مصیبت سطل‌های زباله متعفن، بدبو، کثیف و زشت در تهران

سطل زباله های پایتخت که با گذشت زمان فرسوده و کثیف و آسیب دیده شده اند، کم کم به معضل کلانشهر تهران تبدیل می شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین یکی از اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد جمع آوری این سطل ها و بازگشت وضعیت جمع آوری زباله به قبل از آمدن سطل زباله های مکانیزه را داده است.

وضعیت سطل های زباله در سطح شهر مطلوب نیست؛ سطل‌های بی‌درِ کثیف که بعضا شکسته و سوراخ هستند، هم ظاهر بدی دارند و هم بوی نامطبوعی اطرافشان به مشام می رسد. شیرابه‌ای که از بعضی از آن ها بیرون می آید و کثیف ماندنشان باعث شده تا موش و گربه و حشرات را دور خود جمع کند و در بعضی مناطق شهر صحنه های بسیار بدی را پدید آورد. این سطل ها که قرار بود باعث شوند زباله ها از جلوی ورودی ساختمان‌ها جمع شوند و به تمیزی و زیبایی کوچه و خیابان کمک کنند، الان خودشان شده اند عامل میکروب و آلودگی و آزار مردم. تا جایی که ساکنان خانه ها و مغازه های اطراف این سطل‌های زباله به مسئولان شهرداری منطقه شان شکایت می کنند و خواستار تغییر مکان این منشا آلودگی و بوی بد هستند.

سطل های زباله فرسوده دیر به دیر تعویض می شوند و آن چه از ظواهر امر مشخص است، شست‌و‌شوی آن ها هم با تاخیر انجام می شود.

در همین رابطه چند روز پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران از جمع آوری سطل های زباله خبر داده بود و گفته بود که بودن این سطل ها در سطح شهر، حقوق شهروندی را زیرپا گذاشته می شود.

قانون پسماند اجرا نمی شود

محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در رابطه با معضلی که زباله های شهر تهران به وجود آورده اند به خبرآنلاین می گوید: ما قانونی به نام قانون پسماند زباله داریم که در سال 1383 تصویب شد و یک سال بعد آیین نامه اجرایی برای آن نوشته شد و مشخص شد که این قانون به چه شکل اجرا شود. در این قانون آمده که شهرداری موظف است نسبت به مدیریت پسماند اقدام کند.

او ادامه می دهد: همانطور که می دانید پسماند به 5 دسته تقسیم می شوند. یکی پسماندهای خانگی است که همان زباله هایی است که در خانه ها و مناطق تجاری تولید می شود. دوم پسماندهای ویژه هستند که خاص و خطرزا هستند. پسماند دیگر پزشکی و بیمارستانی است که خودش به دو دسته تقسیم می شود. پسماند صنعتی حاصل کارخانه ها و پسماندهای کشاورزی هم که حاصل فعالیت های کشاورزی است.

حقانی می گوید: بر اساس قانون، شهرداری کلانشهرها موظف شد تا پایان سال 90 همه پسماندها را در مبدا تولید تفکیک کند و به طور جداگانه آن ها را حمل کند اما این اتفاق نیفتاد و با این که هزینه این جداسازی و این خدمات از مردم گرفته می شود و در قبض های نوسازی می آید، اما آن تفکیکی که در قانون مشخص شده انجام نمی شود.

تولید روزانه 7 هزار تن پسماند خانگی

حقانی در مورد اهمیت جمع آوری پسماندها و تفکیک آن ها می‌گوید: در بین زباله ها، زباله های خانگی و تهران اهمیت بیشتری دارند. روزانه در تهران حدود 7 هزارتن پسماند خانگی و 100 تن پسماند پزشکی داریم که پسماندهای پزشکی آلوده و خطرناک هستند و وزارت بهداشت وظیفه دارد این نوع پسماندها را رفع آلودگی کرده و به پسماند معمولی تبدیل کند و تحویل شهرداری دهد. پسماندهای خانگی به دو دسته تر و خشک تقسیم می شوند که این ها اگر جداسازی شوند به چرخه تولید باز می گردند.

او می‌گوید: در حال حاضر تفکیک زباله در مبدا نداریم و 70 درصد زباله های جمع آوری شده خیس هستند. زباله های خشک باید در چرخه بیفتند و زباله های تر در کارخانجات کود کمپوست تبدیل به کود شوند و یا بخشی از آن ها در زباله سوزها بسوزند و بتوانیم از آن ها انرژی بگیریم.

