به دنبال راهی برای ثبت علائم حیاتی از راه دور توسط تلفن‌های هوشمند

اگر علاقه ای به استفاده از دنبال کننده های تناسب اندام ندارید، ممکن است نتایج تحقیقات گروهی از پژوهشگران آزمایشگاه رسانه ای MIT که تحت عنوان BioPhone از آن یاد شده برایتان جالب باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجیاتو، این پژوهشگران در واقع مشغول بررسی راهکارهایی به منظور کاربرد تلفن های هوشمند معمولی برای اندازه گیری ضربان قلب و ریتم تنفسی شما هستند و قصد دارند راهی پیدا کنند که حتی بدون نیاز به خارج کردن دستگاه های موبایل از داخل جیب یا کیف نیز این مهم محقق گردد.

ایده اصلی این است که موبایل با استفاده از شتاب سنج و ژیروسکوپ حتی کوچک ترین لرزش ها و حرکات بدن را که در نتیجه ضربان قلب یا بالا و پایین رفتن قفسه سینه به خاطر دم و بازدم ایجاد می شوند را اندازه گیری کند.

این گروه، برای دریافت اطلاعات ذکر شده، نوعی اپلیکیشن اندرویدی را توسعه داده اند و آن را روی یکی از همین موبایل های معمولی (مثلا گلکسی اس 4 سامسونگ) نصب کردند.

در ادامه، پژوهشگران از دوازده داوطلبی که موبایل هایشان درون جیب یا کیفشان بود درخواست کردند که با استفاده از یک دوچرخه ثابت، رکاب بزنند و سپس بنشینند، بلند شوند و دراز بکشند. متاسفانه اطلاعات به دست آمده از اپلیکیشن و داده های دریافت شده از سنسورهای مورد تایید سازمان غذا و دارو که داوطلب ها با خود داشتند با ناپایداری هایی همراه بود.

در واقع ضربان قلب ثبت شده توسط تلفن های هوشمند بیشتر از یک ضربه در دقیقه با آنچه از طریق حسگرهای مذکور ثبت شده بود فاصله داشت و در کل با هم همخوانی نداشتند.

هرناندز یکی از دانشمندان مشارکت کننده در این پروژه است که می گوید: پیش از آنکه کاربران بتوانند دستگاه های دنبال کننده سلامتی خود را کنار بگذارند زمان زیادی باقی مانده و تلفن های همراه هنوز نمی دانند که چطور اطلاعات را به طرز دقیق تری گردآوری نمایند.

همانطور که در این آزمایش مشخص گردید، هرچه تلفن همراه از فرد دورتر باشد، اطلاعات ثبت شده توسط آن، اطمینان پذیری کمتری دارند. سال گذشته، تیم تحت سرپرستی او، روی تحقیق مشابهی به نام BioGlass کار کرد که در واقع با استفاده از شتاب سنج، ژیروسکوپ و دوربین گوگل گلس، نرخ ضربان قلب و تنفس را اندازه می گرفت.

درست مانند همان پروژه، یکی از اهداف اصلی BioPhone این است که میزان استرس فرد را تشخیص و سپس انجام برخی تمرینات تنفسی را پیشنهاد دهد یا اینکه به فرد توصیه نماید برای آرام شدن با یکی از خویشاوندانش تماس بگیرد.

20104

کد خبر: 547092

وب گردی

وب گردی