گزارش های اختصاصی ایسکانیوز از شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی/چگونه مکاترونیک به کمک اقتصاد می آید؟

تاسیس شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری یکی از نخستین اقدامات جدی در کشور است که به منظور تجاری سازی ایده ها و عملی شدن تبدیل نوآوری ها به تکنولوژی از سال 81 در دانشگاه ها دنبال می شود.

محمدجواد آخوندی: خیلی ها در سال های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین را به عنوان قطب رباتیک کشور می شناسند ، اما پژوهش در حوزه رباتیک تنها یکی از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است. واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مراکز عمده حامی شرکت های دانش بنیان است و خود این واحد نیز به عنوان واحد فناور شناخته می شود. در سلسله گزارش های ایسکانیوز درباره شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور دانشگاه آزاد به این دانشگاه سر زده ایم تا شما را با فعالیت های شرکت های دانش بیان بیشتر آشنا کنیم. اما ابتدا توضیحی کوتاه درباره شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی را با هم مرور می کنیم.

شرکت‌های دانش بنیان به عنوان حلقه واسطه بین دانشگاه ها (به عنوان مکان پرورش ایده) و صنعت (به عنوان نهادی عملیاتی) ایده ها را در مسیر رسیدن به تکنولوژی هدایت می کنند و دانشگاه ها نیز این مأموریت را دنبال می کنند تا با حمایت از این شرکت ها اقتصاد دانش بنیان را در کشور محقق کنند.

گام بلند دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق اقتصاد دانش بنیان

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ ترین دانشگاه حضوری جهان که سهل عظیمی از تولید علم در کشور را به خود اختصاص داده است، در راستای تحقق اقتصاد دانش بینان و به منظور خود کفایی در تأمین هزینه ها و بی نیازی از بودجه دولتی، تأسیس و حمایت از شرکت های دانش بینان را در سیاست های کلان خود قرار داده است.

دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توسعه علم و فناوری به ویژه فرآیند تبدیل علم به ثروت در کشور پیشگام بوده است و تا کنون 77 مرکز رشد و 470 شرکت دانش‌بنیان و واحدهای فناور در سطح کشور به ثبت رسانده است و به گفته دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد مراکز رشد این دانشگاه قرار است تا پایان سال 96 به 150 مرکز و تعداد شرکت‌های دانش بنیان به 800 مرکز برسد.

سهم عظیم واحد قزوین در تحقق اقتصاد دانش بینان

واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از واحدهای این دانشگاه است که سهم و نقش بسزایی را در تحقق اقتصاد دانش بنیان ایفا کرده است. واحد قزوین فعالیت خود را تنها با تدریس دانشجویان در دو رشته تحصیلی از سال 1371 آغاز کرده است و اکنون پس از گذر 23 سال از زمان تأسیس به عنوان یکی از مراکز معتبر تولید علم در غرب آسیا به شمار می آید. این اعتبار بی شک به سبب بکارگیری علوم و فن آوری بالا در رشته هایی همچون معماری علوم رباتیک، مهندسی کامپیوتر و مهندس عمران در این مجموعه دانشگاهی بوده است. این واحد دانشگاهی اکنون 31 واحد فناور و 6 شرکت دانش بینان را در خود پرورش داده است و یکی از واحدهایی است که حامی بالندگی این شرکت ها و تحقق اقتصاد دانش بینان است. دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با همین رویکرد جزو اولین مراکز آموزشی بود که در زمینه اقتصاد دانش بنیان و عملی کردن آن در شرکت های دانشجویی اهتمام ورزیده است.

حرکت در مسیر توسعه و تولید دانش

به گزارش ایسکانیوز، موسی خانی درباره فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می گوید: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، صنعتی است که آموزش، پژوهش و پرورش از ارکان اصلی این دانشگاه محسوب می‌شوند. دانشگاه با هدف حرکت در مسیر توسعه و تولید دانش در جامعه گام برداشته و آرمان آن تربیت فارغ‌التحصیلان و متخصصانی است که به فضائل انسانی، اخلاقی و اسلامی آراسته باشند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین درباره اهداف این دانشگاه می گوید: دانشگاه خود را ملزم می‌داند با توجه به روند دگرگونی‌های شگرف در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، فن‌آوری و اجتماعی، نیازهای تازه و نوظهور آموزشی و پژوهشی جامعه را از طریق طراحی و توسعه دوره‌های آموزشی و خدمات متنوع با بهره‌مندی از فن‌آوری نوین و سیستم‌های پیشرفته آموزشی و همکاری با دانشگاه‌های مطرح جهان تأمین کند.

از جاده های کشور تا سیلوهای گندم

در سلسله گزارش های ایسکانیوز از این شرکت ها، با مدیران شرکت سپهر اورنگ سپنتا به گفت و گو پرداختیم.

