معاون وزیر بهداشت خبر داد: کسری بودجه ۸۰ میلیاردی دانشگاه‌ها برای تأمین غذای دانشجویی

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت از کسری بودجه ۸۰ میلیاردی دانشگاه‌ها برای تأمین غذای دانشجویی خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، با اشاره به وظایف معاونت تحت امر خود را در سه حوزه معیشت دانشجو و مسائل رفاهی، فرهنگ و حوزه پارلمانی و مجلس گفت: حوزه فرهنگی رسالتش همانند رسالت انبیاء است، یعنی تربیت نیروی انسانی است که حوزه‌ای بسیار پیچیده و مشکل است. مقام معظم رهبری در دیدار با روسای دانشگاه‌ها تاکید کردند که در حوزه فرهنگ انسان‌هایی در تراز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی یعنی انسان‌هایی انقلابی، شجاع، منتقد، پرسشگر، خردورز و اندیشه ورز تربیت کنیم.

او درباره حوزه پارلمانی و امور مجلس گفت: ما ارتباط بسیار خوبی با مجلس داریم و در زمینه طرح تحول سلامت همکاری تنگاتنگی بین نهادهای سیاست‌گذار، قوه مجریه و قوه مقننه وجود داشته است. در طول سال 50 هزار مکاتبه با نمایندگان داریم و نظراتی که مطرح می‌کنند پیگیری و بازخوردها منتقل می‌شود. در هر کدام از این حوزه‌ها در طول دو سال گذشته فعالیت‌های زیر بنایی و بنیادی صورت گرفته که آثار آن را در سال‌های آتی خواهیم دید.

فراهانی گفت: در حوزه معیشت دانشجویی برای اولین بار سند خوابگاه استاندارد را با توجه به مولفه‌های فرهنگی تدوین کرده‌ایم که به عنوان یک برند طراحی آن به پایان رسیده و امیدواریم بهره برداری از آن تا پایان دولت در ۲۰ دانشگاه کشور انجام شود.

او گفت: به جهت وجود آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها، طرح پایش سلامت روان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی را بر اساس یک پایه تحقیقاتی کلید زدیم که نتایج آن در سال‌های آینده دیده خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره اهمیت فعالیت‌های ورزشی دانشجویان علوم پزشکی گفت: تا پیش از این فعالیت ورزشی دانشجویان تنها به المپیاد ورزشی ختم می‌شد اما برای بهبود ورزش همگانی المپیاد ورزش‌های همگانی را تعریف کرده‌ایم تا سلامت دانشجویان علوم پزشکی که در آینده متولی سلامت کشور هستند، تضمین شود.

او با بیان اینکه زیرساخت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها در دهه گذشته با بی‌مهری مواجه بوده است، گفت: در این حوزه نیازمند کار زیربنایی هستیم تلاش کرده‌ایم نرخ مشارکت دانشگاهی را با فراهم کردن بسترهای لازم افزایش دهیم. متاسفانه ساختارهای فرهنگی در دانشگاه‌ها مناسب نیست و هم اکنون کانون‌های فرهنگی برای هر فعالیتی مجبورند از دانشگاه مجوز بگیرند و این موضوع انرژی آنها را برای هر فعل و انفعالی صرف و دانشجو را خسته می‌کند. باید مشکلات ساختاری این بخش حل شود و نگاهمان را به این حوزه عوض کنیم تا نسل جوان بتواند برای ایجاد تحول در حوزه فرهنگی انگیزه داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه نیازمند ایجاد فرایندی برای آموزش فرهنگ ایرانی اسلامی به دانشجویان هستیم گفت: باید با نسل دانشجویی ارتباط گفتاری برقرار کنیم تا معرفت افزایی و دانش افزایی در این بخش داشته باشیم که البته تمام ابزارهای این موضوع در اختیار وزارت بهداشت نیست.

او گفت: متاسفانه ساختارهای فرهنگی ما در دانشگاهها کاملا مناسب نیست و هم اکنون تشکل های فرهنگی برای هر فعالیتی مجبورند از دانشگاه مجوز بگیرند و این موضوع انرژی آنها را برای هر فعل و انفعالی صرف می کند.

فراهانی گفت: باید مشکلات ساختاری این بخش حل شود و نگاهمان را به این حوزه عوض کنیم تا نسل جوان بتواند برای تحول در حوزه فرهنگی به دانشگاه اعتماد کند.

باید بین نسل گذشته و نسل امروز تعامل برقرار شود

فراهانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: مقام معظم رهبری سخنانی عالمانه در باره موضوع فرهنگ در دانشگاه‌ها مطرح و به نوعی کار فرهنگی و آسیب‌های موجود را تعریف کردند. ایشان همچنین با ابراز نارضایتی از انفعال فرهنگی در دانشگاه‌ها از روسای دانشگاه‌ها خواستند که به این حوزه توجه کافی شود و فضا برای حضور دانشجویان مومن، علاقه‌مند به کشور و دردمند و دغدغه‌مند، باز شود. ما هم هدف فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را تربیت انسان‌های شجاع، منتقد، دغدغه‌مند، مطالبه‌گر، خردورز و اندیشه‌ورز می‌دانیم.

