رئیس جدید خانه هنرمندان رسما امروز معارفه شد

مراسم تودیع و معارفه مجید سرسنگی و مجید رجبی معمار صبح امروز با حضور مدیران و هنرمندان برگزار شد که در این مراسم عنوان شد ریاست تماشاخانه ایرانشهر نیز بر عهده رجبی معمار خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، مراسم تودیع و معارفه مجید سرسنگی و مجید رجبی معمار به عنوان رئیس جدید خانه هنرمندان ایران صبح امروز یکشنبه ۲۴ آبان ماه در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم، هنرمندان و مدیرانی چون محمد سریر، حسین مسافر آستانه، احمد مسجدجامعی، علی مرادخانی، محمدحسین نیرومند، امیرحسین حریری، سردار ساجدی‌نیا فرمانده و ... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم سریر با اشاره به دوران مدیریت چهارساله سرسنگی عنوان کرد: اگرچه تصدی مدیریت کار سختی است، اما برای مسئولیت هایی که در زمینه فرهنگ وجود دارد این تصدی گری سخت تر خواهد بود. محتوای واقعی این مسئولیت قابل توصیف نیست چون مقوله فرهنگ با احساسات و عواطف انسان ها مرتبط است.

وی ادامه داد: طی چهار ساله گذشته مجید سرسنگی در راه ارتقای فرهنگ گام های موثری برداشته و نه تنها در ارتقای کیفی خانه هنرمندان پیشرفت داشته بلکه در امور سخت افزاری هم فعال بوده است که یکی از مثال های آن ساختمان شماره ۲ خانه هنرمندان است که ما توانستیم از طریق این ساختمان بسیاری از انجمن های خانه هنرمندان را در آنجا اسکان دهیم.

سریر درباره حضور مجید رجبی معمار به عنوان مدیرعامل جدید خانه هنرمندان عنوان کرد: آقای رجبی معمار از مدیران فرهنگی و پرتلاش ما در سال های گذشته هستند که تصدی گری مدیریت های مختلفی را برعهده داشته اند. وی همیشه علاقه مند به ارتقای فرهنگ و هنر این سرزمین بوده و توسط شورای عالی خانه هنرمندان مورد تایید قرار گرفته است. معتقدم زمان آن فرا رسیده تا نگاه ما به هنر و فرهنگ برای رشد سیاسی، اجتماعی و... در کشور فراتر رود و مسئولان ما هم چندی است که متوجه تاثیرگذاری زمینه های فرهنگی در امور مختلف سیاسی و اقتصادی کشور شده اند.

در ادامه گزارش تصویری درباره فعالیت های چهار سال گذشته خانه هنرمندان پخش شد که موسیقی این نماهنگ توسط ارکستر فیلهارمونیک خانه هنرمندان اجرا شد.

پس از آن، مجید سرسنگی مدیرعامل سابق خانه هنرمندان عنوان کرد: زمانی که بحث انتخاب فردی برای مدیریت نهادی یا سازمانی مطرح می شود شاید افراد سلیقه های مختلفی داشته باشند، اما زمانی که فردی انتخاب شد دیگر سلیقه ها کنار می روند که همه باید کمک کنند تا آن فرد به درستی به فعالیت‌هایش بپردازد. از خرداد ۹۰ که بنده به عنوان رئیس خانه هنرمندان انتخاب شده ام، مجموعه فعالیت های این مکان فرهنگی- هنری صنعت سازی شده بنابراین امروز نیازی به ارائه آمار نمی بینم و ترجیح می دهم به نکاتی که دغدغه من است اشاره کنم.

وی متذکر شد: هنر این کشور در وضعیت پرتلاطمی به سر می برد که البته ذات هنر است. نگرش و توجه ما به این مساله و هوشمندی مدیران می تواند از این تلاطم یک فرصت بسازد و اگر در این زمینه غفلت شود، تهدیدی برای این حوزه به حساب می آید. تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه درازی پیش رو داریم و همه ما چه مدیران، چه هنرمندان و چه مخاطبین حوزه فرهنگ و هنر باید کمک کنیم تا تحرک لازم به حوزه فرهنگ و هنر باز گردد. یکی از موانع پیش روی این حوزه که باعث شده فرهنگ و هنر تحرک لازم را نداشته باشند، یک سوءتفاهم تاریخی است که بین مدیران و هنرمندان وجود دارد.

