بررسی 483 موضوع در حوزه های مختلف معاونت امور فرهنگی

نشست تخصصی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها صبح امروز(23 آبان ماه) همزمان با آغاز هفته کتاب با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی، مدیران ستادی معاونت و معاونان فرهنگی 32 استان کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت برنامه ریزی جهت گسترش فعالیت های فرهنگی در استان های کشور عنوان کرد: بخش عظیمی از فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط به استان هاست و ظرفیت ها و منابع بسیاری در استان های کشور وجود دارد. پایتخت تهران همواره در کانون فعالیت ها قرار داشته و استان ها با توجه به منابع و ظرفیت های آن ها اگر نگوییم در مغفول مانده، شبه مغفول بوده است.

صالحی: تاکید بر ظرفیت های استانی در برنامه ریزی های فرهنگی

وی افزود: توجه به استان ها و ظرفیت های آن ها در دوره جدید مورد تاکید قرار گرفته و مشارکت و تعامل با مدیران استان ها در این دوره در اولویت قرار داشته است. این نشست نیز به منظور توجه بیشتر بر روی تصمیم گیری های آینده معاونت امور فرهنگی برگزار شده تا چراغ راهی برای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی در استان ها باشد. همچنین این نشست مقدمه ای بر دومین نشست معاونت امور فرهنگی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان ها در بندرعباس است.

معاون امور فرهنگی فعالیت های معاونت امور فرهنگی را در 4 محور تشریح کرد و گفت: فعالیت های معاونت امور فرهنگی در 4 محور اصلی است که عبارتند از : مباحث مربوط به حوزه کتاب و کتابخوانی، حوزه امور چاپ، حوزه ادبیات، شعر و داستان و حوزه مربوط به ادیان، اقوام و مذاهب.

صالحی درباره فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی در معاونت امور فرهنگی عنوان کرد: فعالیت های این محور در 11 بخش انجام می شود: انتخاب و خرید کتاب، حمایت از کتاب های ارزشمند، ارایه یارانه مصرف کنندگان در نمایشگاه های کتاب، نمایشگاه های کتاب استانی و کتاب فروشی ها، اطلاع رسانی کتاب، خدمات به اهل قلم، خدمات به ناشران، برگزاری نمایشگاه های کتاب در تهران، استان ها و خارج از کشور، نقد و بررسی کتاب، جوایز و جشنواره های کتاب، توزیع و ترویج کتابخوانی و دیپلماسی فرهنگی بر محور کتاب.

وی با اشاره به فعالیت های چاپ و نشر در معاونت امور فرهنگی گفت: برگزاری جشنواره صنعت چاپ در تهران و استان ها، تجلیل از پیشکسوتان و کارآفرینان صنعت چاپ، فعالیت های پژوهشی از جمله تجهیز کتابخانه ها، آموزش و... و حمایت از تشکل های صنعت چاپ و چاپخانه داران از فعالیت های مهم دفتر چاپ و نشر می باشد.

صالحی اهم فعالیت های معاونت امور فرهنگی در حوزه ادبیات و شعر و داستان را در 5 بخش جمع بندی کرد و گفت: برگزاری جشنواره ها اعم از جشنواره شعر فجر، جایزه جلال آل احمد، جایزه پروین و...، تجلیل از مفاخر ادبی ملی و استانی، فعالیت های آموزشی اعم از برگزاری کارگاه های شعر و ادبیات داستانی و خدمات به اهل قلم و پیگیری دیپلماسی فرهنگی از جمله فعالیت ها در این حوزه هستند.

معاون امور فرهنگی درباره فعالیت های معاونت امور فرهنگی در حوزه ادیان، مذاهب و مذاهب نیز گفت: ارایه مجوزهای حاکمیتی برای انجام برنامه های ادیان توحیدی در سراسر کشور، تجلیل از مفاخر قومی و مذهبی، آموزش که از محورهای تازه ظهور در این حوزه است و تقویت ادارات ارشاد برای تعامل بهتر با مذاهب و اقوام کشور نیز رئوس فعالیت های این حوزه محسوب می شود.

وی در پایان عنوان کرد: این فهرست شمای کلی از فعالیت های معاونت امور فرهنگی که در حال حاضر در جریان است را در بر می گیرد. ما صف فعالیت ها را در استان ها می بینیم و امیدواریم با توجه به منابع محدود وزارتخانه بهره وری لازم از ظرفیت ها و منابع استان ها انجام شود. امیدروایم نشست معاونت امور فرهنگی با معاونان فرهنگی استان ها در تهران فرصتی برای حوزه فرهنگ و حل مسایل اصلی مشترک میان پایتخت و استان ها باشد.

امیرزاده: بررسی 483 موضوع در حوزه های مختلف معاونت امور فرهنگی

در ادامه این جلسه همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی ضمن خیر مقدم به معاونان فرهنگی گفت: معاونت امور فرهنگی در دوره جدید سعی در هویت بخشی به نقش استان ها داشته است و برگزاری نشست تخصصی با مدیران کل در تبریز و راه اندازی شورای تعاملات استانی از جمله این اقدامات بوده است.

امیرزاده درباره اهداف برگزاری این نشست گفت: این نشست به منظور تنظیم دستور کار برای دومین نشست معاونت امور فرهنگی است که قرار است در بندرعباس برگزار شود. معاونان فرهنگی در ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان ها تبیین کنندگان و مجریان سیاست های معاونت امور فرهنگی هستند و این جلسه به منظور گفت و گوی چهره به چهره با مجریان فرهنگی برگزار شده است.

مشاور مدیریتی معاونت امور فرهنگی با اشاره به تلاش یک ماهه برای برگزاری این نشست در تهران گفت: در این تلاش یک ماهه 483 موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد که 141 موضوع در حوزه نشر و اهل قلم و اطلاع رسانی، 109 موضوع در حوزه چاپ، 97 موضوع در حوزه سیاست گذاری های فرهنگی، 96 موضوع در حوزه جشنواره ها و 40 موضوع در حوزه استان های مرزی است.

وی در پایان عنوان کرد: نشست دو روزه معاونت امور فرهنگی با معاونان فرهنگی ادارات فرهنگ و ارشاد استان ها تلاش برای ترسیم هر چه بهتر مشکلات و مسایل فرهنگی جهت دومین نشست معاونت امور فرهنگی با استان ها در بندرعباس است که به زودی زمان برگزاری آن اعلام خواهد شد.

502502

کد خبر: 546928

وب گردی

وب گردی