او گفت: اگر بخواهیم تمدن ایرانی اسلامی را دوباره شکوفا کنیم و به قدرت جهانی تبدیل شویم، باید پیوستگی و چسبندگی ما به فرهنگی ایرانی اسلامی کامل باشد و همه احاد جامعه نماد فرهنگ ایرانی اسلامی باشند. بخشی از فرهنگ ما ادبیات غنی ایرانی است. چقدر از مردم ما نسبت به این ادبیات غنی که مشحون از اسلام است، اشراف دارند و در این زمینه دانش‌افزایی کرده‌اند. این تمدن زمانی شکوفا می‌شود و ما قدرت جهانی خواهیم بود که همه مردم ما نمادی از این فرهنگ باشند. آن زمان می‌توانیم بگوییم به لحاظ فرهنگی توسعه یافته هستیم. آیا قادریم چنین انسانی تربیت کنیم؟ اگر چنین بود رهبری ابراز نارضایتی نمی‌کردند. باید بین نسل گذشته و نسل امروز تعامل برقرار شود، تداوم فرهنگ هر ملتی از طریق آدم‌هاست.

دانشگاه‌ها برای تامین غذای دانشجویی ۸۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارند

فراهانی در مورد موضوع تغذیه سالم دانشگاه‌های علوم پزشکی افزود: موضوع تغذیه سالم بر اساس مذاق افراد مختلف در دستور کار ما قرار دارد و تمامی تلاش ما این است که کیفیت تغذیه دانشجویان بهبود پیدا کند، البته این موضوع نیازمند افزایش بودجه از سوی مجلس و سازمان مدیریت است.

او با بیان اینکه هم اکنون دانشگاه‌ها برای تامین غذای دانشجویی ۸۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارند، گفت: چنانچه بودجه‌های دانشجویی ارتقاء یابد ما نیز ترجیح‌مان بر این است که از برنج ایرانی در غذای دانشجویان استفاده کنیم اما این به این معنا نیست که برنج‌های خارجی کیفیت خوبی ندارند، چرا که سلامت برنج‌های خارجی موجود حتما مورد تایید وزارت بهداشت هست.

معاون وزیر بهداشت در مورد انتصابات در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: وزیر بهداشت در حوزه سلامت مردم سیاسی فکر نمی‌کند و انتصابات وی نیز سیاسی نبوده و به دور از هرگونه نگاه جریانات سیاسی کشور است. روسای دانشگاه‌ها بر اساس عملکرد انتخاب شده و گرایش سیاسی و فکری آنها در این زمینه موثر نبوده است. در شورای معاونان وزارت بهداشت نیز افرادی با گرایش‌های فکری مختلف در حال فعالیت هستند.

لزوم آزادی پس از بیان در کرسی‌های آزاداندیشی

معاون وزیر بهداشت در مورد نظارت بر عملکرد معاونت‌های فرهنگی دانشگاهها گفت: نیازمند تغییر در ابزارهای نظارتی هستیم که بر این اساس سامانه رصد فعالیت های فرهنگی را در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تهیه کردیم و این طرح در مرحله اجرا قرار دارد. بر اساس آن به صورت آنلاین از هر تحول فرهنگی در دانشگاهها مطلع خواهیم شد. برای مثال اخذ مجوز کانون فرهنگی در صورت اهمال دانشگاهها به صورت آنلاین رصد می شود و ما متوجه خواهیم شد که دانشگاه در فرصت قانونی به این درخواست پاسخ داده است یا خیر. این سامانه سال آینده راه اندازی می شود.

فراهانی با اشاره به موضوع کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاههای علوم پزشکی نیز گفت: این موضوع در کارگروه تربیتی شورای اسلامی شدن دانشگاهها مطرح شده است و دستورالعمل کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها مورد بازنگری قرار گرفت و آئین نامه ای تنظیم و به شورای اسلامی شد دانشگاهها ارائه شد.

معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: یکی از موضوعات مورد بحث در کرسی‌های آزاداندیشی مشکل آزادی پس از بیان است که ما پیشنهاد دادیم دانشجویانی که در این کرسی ها اظهارنظر می کنند به هیچ عنوان به خاطر بیان نظراتشان مورد تعقیب قانونی قرار نگیرند و در گزینش ها به این موضوعات استناد نشود تا این کرسی ها به معنای واقعی اتفاق بیفتد. هم اکنون شاهد آن هستیم که دانشجویانی که در کرسی های آزادی اندیشی اظهارنظر می کنند برای گزینش ها و اخذ مجوز دارای فایل شناسنامه فکری شده و با مشکل مواجه می شوند که این موضوع باید در کرسی های آزاداندیشی برطرف شود.

فراهانی گفت: پیشنهاد ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است و منتظریم تا این بند به این آئین نامه اضافه شود و پس از آن، آن را ابلاغ کنیم.

او در مورد نقش حراست دانشگاهها نیز گفت: تا پیش از این به دلیل وجود نگاه بخشی مشکلاتی در حوزه حراست دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود داشت، امیدواریم این نگاه افراطی زدوده‌ شود تا حراست دانشگاه‌ها از اساتید، دانشجوها و کارمندان به صورت واقعی حراست کنند.

20104

کد خبر: 546829

وب گردی

وب گردی