نکاتی که باید درباره سرماخوردگی بدانیم/آیا واکسن سرماخوردگی درمان مناسبی است؟

هنگام سرما خوردگی باید چه کارهایی انجام دهیم؟خود را سر حال نشان دهیم؟ از کودکان دوری کنیم؟

نیوشا یعقوبی -ایسکانیوز:این گزارش شما را راهنمایی می کندچگونه در فصل زمستان از سرماخوردگی پیشگیری کنید.

سرماخوردگی چیست؟

به گزارش گاردین، اوج شیوع سرماخوردگی فصل زمستان است. عامل این بیماری معمولا یک عفونت ویروسی است که باعث التهاب بینی ، گلو، سینوس ها و حنجره می شود. این عفونت اغلب در دستگاه تنفسی فوقانی به وجود می آیدو عفونت های جدی تر در دستگاه تنفسی تحتانی اتفاق می افتد. سرما خوردگی برای اکثر مردم خطرناک نیست، اما اگر این بیماری چند روز طول به طول انجامد ناخوشایند خواهد بود.

چه کسانی سرمامی خورند؟

بیماری سرماخوردگی در در فصل زمستان شایع تر است زیرا به دلیل سردی هوا، بیشتر اعضای خانواده در خانه خود وقت می گذرانند و اگر یکی از افراد خانواده سرما خورده باشد ، احتمال انتقال ویروس به افراد دیگر نیز وجود خواهد داشت. احتمال سرماخوردن کودکان زیر 7 سال در مهدکودک بیشتر است، اما عوارض این بیماری تا طولانی مدت همراه آنها نخواهد بود. این در حالی است که بیماری ذات الریه در افراد سیگاری و مبتلا دیابت و آسم ، ممکن است ناشی از یک سرماخوردگی ساده باشد که به آن توجه نشده است.

چگونه می توانیم از سرماخوردگی پیشگیری کنیم؟

این گزینه مناسبی نیست که افراد سرماخورده مانند یک زاهد غار نشین، تنها و در محیط بسته بمانند. فردی که سرما می خورد می تواند با گرفتن دستمال جلوی بینی و دهان خود در زمان عطسه و سرفه و شستن مکرر دست ها،بیماری خود را کنترل کند و در مکان های عمومی حضور یابد. استفاده از ماسک نیز می تواند از شیوع بیماری جلوگیری کند و پوششی در مقابل سرما باشد.

استاد منو سینگ، متخصص بیماری های ریه کودکان از هند می گوید: در فصل شیوع آنفولانزای خوکی در هند بیشتر افراد از ماسک ، مکمل های حاوی ویتامین ها و مواد معدنی استفاده می کنند، اما این موارد به تنهایی برای جلوگیری از سرماخوردگی کافی نیست. در برخی موارد استفاده از گیاهان دارویی نیز پیشنهاد می شود.

آیا مکمل ها و ویتامین ها محافظ مناسبی در مقابل سرماخوردگی هستند؟

- بله. استفاده از مکمل ها و ویتامین ها ممکن است از شیوع سرماخوردگی جلوگیری کند.استفاده از سیر، ویتامین C و D نه تنها به شما صدمه ای نمی زند،بلکه از شما نیز محافظت خواهد کرد. تحقیقات نشان داده پروبیوتیک های روده می توانند مدت و شدت سرماخوردگی را کاهش دهند. برخی معتقدند خوردن ماست به افزایش پروبیوتیک ها کمک می کند امادانشمندان هنوز این نظریه را تایید نکرده اند. مطالعات کنونی آنها در زمینه مقدار مفید پروبیوتیک ها برای بدن ادامه دارد.

در صورت سرماخوردگی باید چه کنیم؟

سرماخوردگی بیشتر مردم تا چندین روز طول می کشد. در این مدت باید استراحت کنیدو مایعات کافی بنوشید.

پروفسور بروس آرول از دانشگاه اوکلند در نیوزیلند می گوید: هیچ مدرکی وجود ندارد که به طور قطع اثبات کند اگر فرد سرما خورده خودش را خوب بپوشاند و سوپ مرغ بخورد، قطعا بهبود پیدا خواهد کرد. در کنار تمامی اینها فرد باید تحت نظر پزشک داروهای لازم را مصرف کند. شواهد محدودی برای ضد التهاب و درد بودن داروی پاراستامول وجود دارد.گفته می شود این دارو ضد گرفتگی بینی و دهان است اما کیفیت مطلوبی ندارد. آرول استفاده از قطره و اسپری بینی را برای گرفتگی بینی بسیار مناسب تر از موارد دیگر دانست.

آیا واکسن سرماخوردگی درمان مناسبی است؟

واکسن به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها کمک می کندو آنها را هدف قرار می دهد. سرماخوردگی یک بیماری با طیف گسترده ای است که انواع مختلفی دارد اما برخی از این واکسن ها روی بیماری هایی چون کرونا و برخی آنفولانزاهای پیشرفته تاثیری ندارد.

آیا میتوان تنها از یک نوع درمان سرماخوردگی در طول عمرخود استفاده کرد؟

خیر احتمال این وجود ندارد که فردی در طول عمر خود بتواند تنها با یک روش سرماخوردگی اش را درمان کند زیرا این بیماری انواع مختلفی دارد و همگی آنها مشابه یکدیگر نیست.

چرا نمی توانیم برای خودآنتی بیوتیک تجویز کنیم؟

سرماخوردگی معمولا توسط ویروس ها ایجاد می شود. اما آنتی بیوتیک ها ویروس ها را نمی کشند. در برخی موارد، باکتری های زنده در دستگاه تنفسی افراد مبتلا به سرماخوردگی پیدا شده است، اما از بین بردن آنها به تنهایی با آنتی بیوتیک کافی نیست. سرماخوردگی به ندرت میتواند باعث عفونت گوش، سینوزیت شدید یا ذات الریه شود که برای درمان این موارد آنتی بیوتیک پیشنهاد داده می شود. عوارض این بیماری ها تب بالا، سرفه با خلط سبز، گوش درد یا درد صورت است.

من بهتر هستم پس چرا هنوز سرفه می کنم؟

بعد از یک بیماری ویروسی، ممکن است مجاری تنفسی التهاب داشته باشد که این مورد باعث سرفه و خس خس خواهد شد. برای کودکان استفاده از داروهای سرفه پیشنهاد می شود اما مدرکی وجود ندارد که بزرگسالان نیز با استفاده از این دارو بهبود پیدا کنند. اگرنفس های شما سنگین بود ، وزنتان کاهش پیدا کرد و سرفه هایتان بیش از چهار هفته طول کشید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

20106

کد خبر: 547262

وب گردی

وب گردی