نور زیاد اتاق خواب باعث چاقی زنان می شود/نور تلفن و تبلت تنظیم ساعت بدن را به هم می‌زند

به گفته پروفسور «پل گرینگراس»، نور تلفن همراه و تبلت در شب باعث به هم خوردن تنظیم ساعت بدن می‌شود و افراد را دچار مشکلات بی‌خوابی می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا یکی از متخصصان برجسته خواب در انگلیس از سازندگان تلفن‌های هوشمند و تبلت خواسته تا مسئولیت بیشتری به خرج دهند و امکانی را فراهم کنند که این وسایل شب‌ها به صورت خودکار وارد «وضعیت خواب» شوند و نور کمتری از خود ساطع کنند.

وقتی هوا تاریک می‌شود، بدن هورمون ملاتونین، معروف به هورمون خواب ترشح می‌کند که باعث می‌شود افراد به خواب بروند. اما طول موج‌های خاصی به خصوص نور طیف آبی-سبز می‌تواند این سیستم را مختل کنند. پروفسور گرینگراس یکی از متخصصانی بوده که درباره تاثیر نور این وسایل بر خواب افراد مطالعه کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، نتایج این بررسی نشان داد که روال فعلی در تولید تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های جدید این است که این وسایل بزرگتر و پرنورتر و با کنتراست بیشتر باشند و بیشتر نور آبی ساطع کنند.

پروفسور گرینگراس در این رابطه گفت: این وسایل برای استفاده در روز عالی هستند اما برای شب بسیار مضرند.

به گفته پروفسور گرینگراس، یافته‌های موجود دلالت بر این می‌کنند که این وسایل هنگام شب می‌توانند به خواب رفتن را تا یک ساعت به تاخیر بیندازند.

پروفسور گرینگراس می‌گوید که اکنون اپلیکیشن‌هایی برای کاهش نور آبی-سبز این وسایل طراحی شده و نرم‌افزارهایی مثل f.lux نیز می‌تواند به طور خودکار این طیف نور را فیلتر کنند.

او از سازندگان تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ خواست تا چنین امکانی را در محصولات خود تعبیه کنند و از همه مهمتر اینکه چنین قابلیتی به طور خودکار فراهم باشد. بردن تلفن یا تبلت به رختخواب روز به روز رایج‌تر می‌شود. مطالعه بسیار وسیعی که موسسه تحقیقات سرطان انگلیس در مدت 40 سال روی بیش از 100 هزار زن بالای 16 سال انجام داد، سال گذشته منتشر و نشان داد که هر چه نور اتاق خواب حین خواب شبانه بیشتر باشد احتمال چاقی در زنان افزایش می‌یابد.

20106

کد خبر: 547353

وب گردی

وب گردی