هامان بهادری از شرکت سپهر اورنگ سپنتا درباره فعالیت این شرکت می گوید: شرکت دانش بنیان سپهر اورنگ سپنتا از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش ساخت تجهیزات صنعتی و یک بخش تجهیزات آزمایشگاهی-دانشگاهی که برای مقاطع دانشگاهی و مباحث تحقیقاتی کاربرد دارد.

او فعالیت های اقتصادی شرکت دانش بنیان سپهر اورنگ سپنتا را این‌گونه تشریح می کند: خوشبختانه محصولات بسیار زیادی از شرکت ما به بازار راه یافته اند و توانسته اند نظر سرمایه گذاران را جلب کنند. سیستم های راندمان بالای چراغ های خورشیدی که با نصب در جاده های کشور مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم آبیاری هوشمند که با توجه به رطوبت خاک سیستم خود را تطبیق می‌دهد و با توجه دما، محیط و زمان آبیاری انجام می‌گیرد. شاید با توجه به کم آبی که در کشور وجود دارد می توان با استفاده از این سیستم، حدود 90 درصد راندمان آب را بهبود بخشید. با توجه به وضعیتی که در بحث آب های کشاورزی داریم این محصول می تواند مقدار زیادی از مشکلات کشور را در این حوزه حل کند. اگر این سیستم ها هوشمند شود هم از هدر رفت آب جلوگیری کرده ایم و هم نیروی انسانی زیادی به کار نگرفته ایم که این موضوع هم از لحاظ صرفه اقتصادی به نفع کارفرما خواهد بود.

او در ادامه تشریح محصولات شرکت سپهر اورنگ سپنتا می گوید: محصول دیگر این شرکت که به بازار راه یافته است، ارتفاع سنج سیلو است. به صورت سنتی سیلوها معمولا 50 متر ارتفاع دارند که فردی باید از مقدار گندم های داخل آن ها اطلاع داشته باشد. در گذشته به دلیل غبار موجود در سیلوها به سختی این امر صورت می گرفته است. ما یک سیستم مکاترونیکی طراحی کرده ایم که به صورت اتوماتیک این کار را انجام می دهد. در واقع اگر این محصول در یک نقطه از کشور نصب شود می توان تمام سیلوهای گندم کشور را مورد بررسی قرار داد.

بهادری در ادامه می گوید: مورد دیگر که کمی شبیه به همین سیستم را دارا است، اندازه گیر دمای سیلوها است که این سیستم در اکثر سیلوهای کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

او در ادامه درباره نحوه راه اندازی شرکت دانش بنیان سپهر اورنگ سپنتا می گوید: این شرکت حدود 4 سال است که فعالیت می کند. همیشه دلیل موفقیت در بازار یابی موارد جدید است و این موضوعی بود که در بکارگیری مبحث مکاترونیک به آن پی بردیم. وقتی متوجه شدیم که در بازار های صنعتی به این موضوع توجه نمی شود وارد این عرصه شدیم.

دانشجوی واحد قزوین درباره عدم استقبال بازار از موضوع مکاترونیک را اینگونه بیان می کند: دلیل این کم توجهی به دلیل این است که چون علم جدیدی است. البته هنوز می توان در این زمینه فعالیت بسیاری داشت. شاید در ابتدا هزینه اولیه زیادی خرج شود اما با هزینه اولیه، می توان از هزینه های بعدی کاسته شود. موضوعی که همیشه ما با آن روبرو هستیم، این است که سیستم سنتی با سیستم هوشمند مقابله می کند. متاسفانه کسانی که با سیستم سنتی کار می کنند قبول نمی کنند که کار با سیستم هوشمند بازدهی بیشتری به همراه دارد.

بهادری ادامه می دهد: برای حل این مشکل باید این موضوع از بالا نهادینه شود و ارگان های بالادستی نسبت به بکارگیری این فرآیندها پیشگام شود.

بهادری در پاسخ به این سوال که فعالیت شرکت دانش بنیان در دانشگاه چه مزیتی نسبت به دیگر شرکت ها و موسسات دارد، گفت: ابتدا اینکه همه دانشجو هستیم. دانشگاه به چند دلیل برای فعالیت مکان خیلی مناسبی محسوب می شود. ابتدا اینکه می توانیم دیگر داشنجویان را به عنوان کارآموز و بدون تداخل ساعت درسی به صورت حرفه ای آموزش دهیم. از طرفی در یک طراحی اگر دنبال مهندس مکانیک باشیم به راحتی این موضوع فراهم می شود، یا اگر به دنبال طراح صنعتی باشیم هم به همین صورت. مزیت دیگر این موضوع هم این است که دانشگاه چون به عنوان سهامدار در شرکت است، می تواند بازاریابی مناسبی را برای محصولات انجام دهد. همان گونه که دکتر موسی خانی در فرصت های مناسب موسسات و ارگان های مختلف کشور را برای آشنایی با فعالیت های ما به به دانشگاه آزاد قزوین آورده است.

20101

کد خبر: 546778

وب گردی

وب گردی