شروط ایران برای حضور در اجلاس بعدی وین در خصوص سوریه از زبان عراقچی

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: شرکت ایران در اجلاس بعدی وین درباره سوریه بستگی به رعایت چا چوب های ترسیم شده در جلسه اول، پایبندی اعضا به آن و عدم تکرار تصمیمات و اظهارات غیر عقلایی و غیر منطقی برخی از اعضای منطقه ای و فرامنطقه ای دارد.

به گزارش ایسکانیوز، سید عباس عراقچی در مورد احتمال حضور ایران در دور بعدی مذاکرات وین و به نتیجه رسیدن این مذاکرات در خصوص سوریه، اظهار کرد: به طور کلی اگر شرایط به گونه ای باشد که ما احساس کنیم روال به سمت روند معقول مسئله، یعنی تصمیم گیرنده بودن مردم سوریه در سرنوشت خودشان پیش می رود و اگر مسیر همان مسیر مشخص شده توسط مقام معظم رهبری باشد ما حتما در این اجلاس شرکت خواهیم کرد.

وی افزود: اجلاسی که در وین در مورد شرایط سوریه برگزار شد، اجلاس نسبتا موفقی بود؛ موفق از این جهت که اصول و چارچوب هایی که در آن مشخص شد، مد نظر جمهوری اسلامی ایران نیز بود.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در مورد مخالفت های ایران با برخی موضوعات مطرح شده در اجلاس وین، تصریح کرد: همچنین این اجلاس مواردی را که ما با آن مخالف بودیم را از چارچوب بحث خارج کرد. ما فکر می کنیم اجلاس وین می تواند آغازگر روندی جدیدی در مورد سوریه باشد؛ هرچند این روند بسیار پیچیده خواهد بود.

وی در خصوص زمان برگزاری اجلاس بعدی وین در خصوص شرایط سوریه، یاد آور شد: تصمیم جمع بر این بوده است که ظرف 2 هفته آینده - 2 هفته بعد از اتمام اجلاس اول - جلسه برگزار شود، ولی در کل برگزاری جلسه بعدی بستگی به چگونگی پیشروی شرایط دارد، درواقع هنوز تصمیم نهایی برای جلسه بعدی گرفته نشده است.

جماران نوشت، عراقچی در ادامه گمانه زنی ها و صحبت های انجام شده در مورد ربوده شدن غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان را که در جریان فاجعه منا مفقود شده و تاکنون اثری از وی پیدا نشده است را در حد شایعه دانست.

وی تاکید کرد: در مورد آقای رکن آبادی هنوز هیچ چیز قطعی نیست ، در حال حاضر ما منتظر پایان بررسی های سازمان حج و زیارت و روشن شدن سرنوشت مفقودین هستیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: آقای رکن آبادی یا در بین این مفقودین هستند یا نه، اگر مشخص شود ایشان در بین مفقودین نیستند و شایعاتی که وجود دارد قوت بیشتری بگیرد، قطعا وزارت امور خارجه با قدرت این مسأله را دنبال خواهد کرد.

عراقچی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه به هیچ وجه تردیدی در پیگیری پرونده آقای رکن آبادی ندارد، خاطر نشان کرد: ایشان یکی از همکاران برجسته و سفرای شاخص ما هستند که متاسفانه در این وضعیت گرفتار شده اند. ما تمامی تلاش ها را در این خصوص خواهیم کرد، ولی در مرحله اول باید به یک اطمینان در مورد اتفاق رخ داده برای ایشان برسیم.

201/201

کد خبر: 546409

وب گردی

وب گردی