پدیده ال نینو، استرالیا را در معرض خشکسالی قرار می دهد

پدیده ال نینوی در حال وقوع، یکی ازقوی ترین پدیده های ال نینویی است که تا کنون به ثبت رسیده.این پدیده استرالیا را در معرض خطر خشکسالی قرار می دهد.

ایسکانیوز : تحقیقات نشان داده است پدیده ال نینو جدیدی که در حال وقوع در اقیانوس آرام است یکی از سه ال نینوی قوی ای است که به تا کنون به ثبت رسیده است.

به گزارش گاردین، اداره هواشناسی اعلام کرد: دمای سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام و خط استوا ، 2.4C بالاتر از حد متوسط است و به عنوان بالاترین حد ال نینو در 6 ماه گذشته اعلام شده است.

ال نینو باعث کاهش میانگین بارش باران و افزایش دما در طول روز، به خصوص در شرق استرالیا می شود. محققان نوسان های ال نینو را در سال های 1997-98 و 1982-83 بررسی و در مقایسه این پدیده با 2 ال نینوی قوی اتفاق افتاده در سال های گذشته دریافتند این پدیده باعث خشکسالی ویرانگر در شرق استرالیا خواهد شد. این گزارش نشان دهنده مدل های بین المللی آب و هوا است.

بررسی ها حاکی از این است که به احتمال زیاد اوج ال نینو در سطح دریا و قبل از پایان سال رخ می دهد و به تدریج در سه ماهه اول سال 2016 ادامه خواهد داشت.به طور معمول، ال نینو باعث کاهش بارش می شود، اگر چه در طول روز هوا گرم تر است و در طول شب دما متعادل باقی می ماند.

اداره هواشناسی استرالیا اعلام کرد بررسی های دماهای ثبت شده از اقیانوس هند، نشان داده است امکان بارش کمتر از حد متوسط و رسیدن این پدیده به استرالیا نیز وجود خواهد داشت .این پدیده باعث افزایش دمای کره زمین به خصوص در اقیانوس هند بیش از سه ماه خواهد شد.

در حال حاضر درجه حرارت بالاتر از حد متوسط در حدود 0.88C - است. تا کنون این رکورد دو بار شکسته شده است یک بار در ماه سپتامبر (+ 0.52C) و دیگری درماه اکتبر (+ 0.65C).

دمای بالاتر از حد متوسط باعث تشدید ال نینو به خصوص در جنوب شرق خواهد بود. با وجود بارش های اخیر در برخی از مناطق استرالیا شامل بخش هایی داخلی کوئینزلند، شمال، غرب و جنوب ویکتوریا جنوبی ،در این مناطق کاهش میزان بارندگی تا سه سال پیش بینی شده است.

20106

کد خبر: 546377

وب گردی

وب گردی