فاضل‌میبدی: به دنیا باید گفت اسلام، مردم را به جنگ افکار می‌خواند نه جنگ افراد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به حادثه تروریستی فرانسه بیان کرد:نمی‌توان انکار کرد سیاست‌های نادرست حاکمان برخی کشورهای خاورمیانه، باعث تقویت این گروه‌ها شده؛ اما علمای دین باید بر اساس جایگاه و منزلتی که دارند، یک‌صدا به دنیا اعلام کنند اسلام از این کشتارها بیزار است.

به گزارش ایسکانیوز، شرق د رسرمقاله شرق به قلم محمدتقی فاضل‌میبدی-عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم آمده است :

جنایت بس هولناکی که در پاریس رخ داد، بیش از ١٣٠ نفر را به کام مرگ فرستاد و صدها انسان را زخمی کرد. پیش از آن در بیروت هم حادثه‌ای مشابه موجب مرگ تعداد زیادی انسان بی‌گناه شد و انفجار هواپیمایی که از شرم‌الشیخ مصر عازم مسکو بود صدها انسان، قربانی کینه‌توزی مشتی تروریست متعصب شدند. علمای اسلام، مراجع و مفتیان حتما نمی‌توانند بی‌اعتنا از کنار این وقایع بگذرند.

گروهی که مسئولیت این آدم‌کشی‌ها را برعهده گرفته‌اند خود را متصل به اسلام و پای‌بند به دفاع از دین می‌دانند. متأسفانه با تبلیغات منفی صورت‌گرفته، برخی مردم دنیا بر این باورند که اسلام، چنین کشتارهای بی‌رحمانه‌ای را مشروع یا واجب می‌داند و در نتیجه، اسلام‌هراسی در کشورهای غربی رواج یافته است.

علمای اسلام از هر فرقه و گروه و مذهبی، لابد می‌دانند هیچ دین آسمانی -‌ به‌ویژه اسلام- خشونت، آدم‌کشی و ترور و تهدید را مجاز نمی‌شمارد و سخت‌ترین مجازات را برای کسانی می‌داند که محارب باشند؛ یعنی سلاح به دست گیرند و مردم را تهدید کنند. سزاوار است علمای کشورهای اسلامی، به‌ویژه مراجع تقلید شیعه و مفتیان اهل تسنن، استادان حوزه علمیه اعم از شیعه و سنی به صورت اجماعی، کشتار، انفجار و ترور از پایگاه دین را محکوم کنند و دامن عطوف اسلام را از این فجایع پاک کنند.

باید گروه‌هایی را که به نام دفاع از دین، به کشتار و خشونت دست می‌زنند از دین خارج اعلام کرده و حکم تکفیر اینها را صادر و به دنیا اعلام کنند هیچ‌کدام از این حرکاتِ ضد انسانی، قربانی کرد: توجیه دینی و اسلامی ندارد. امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر فرمود: «بپرهیز از اینکه خونی را بریزی. هیچ چیزی مانند ریختنِ خون، عقوبت خدا را نزدیک نمی‌سازد. حکومت‌ها به‌خاطر ریختن خون آدمیان از میان رفتند؛ پس اقتدار خود را با ریختن خون مردم تقویت نکن که این کار، پایه‌های حکومت را ضعیف و سست می‌سازد بلکه آن را نابود می‌کند...» (نهج‌البلاغه نامه ٥٣). خداوند در قرآن کریم در سوره مائده آیه ٣٣ می‌فرمایند: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً: کسی که انسانی را بُکشد یا در زمین فساد کند، مانند این است که همه انسان‌ها را کشته است».

نمی‌توان منکر شد یکی از علل پیدایش این گروه‌های افراطی و تروریست، سیاست‌های نادرست غرب در برخی کشورهای خاورمیانه بوده است و نیز نمی‌توان انکار کرد سیاست‌های نادرست حاکمان برخی کشورهای خاورمیانه، باعث تقویت این گروه‌ها شده؛ اما علمای دین باید بر اساس جایگاه و منزلتی که دارند، یک‌صدا به دنیا اعلام کنند اسلام از این کشتارها بیزار است و این فجایع نمی‌تواند جنبه دینی داشته باشد تا جوانان مردم در این دام مهلک نیفتند. به دنیا باید گفت اسلام، مردم را به جنگ افکار می‌خواند نه جنگ افراد.

دراین‌میان باید از بیانیه جامع و پیام تسلیت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد که پیام ایشان از جایگاه یک روحانی که رئیس‌جمهور کشوری اسلامی است، جنبه تبلیغاتی و انسانی مؤثری دارد. متأسفانه برخی رسانه‌ها، به‌گونه‌ای به این رویداد ناراحت‌کننده پرداخته‌اند که گویی این کشتارها باید اتفاق بیفتد تا غرب بر سر عقل آید. صرف‌نظر از اینکه این شیوه عمل، به‌نوعی ترویج خشونت است، به دور از فرهنگ اسلامی و ایرانی ماست و انزجار مردم ایران از همه اَشکال تندروی را افزایش خواهد داد.

203/201

کد خبر: 547235

وب گردی

وب گردی