سطل های زباله بزرگ امکان تفکیک را می گیرد

در گذشته زباله ها از درب منازل جمع آوری می شد و به مردم آموزش داده شده بود که راس ساعت نه زباله هایشان را بیرون بگذارند. اما با آمدن سطل های بزرگ مکانیزه، این قانون عرفی زیر پا گذاشته شد و در هر ساعتی که از کنار سطل ها رد بشویم آن ها را پر از آشغال می بینیم. محمد حقانی هم به این موضوع تاکید می کند و می گوید: مخازن زباله فعلی که به دلیل فرسوده بودن یا سوراخند یا شکسته شده اند و یا در ندارند و به دلیل شستشوی بد یا عدم شستشو بو هم می دهند، به معضل شهر تهران تبدیل شده. در قدیم سطل های کوچک زباله داشتیم که هر خانه و ساختمانی برای خودش یک سطل بزرگ داشت و راس ساعت نه زباله ها را دم در می گذاشت. اگر همان طرح دوباره احیا شود، می توانیم انتظار داشته باشیم که خود مردم در تفکیک زباله مشارکت کنند و نارضایتی ها که در پی پایمال شدن حقوق شهروندیشان ایجاد شده، کم می شود.

قتل و دعوا بر سر تفکیک زباله!

عضو شورای شهر تهران به یکی از دیگر معضلات مخازن زباله اشاره می کند و می گوید: متاسفانه این مخازن زباله محل نزاع یک سری دوره گردها و معتادان شده.زیاد دیده شده افرادی که برای جمع کردن زباله های خشک سطل آشغال ها را برمی گردانند و کیسه ها را پاره می کنند تا به زباله های خشک برسند، بعضا با هم دعوا و چاقوکشی می کنند و پارسال هم یکی از آن ها دیگری را کشت چون به حوزه او وارد شده بود!

البته به گفته حقانی این تنها مشکل هجوم زباله جمع کن ها به مخازن زباله نیست. او می گوید که زباله های خشکی که توسط این افراد به چرخه برمی گردد آلودگی های زیادی را ایجاد می کند و مشکلزاست.

علاوه بر این بسیاری از این سطل ها یا خودشان یا درشان توسط معتادها دزدیده و فروخته می شود که آن هم برای شهرداری هزینه بر است.

شهرداری: 14 درصد پسماندهای خشک را جمع می کنیم

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران اما اسفبار بودن وضعیت مخازن زباله را قبول ندارد. او به خبرآنلاین می‌گوید: ما هیچ برنامه ای برای جمع آوری مخازن زباله نداریم ولی ساماندهی آن ها در دستورکارمان هست. در این ساماندهی مخازن را از بعضی محله ها کم کردیم و از معابر اصلی به محورهای دیگر انتقال دادیم. تفکیک زباله از مبدا هم در حال انجام است منتها هنوز به وضعیتی که مطلوب است نرسیدیم.

معاون شهردار تهران همکاری مردم و تلاش بیشتر را عامل موفقیت در ساماندهی مخازن زباله می داند و می گوید: چیزی که الان مردم را آزار می دهد، نتیجه عملکرد بد در تولید زباله است. اگر خانواده ها زباله های خیس را بیرون نگذارند و این فرهنگسازی برای تفکیک انجام شود، دیگر معضلات فعلی و شیرابه های زیاد زباله را نخواهیم داشت.

او با بیان این که ورودی شیرابه زباله در آرادکوه به صفر رسیده می گوید: ما زباله را در آراکوه پردازش می کنیم و زباله های تر هوادهی می شوند و برای کمپوست فرستاده می شوند دیگر شیرابه نداریم. دریاچه شیرابه که از قبل وجود داشت هم با اقداماتی که انجام دادیم در حال خشک شدن است. مقامات شهری که از کشورهای دیگر به تهران می آیند، می گویند که نظافت تهران زبانزد است و ما در این زمینه وضعیت مطلوبی داریم.

عبداللهی می گوید: در حال حاضر زباله های خشک تهران 30 درصد کل زباله ها را تشکیل می دهد که ما 14 درصد آن را جمع آوری می کنیم و امیدواریم به زودی این مقدار را به حد بیشتری برسانیم.

شناسایی و جمع آوری زباله دزدها توسط شهرداری

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مورد زباله دزدهای غیرمجاز هم می گوید: ما برای شناسایی و جمع آوری این افراد تیم گذاشته ایم و از شورای محله ها هم برای این کار کمک گرفته ایم. در اکثر مناطق این افراد شناسایی شده اند که متاسفانه اکثرا معتاد هستند و از این طریق خرج موادشان را در می آورند.

او ادامه می دهد: در بسیاری از کشورها زباله ها هفته ای دو یا سه بار جمع آوری می شود اما ما در تهران هر روز و یا در برخی از نقاط روزی دوبار زباله ها را جمع می کنیم. با این حال شاهد مشکلاتی که زباله دزدها ایجاد می کنند هستیم.

این مقام مسئول در شهرداری تهران هم به نقش مردم در تفکیک زباله اشاره می کند و از شهروندان می خواهد تا با جداسازی زباله و البته مدیریت آن، به شهرداری برای بهترشدن جمع آوری و تفکیک پسماندها کمک کنند.

105105

کد خبر: 546537

وب گردی

وب گردی