از‌فروش‌کودکان تا زندگی با 50 مرد‌معتاد /قیمت نوزادان 100  تا 200 هزار تومان !

خرید و فروش نوزادان در تهران و ارتباط آن با معتادان متجاهر موضوعی است که این روزها جنجال‌های زیادی به پا کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان پس از اینکه رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از فروش نوزادان آن هم با قیمت نازل خبر داد، رئیس پلیس پایتخت، معاون زنان و خانواده رئیس جمهور و... نیز به این ماجرا واکنش نشان داده و قول پیگیری دادند. یک مناظره تلویزیونی ابعاد تازه‌ای از این آسیب خطرناک را روشن ساخته است.

بمب خبری فروش کودک زمانی ترکیده شد که فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در دویست و سومین جلسه شورای شهر ضمن انتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی جهت واگذاری کودکان به خانواده‌های متقاضی، تأکید کرد: «این اقدام سازمان بهزیستی و سخت‌گیری این سازمان منجر به رونق فروش کودک در شهر شده است.»

اما این گفته پایان ماجرا نبود، بلکه یک سری اظهارنظرها و واکنش‌ها را به همراه داشت که زوایای تازه‌ای از ماجرا را مطرح کردند. دانشور یک هفته بعد از سخنرانی جنجالی‌اش در شورا زوایای بیشتری از این ماجرا را مطرح کرد. او با تأکید بر خرید و فروش نوزادان در اطراف برخی بیمارستان‌های جنوب تهران گفت: «این کودکان به دلیل بیماری‌های مختلف بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.»

به گزارش فارس، او گفت: «نوزادانی که توسط مادران معتاد و کارتن‌خواب متولد می‌شوند توسط باندهای مختلف اعم از متکدیان خریداری می‌شود که به دلیل بیماری های بسیار این کودکان و عدم نگهداری صحیح این بچه‌ها هم عمر زیادی ندارند.»

یک روز بعد از این اظهارنظر حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی‌تهران بزرگ در واکنش به گزارش ارائه شده از سوی دانشور، عضو شورای شهر تهران درباره خرید و فروش نوزادان در اطراف برخی از بیمارستان های جنوب پایتخت به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان گفت: «این موضوع قابل بررسی است. من از همین جا از سرکار خانم دانشور تقاضا می‌کنم اگر آماری از خرید و فروش نوزادان دارند یا اطلاعی از وجود باندهای زیرزمینی برای قاچاق نوزادان در دست دارند، حتما آمار را به ماموران پلیس ارائه دهند، زیرا این موضوع کاملا پلیسی و قابل پیگیری است.»

در هفته گذشته شهیندخت مولاوردی معاون زنان و و خانواده رئیس جمهوری هم به خبر فروش نوزادان توسط مادران معتاد و کارتن خواب در تهران واکنش نشان داد و گفت: «ما غیررسمی‌ این اخبار را شنیده بودیم و الان نیز از طرف یکی از اعضای شورای شهر این موضوع مطرح شده و ناجا هم اعلام کرده که مساله را پیگیری می‌کند. ما نیز پیگیر این موضوع هستیم تا در صورت صحت خبر اقدامات خود را انجام دهیم.»

تازه نبودن موضوع فروش کودکان

این ماجرا روز پنجشنبه ابعاد تازه‌ای یافت زمانی که رئیس کمیسون اجتماعی شورای شهر در آنتن زنده تلویزیون اعلام کرد زنی را می‌شناسند که فرزندش را فروخته و با ۵۰ مرد در یک خانه مجردی زندگی می‌کند. در این مناظره تلویزیونی فاطمه دانشور افزود: «موضوع فروش کودکان، موضوع تازه نیست و این پدیده را بارها و بارها شاهد بودم که در اقصی نقاط کشور به‌ویژه در تهران اتفاق افتاده. در شورای شهر که وارد شدم عینی تر اینها را دیدم.»

او با بیان اینکه پیگیر این مساله بوده است تصریح کرد: «از طریق مسئولان پیگیر بودم. دو ماه پیش آمار اینها زیاد شد. ماموران شهرداری متکدی ای را گرفتند که بچه‌ای را در بغل داشت که سه روز بود فوت شده بود و هنوز با آن داشت گدایی می‌کرد.» دانشور گفت: پلیس نمی‌تواند به تنهایی این مشکل را حل کند.

بعد از سخنان دانشور، فرمانده انتظامی‌ تهران بزرگ وارد این گفت‌وگو شد و با بیان اینکه هر دفعه از طرف صدا و سیما کسی صحبت می‌کند، مسائلی را مطرح می‌کند ولی بعد کسی پیگیری نمی‌کند، گفت: «اطلاعات در این زمینه به دست ما نرسیده است. اگر اطلاعات به پلیس برسد سریعا رسیدگی می‌شود.»

آمارها کجا هستند؟

معاون اجتماعی بهزیستی هم در این مناظره حاضر شد و با بیان اینکه بحث سختگیری‌هایشان را قبول ندارد، گفت: «از تعداد بچه‌هایی که در سال پذیرش می‌کنیم، حدود ۸۵ درصد پدر و مادر مشخص و در اصل سرپرست غیر موثر دارند. به این راحتی نمی‌توانیم اینها را واگذار کنیم. برای هر بچه که قابل واگذاری است هفت خانواده متقاضی داریم که باید اینها را از لحاظ مختلف بررسی کنیم. بخشی از این بررسی‌ها را نیز قوه قضائیه انجام می‌دهد.» حبیب‌ا... مسعودی فرید با بیان اینکه با باید دید چرا افراد می‌خواهند بچه‌شان را بفروشند، افزود: «عامل اول، اعتیاد است. عوامل دیگر هم مسائل اقتصادی است.

درباره این خانم‌ها، عامل اصلی اعتیاد است که توان فکر کردن را از آنان می‌گیرد.» او با بیان اینکه آمار دقیقی در این زمینه در دست بهزیستی نیست، افزود: «این آمار نباید دست بهزیستی باشد. باید نیروی انتظامی‌و قوه قضائیه داشته باشد.» بعد از این اظهارات معاون دادستان کل کشور وارد این گفت‌وگو شد و گفت: «دستگاه‌های متولی که وظیفه جمع‌آوری کودکان خیابانی و بی‌سرپرست را دارند، مانند بهزیستی باید آمار را داشته باشند.» حسین ذبحی درباره تصویب لایحه کودکان که می‌تواند به حل مشکلات کودکان کمک کند، گفت: «لوایحی که از قوه قضائیه ارسال می‌شود پیگیری ما را به دنبال دارد. تصویب قوانین بهتر، راهگشا خواهد بود ولی این به این معنی نیست که در حال حاضر ما قانون نداریم.»

105105

کد خبر: 546767

وب گردی

وب گردی