سرسنگی یادآور شد: تا زمانی که این سوءتفاهم ها حل نشود سخت است که فضای فرهنگی- هنری را برای یک جهش بزرگ آماده کنیم. هنرمندان باید اطمینان داشته باشند که مدیران پشت آنها هستند و از آنها حمایت می کنند. از طرف دیگر مدیران هم باید شرایط آنها را درک و تنگناهای مدیران را بفهمند. برطرف کردن این سوءتفاهم ها نقش به سزایی در این توسعه خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه درباره دیگر موانع پیش روی حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: نکته بعدی موانع نظری هنر است چون ما به اندازه‌ای که در حوزه عمل پافشاری کردیم در حوزه نظر و اندیشه این پافشاری را نداشته ایم. ما تعریف درستی از نسبت جامعه دینی و هنر نداریم برای همین اغلب سلیقه ها تصمیم می گیرند چه کاری مناسب است و چه کاری مناسب نیست. ما در این سال ها نتوانستیم یک وحدت نظری بوجود آوریم و شاید تنها در کشور ما باشد که قوانین و نظرهای متفاوتی در نهادهای مختلف نسبت به یک کار هنری و یا یک هنرمند وجود داشته باشد. چیزی که در این زمینه کم داریم کمبود مراجع سیاست گذاری است و باید تعداد مراکز فرهنگی ما نیز افزایش یابد. حوزه هنر ارتباط مطمئنی با مراکز آموزشی و دانشگاهی ندارد و ما در این زمینه غفلت کرده ایم و برنامه درستی نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: متاسفانه برای بسیاری از مسائل هنری مان سند توسعه نداریم، به همین جهت هر مدیر باسلیقه خودش می تواند یک مجموعه هنری را به سمتی که سلیقه خودش است، هدایت کند. در حالی که در کشور ما حتی برای پرورش ماهی کیلکا نیز سند توسعه وجود دارد. نکته مورد توجه دیگر پرهیز از سیاست زدگی است چون سیاست زدگی در حوزه هنر آفت بزرگی بوده است. هم سیاستمداران باید دست از هنر بردارند و هم هنرمندان بدانند کارشان بالاتر و فراتر از سیاست قرار می گیرد. هر گاه احساس کنیم هنر فراتر از سیاست است و خودمان را درگیر مسائل سیاسی نکنیم، بسیاری از مشکلات حل می شود البته این امر به معنای آن نیست که از نقد اجتماعی به شکل منصفانه پرهیز کنیم.

میدرعامل سابق خانه هنرمندان درباره مساله اخلاق گرایی در هنر نیز بیان کرد: شک ندارم اگر جامعه هنری ما با بهترین امکانات مزین شود، اما اگر اخلاق گرایی در آن زیر سوال برود راه به جایی نخواهیم برد و این امر وظیفه پیشکسوتان هنری است که اخلاق گرایی را بین هنرمندان ترویج کنند. اعتقاد دارم یک مدیر فرهنگی علاوه بر اینکه در دوران مدیریت خودش مسئولیت دارد، در دوران مدیران آینده هم مسئولیت خواهد داشت. به این ترتیب که باید در دوران مدیریت خودش زیرساخت ها را چنان مورد توجه قرار دهد که آیندگان هم بتوانند از آن بهره ببرند.

سرسنگی یادآور شد: این سال ها در حوزه عدالت فرهنگی نتوانستیم توفیقی به دست آوریم و بسیاری از هنرمندان ما مخصوصا شهرستان‌ها از امکانات به دور بوده اند. امیدوارم مسئولان ما این توجه را داشته باشند که توسعه متوازن را رواج دهند و به بخشی از هنرمندان که نادیده گرفته شده اند، توجه کنند تا سرمایه ما زیر سوال نرود.

وی با اشاره به اینکه توجه به بخش خصوصی باید در دستور کار قرار گیرد، متذکر شد: هنوز بخش دولتی نمی تواند این اطمینان را به بخش خصوصی بدهد و بخشی از وظایفش را به بخش غیردولتی انتقال دهد. بخش دولتی، بخش مقابل دولت نیست بلکه در کنار دولت فعالیت می کند. یکی از این مکان های خصوصی نیز خانه هنرمندان است که ظرفیت و پتانسیل پذیرفتن بسیاری از مسئولیت ها را دارد.

مدیرعامل سابق خانه هنرمندان در پایان صحبت هایش با اشاره به بیش از چهار سال حضورش در خانه هنرمندان عنوان کرد: مفتخرم که چهار سال و اندی در خدمت هنرمندان برجسته کشور بودم و منتی هم ندارم چون بسیار از این هنرمندان آموختم. همچنین از شورای عالی خانه هنرمندان، انجمن های فعال در این خانه، همکاران محترمم در خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر بسیار سپاسگزارم. اگر اتفاق خوبی در طول این مدت رخ داده، حاصل فعالیت و همراهی این افراد است. همچنین سپاس ویژه از شهرداری تهران و دکتر قالیباف دارم که بدون هیچ منت و انتظاری همیشه به ما کمک کرده اند.

