نشان دهخدا به کتاب‌های تالیفی علوم انسانی اساتید دانشگاه اعطا می شود

دبیر نخستین دوره کتاب سال اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور از اعطای نشان دهخدا به برگزیدگان کتاب های تألیفی حوزه علوم انسانی اعضای هیات‌های علمی دانشگاه ها خبر داد.

دکتر مسعود کوثری گفت: این جشنواره با هدف برقراری پیوند میان پدیدآور و جامعه هدف، معرفی آثار برگزیده به جامعه علمی کشور، تحکیم و گسترش ارتباطات نظرورزانه با نخبگان و فرهیختگان، رشد و اعتلای فرهنگ تألیفی، نظریه پردازی و تولید علم، نگاه نقادانه به آثار و کتب مختلف علمی و فرهنگی و ترجمه آثار برجسته تألیفی به زبان‌های بیگانه برگزار می شود.

دبیر جشنواره نشان دهخدا در توضیح ضرورت برگزاری این جشنواره گفت: سال‌هاست دانشگاهیان، استادان رشته‌های مختلف علوم انسانی در خلوت خود، بی یار و حامی به کار پژوهش مشغولند و در کشورمان خوشبختانه همه ساله در زمینه‌های مختلف تألیف و ترجمه و به منظور برگزیده کردن آثار مختلف جشنواره‌های زیادی انجام می‌گیرد اما در این زمینه خلایی وجود داشت.

او گفت: آن بی‌عنایتی به پژوهشگران و مؤلفان عضو هیات‌های علمی دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی بود که به نظر نادیده گرفته می‌شدند و برهمین اساس به منظور ارج نهادن به آنها این جشنواره را برگزار کردیم.

کوثری گفت: انتشارات علمی و فرهنگی در دوره جدید فعالیت خود علاوه بر نشر کتاب به تجلیل اهل علم توجه ویژه ای دارد و این مسئولیت را جزء باورهای خود می داند به همین منظور طرح انتخاب برگزیدگان کتاب های تألیفی حوزه علوم انسانی اعضای هیات‌های علمی دانشگاه های سراسر کشور را برگزار کرد.

او گفت: کتاب های واصل شده به دبیرخانه را مورد ارزیابی و داوری قرار دادیم که بهترین این تألیف ها را در مراسم پایانی این جشنواره به عنوان آثار برگزیده و شایستۀ تقدیر معرفی خواهیم کرد.

دبیر جشنواره دهخدا، نو بودن محتوای اثر؛ نقش اثر در ارتقاء علوم انسانی؛ سامان‌بندی کتاب از منظر تناسب قطع، زیبایی جلد و ارتباط طرح با محتوا، کتاب‌پردازی و صفحه‌آرایی چشم‌نواز، ویراسته بودن اثر، داشتن فهرست مطالب، مقدمه، نمایه‌ها و کتابشناسی؛ میزان تناسب اثر با نیازهای جامعه علمی کشور را از معیارهای انتخاب کتاب در این جشنواره برشمرد.

او گفت: همچنین بهره‌گیری از روش‌های علمی تحقیق در تدوین و نگارش؛ هماهنگی و یک‌دستی متن از جهت کاربرد مفاهیم، نکات دستوری و ویرایشی، امانتداری در ارجاعات و رسایی متن و جامعیت اثر در حول موضوع مورد پژوهش از دیگر معیارهای انتخاب کتاب در این جشنواره است.

انتشارات علمی و فرهنگی با مشارکت وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارشاد و فرهنگی اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی این جشنواره را برگزار می کند.

مراسم اختتامیه نخستین دوره کتاب سال اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور (نشان دهخدا) در حوزه علوم انسانی ۲۶ آبان ماه با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود.

20104

کد خبر: 546986

وب گردی

وب گردی