پدید آمد که زندگی بهتر و صلح و امنیت بیشتر را نصیب انسان ها کند اما هرچند علم انسانی مسیر رشد و بالندگی خود را طی می کند به ازای آن صلح، امنیت و آرامش انسانی کمتر و دغدغه انسانی بیشتر می شود. اگرچه علم و تکنولوژی هر روز به دست بشر پیشرفت می کند اما به مثابه آن به شمار صلاح ها و جنگ افزارهایی که نسل بشری را تهدید می کنند نیز افزوده می شود.

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پایدار نه تنها یادآور مسئولیت همه کسانی است که هریک به نوعی در توسعه علم گام برمی‌دارند، بلکه شاید بتواند تلنگری کوچک به تمام کسانی باشد که از علم در راستا قدرت طلبی خود بهره می گیرند.

دانشگاه ها اما به عنوان متولیان علم و توسعه آن در کشورها در قبال توسعه پایدار و صلح جهانی مأموریتی ویژه دارند. دانشگاه ها نه تنها به عنوان اولین پایگاه توسعه علم در راستای توسعه همه جانبه وظیفه دارند بلکه به عنوان مکانی فرهنگی می توانند در فرهنگسازی صلح و گسترش فرهنگ بشر دوستانه نقش مأثری داشته باشند.

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با پرورش میلیونی دانشجویان یکی از بازیگران نقش اول در گسترش صلح و توسعه پایدار در کشور است.

کاربرد دو گانه علم برای بشر

طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا علم توانسته است دردی را از آلام بشریت بکاهد؟ گفت: بدون تردید واژه علم، دانش، آگاهی و تفکر، دارای بار مثبت است. کاربرد امروزی علم دوگانه است بدین معنا که علم هم در جهت توسعه و اعتلای انسان و جامعه انسانی به کار گرفته می شود و هم در جهت نابودی و تخریب نسل بشر. با این حال طبیعی است که نمی‌توان گفت علم مشکل ساز و نا مطلوب است.

او با اشاره به اینکه در گذشته روی مثبت جامعه انسانی بر پایه اتکا به علم و دانش بوده است، گفت: روی مثبت جامعه انسانی در گذشته به دلیل بهره مندی از امکاناتی بوده که بشر به کمک عقلانیت خود توانسته است از آن در جهت بهبود شرایط خود استفاده کند.

استفاده از علم در جهت تخریب ارزشهای انسانی

طه هاشمی با بیان اینکه از علم نیز در جهت تخریب ارزش های انسانی استفاده می‌شود، گفت: در این زمان است که بحث معنویت، اخلاق و اعتقاد به خدا مطرح می‌شود. به این معنا که اگر علم بخواهد بدون جهت مدیریت و هدایت امور زندگی را بدست گیرد باید خود را بی نیاز از اخلاق و معنویت معرفی کند و اگر بخواهد بر این اساس حرکت کند جنبه های منفی خود را بروز می‌دهد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شکل گیری ادیان در تاریخ بشریت گفت: بشر در جایگاه یک انسان کامل علیرغم تمام ظرفیت‌های بزرگی که برای رسیدن به نقطه مطلوب دارد، اما در نقطه مقابل، حس قدرت طلبی، تسلط جویی، استیلا و مظاهر غیر اخلاقی را نیز در خود نهفته دارد و فلسفه ی ارسال رسل، تعبیه دین و نزول آیات وحی و نگاه هدایت گرایانه آسمان به زمین برهمین اساس است.

او با بیان اینکه خالق، جنس مخلوق خود را می‌شناسد، گفت: خداوند در هنگام خلقت دو موهبت به انسان داده است. یکی عقلانیت و دیگری دیانت. عقلانیت بشر به اصطلاح همان امکانی است که علم را تولید می‌کند و در مقابل دیانت همان دریچه‌ای است که انسان را به نقطه کمال هدایت می کند.

علم و دیانت، دو مأموریت در یک مسیر

طه هاشمی با تاکید بر اینکه عقلانیت و دیانت دو ماموریت جداگانه هستند، گفت: عقلانیت و دیانت لازم و ملزوم یکدیگرند. عقلانیت در واقع منبع تولید علم و آگاهی در انسان است که اگر خودش را از دیانت بی‌نیاز بداند و از ماموریت اخلاق جدا شود هرچند که می‌تواند به نقطه مطلوب برسد اما گاهی عقلانیت و علم می‌تواند در جهت نابودی نسل بشر حرکت می کند.

او با بیان اینکه دین بدون کمک علم نمی تواند جامعه را به نقطه مطلوب برساند گفت: بشر زمانی می‌تواند به نتیجه مطلوب دست یابد که علم و دین در کنار هم قرار گیرند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: علم و دیانت نمی‌توانند جای دیگری انجام وظیفه کنند. بنابراین انتظاری را که از عقل و علم می‌توان داشت، نباید از دین داشت و در مقابل هم انتظاری را که از دین می‌توان داشت، نباید از علم و عقل داشت.

صلح لازمه توسعه

طه هاشمی با اشاره به نامگذاری 19 آبان به عنوان روز «علم در خدمت صلح و توسعه» از سوی کمیسیون ملی یونسکو، گفت: صلح لازمه توسعه است. به این معنا که علم برای بارور شدن نیازمند صلح و آرامش است. به عبارت دیگر در محیطی که سرشار از خشونت و تندی است اگر علم هم رشد کند علم منفی خواهد بود.

او با اشاره به اهداف نامگذاری این روز گفت: نامگذاری روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در واقع جهت دهی علم به سمت حرکت دادن بشر به نقطه مطلوب است و قاعدتا یک مجموعه در صورتی می‌تواند به نقطه مطلوب برسد که در پرتو معنویت و اخلاق باشد.

دانشگاهیان، مخاطبان اصلی روز علم در خدمت صلح و توسعه

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره مأموریت دانشگاه‌ها در جهت گسترش توسعه پایدار و صلح بیشتر در جهان گفت: مخاطب اول این روز دانشگاه‌ها هستند

طه هاشمی با اشاره به شعار فرهنگی امسال دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی شعار امسال خود را صلح و سلام ‌تعریف کرده است. صلح به مفهوم معرفی چهره اسلام عاری از حرکت‌های تندی است که امروز جریان‌های تکفیری و داعش از اسلام به جهان معرفی کرده اند و اسلام به معنای دوستی و برادری روابط مسالمت آمیز در این شعار در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با شعار صلح و سلام کار خود را آغاز کردند، گفت: دانشگاه‌ها محل تولید علم، توسعه آموزش و پژوهش و توسعه فرهنگی هستند. هر جامعه ای قاعدتا در سایه توسعه علمی است که میتواند به همه ابعاد توسعه پایدار دست یابد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه توسعه پایدار و صلح بدون یکدیگر نمی‌توانند، موثر باشد، گفت: علم، صلح و توسعه لازم و ملزوم یکدیگرند و قاعدتا دانشگاه اگر بخواهد موفق باشد، باید بیشترین اهتمام خود را به علم و توسعه علمی، ایجاد فضای امن و بستر مناسب برای توسعه اختصاص دهد.

او توسعه را همه جانبه دانست و گفت: توسعه نمی‌تواند تک محوری و تک بعدی باشد و دانشگاه که اساس آن بر توسعه فرهنگی بنیان نهاده شده باید در جهت اعتلای توسعه فرهنگی بکوشد.

20104

کد خبر: 546250

وب گردی

وب گردی