از شخصیت‌هایی روی چتر تا قصه‌هایی در قاب تصویر

نمایشگاه تصویرگری‌های الهه جوانمرد و زهرا امیریگانه با عنوان «زیر چتر آبان» یکشنبه 24 آبان در نگارخانه «زمستان» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نمایشگاه تصویرگری‌های بیشتر قصه محور با موضوعات متنوع و الهام گرفته از قصه‌های نویسندگان مختلف از الهه جوانمرد و تصویرگری‌های متنوعی شخصیت محور و قصه محور از زهرا امیریگانه بر روی چترهای رنگی، به نمایش گذاشته شده است.
زهرا امیریگانه که تصویرسازی‌هایش را بر روی چتر انجام داده، کارشناس ارشد نقاشی است. وی درباره ایده خلق این آثار، اظهار داشت: من از دوران تحصیل دانشگاهی به تصویرگری علاقه‌مند بودم و مرز مشخصی بین نقاشی و تصویرگری قائل نبودم. ایده کار کردن روی چتر نیز فکر می‌کنم از آنجا آمده است که من در شهر باران، بندر انزلی، زندگی می‌کنم. به نظرم دیدن چترهای تیره باعث شد که به تصویرگری بر روی چترها بپردازم و تصویرهایم را سه بعدی ارائه دهم. البته خوانش این آثار در نهایت به صورت دو بعدی صورت می‌گیرد.
این هنرمند در ادامه افزود: من از اکریلیک در خلق آثار بر روی چتر استفاده کردم و این چترها یا آثار هنری، بستگی به اینکه مخاطب چطور به آنها نگاه کند، قابلیت استفاده کاربردی نیز دارند. البته در نظر من این آثار نیز مثل تصویرسازی‌های قبلی‌ام هستند با این تفاوت که بر روی متریال متفاوتی خلق شده‌اند. درباره موضوعات آثار هم باید بگویم که برخی از این آثار داستان بوده‌اند و همراه با متن‌هایشان کار شده‌اند و برخی دیگر بیشتر شخصیت‌پردازی هستند.
از زهرا امیریگانه دو اثر طراحی با مداد نیز در قالب تصویرگری در نمایشگاه ارائه شده که مورد توجه خاص مخاطبین قرار گرفت؛ هنرمند در توضیح این آثار، ابراز داشت: این آثار در واقع نوعی کاراکترسازی هستند که برای مهره‌های شطرنج طراحی شده‌اند.
آثار الهه جوانمرد که بیشتر قصه محور هستند، در این نمایشگاه با تاکید بر روی جذابیت برای کودکان در حین حرفه‌ای بودن آثار، عرضه شده‌اند. جوانمرد در توضیح این موضوع، عنوان کرد: بیش از 6 سال است که به تصویرسازی می‌پردازم و حدود 3 سال است که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنم. پیش از این نمایشگاه انفرادی‌ای نیز در خانه هنرمندان ایران برگزار کردم و در نمایشگاه‌های گروهی مختلفی شرکت داشته‌ام. به نظر من کتاب‌هایی که اکنون در بازار موجود هستند و اتفاقا از سطح کیفی خوبی برخوردارند، بیشتر تصویرسازی‌هایی دارند که مورد پسند بزرگتر‌ها است. در صورتی که باکیفیت بودن نباید مانعی در مقابل جذابیت برای کودکان باشد. من سعی کردم طوری تصویرگری کنم که هم بچه‌ها و هم بزرگتر‌ها دوست داشته باشند. به هر حال نباید فراموش کنیم که زیبایی اثر باید همراه با جذابیت برای کودکانی باشد که داستان برای آنها روایت می‌شود.
این هنرمند درباره آثار ارائه شده در نمایشگاه، افزود: این آثار اغلب داستانی هستند و با موضوع کار شده‌اند به عنوان مثال یک مجموعه مربوط به پسربچه‌ای است که در داستان او، هم اعداد و هم رنگ‌ها آموزش داده می‌شوند. در نمونه‌های دیگر، آثاری با عناوین «قصه‌های مامانی»، «آبگیر»، اژدها و ... به نمایش درآمده است. چند اثر نیز به صورت تک اثر کار شده و ارائه شده‌اند.
در این نمایشگاه از هر هنرمند 15 اثر تصویرسازی در ابعاد متنوع در معرض دید عموم قرار گرفته است. این آثار بین 300 تا 450 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
گفتنی است، این نمایشگاه تا 2 آذر ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار، همه‌روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.
503

کد خبر: 547255

وب گردی

وب گردی