در ادامه بهمن نامور مطلق، دبیر و معاون پژوهشی فرهنگستان هنر بیان کرد: زمانی که آقای سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان شد، برنامه های بسیار مفصلی داشت که من احساس کردم برنامه های وی در راستای راه اندازی یک فرهنگستان صورت می گیرد. نیت این بود که خانه هنرمندان یک نهاد مولف باشد و تنها مکان اجاره دادن مکان هایش نباشد و ما در آن بتوانیم اندیشه را هم تمرین کنیم. به همین جهت برنامه های مختلفی را تدارک دیدیم که از جمله آنها می توان به «نقد گالری ها» اشاره کرد که البته قبلا بذرش در فرهنگستان هنر ریخته شده بود. راه اندازی دانشگاه تابستانه هنر نیز یکی دیگر از برنامه های عملی شده خانه هنرمندان بود.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه ها، هم اندیشی ها، سمینارها و برنامه های نقد از دیگر برنامه های خانه هنرمندان بوده که ثمرات بسیار خوبی در پی داشته است. خوشبختانه کتاب های بسیاری هم در اینجا برای اولین بار به چاپ رسیده است.

مجید رجبی معمار، میرعامل جدید خانه هنرمندان آخرین سخنران مراسم بود.

وی در سخنانی کوتاه اظهار کرد: مدیریت فرهنگ و هنر کار بسیار سختی است چون برقراری تعادل بین آنچه که هنرمندان لطیف و حساس می خواهند با بایدها و نبایدها و آنچه که مدیران می خواهند کار سختی است و این هنر خانه هنرمندان بوده که توانسته با مجموعه ظرفیت ها و فعالیت هایش محل تلاقی و حضور و همچنین محل آرامش و آسایش هنرمندان کشور باشد.

رجبی معمار افزود: من قدردان مدیران گذشته خانه هنرمندان هستم که یک محفل امن را برای هنرمندان کشورمان فراهم کرده ام. تلاش من نیز این است که تعاملات فرهنگی بیشتری با مجموعه های هنری از جمله معاونت هنری وزارت ارشاد برقرار کنم. خوشبختانه همه دوستان نیز از مجموعه شهرداری گرفته تا وزارت ارشاد و معاونت هنری قول مساعد دادند به ما کمک کنند که انشاءالله این همکاری در سطوح و کیفیت و کمیت بالاتری ادامه می یابد.

مدیرعامل جدید خانه هنرمندان در پایان صحبت هایش گفت: امیدوارم با هم‌افزایی بیشتر، فضایی پرنشاط تر همراه با معنویت را گسترش دهیم. جامعه ما از نظر اخلاقی نیازمند تغییرات جدی است که این امر باید توسط هنرمندان صورت گیرد.

در بخش دیگری از این مراسم، محمد هادی ایازی مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که از این پس مسئولیت تماشاخانه ایرانشهر نیز برعهده رجبی معمار خواهد بود تا از این طریق خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر بتوانند هماهنگی‌های بهتری با هم داشته باشند.

آوازخوانی حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی که نوید دهقان به عنوان نوازنده او را همراهی می کرد، یکی دیگر از بخش‌های مراسم امروز بود.

پایان بخش این مراسم، اهدای جوایز و هدایا از طرف نهادهای دولتی به مجید سرسنگی و مجید رجبی معمار بود به این ترتیب که هدایایی از طرف محمدباقر قالیباف شهردار تهران، تابلوی یادبودی از طرف محمدهادی ایازی، هدایایی از طرف علی مرادخانی معاونت هنری، خانه موسیقی، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری، انجمن خوشنویسان ایران، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مرکز تئاتر مولوی، اداره کل هنرهای نمایشی، محمد فیروزه ای بازرس شورای عالی خانه هنرمندان، شهردار منطقه ۶ و سازمان بسیج هنرمندان به مجید سرسنگی اهدا شد.

همچنین بعد از تقدیم حکم مدیرعاملی خانه هنرمندان ایران توسط محمد سریر و حکم مشاور فرهنگی و هنری شهرداری تهران و ریاست تماشاخانه ایرانشهر توسط محمدهادی ایازی به مجید رجبی معمار هدایایی از طرف انجمن خوشنویسان ایران و اداره کل هنرهای نمایشی به وی اهدا شد.

502502

کد خبر: 547178

وب گردی

وب گردی