امیرعبداللهیان: آتش‌بس در سوریه پیشنهاد ظریف بود/  ایران مداخله‌ای در کشورهای منطقه ندارد

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه بدون تردید در همه کشورهای منطقه دارای نفوذ هستیم اما این نفوذ به معنای مداخله ما در کشورهای منطقه نیست. گفت: اگر برخی طرف‌ها نفوذ ایران را به دخالت ترجمه می‌کنند مشکل کج فهمی آن‌هاست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه، امروز (دوشنبه) در سخنانی درباره تحولات و مقاومت منطقه در دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: بدون تردید در همه کشورهای منطقه دارای نفوذ معنوی هستیم. اما این نفوذ به معنای مداخله ما در کشورهای منطقه نیست.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آتش‌بس به پیشنهاد ایران در بیانیه پایانی و جمع‌بندی مذاکرات وین درباره سوریه گنجانده شده است گفت:‌ بله موضوع آتش‌بس با پیشنهاد روشن و صریح آقای ظریف در بیانیه پایانی گنجانده شد.

این مقام وزارت خارجه ایران در ادامه با اشاره به تحولات در غرب آسیا و منطقه خاطرنشان کرد: آن چه در منطقه به ویژه در رابطه با پدیده بیداری اسلامی شاهد هستیم این است که برخلاف نظر برخی که معتقدند بیداری اسلامی و یا همان بهار عربی شکل نگرفته است، ما با تمام وجود در رفت و آمدهای‌مان به منطقه بیداری اسلامی یا بهار عربی را لمس کرده‌ایم و این پدیده را به برکت انقلاب اسلامی تحکیم و تعمیق اندیشه‌های بنیاد گذار انقلاب اسلامی (امام خمینی (ره)) و ادامه مسیر توسط مقام معظم رهبری می‌دانیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: این مسیر توسط شهدای گرانقدر انقلاب، دفاع مقدس و نیز مدافعان حرم ادامه یافته است. آن‌ها کمک کرده‌اند تا انقلاب اسلامی این فرصت را پیدا کند تا در منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا نفوذ خاص معنوی پیدا کنند.

وی ادامه داد: وقتی تحولات در مصر اتفاق افتاد جوانان مصری به ما گفتند در دانشگاه آن چه ما را به مبارزه متمایل کرد ارتباط و نقش جوانان در ایران و انقلاب اسلامی با پیشرفت و توسعه بود که ما از آن الگوگیری کردیم. آن‌ها می‌گفتند رسانه‌های مصری و جهان عرب همواره این گونه القا می‌کردند که رهبران جمهوری اسلامی ایران جنگ طلبند و در دهه دوم انقلاب همین فضای رسانه‌یی دنبال شد و رهبران ایران را عقب افتاده خطاب می‌کردند. اما در دهه سوم انقلاب وقتی خودمان به درک سیاسی و اجتماعی رسیدیم دیدیم آن چه به پدران‌مان گفته شده درست نیست؛ اگر شما جنگجو بودید چگونه است که هر روز شاهد یکی از دستاوردهای بزرگ‌تان در حوزه‌های مختلف علمی، دفاعی و هسته‌ای بوده و هستیم.

معاون ظریف ادامه داد: البته امروز دیگر از این خانم‌ها و آقایان مصری در فضای مصر خبری نیست. اما آن‌ها در آن مقطع چنین دیدگاهی داشتند به ویژه آن که به مسأله هسته‌ای و مذاکرات ایران با شش قدرت بزرگ دنیا اشاره می‌کردند و می‌گفتند این حضور شما در مقابل شش قدرت دنیا برای ما روحیه بخش بود و مذاکرات هسته‌ای را همواره دنبال می‌کردند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: مصری‌ها نسبت به تاریخ بزرگ و طولانی‌شان بسیار افتخار می‌کنند و هم‌چنین از این که شخصیتی مثل آقای محمد البرادعی در جایگاه مهم بین‌المللی و هسته‌ای قرار گرفته است خرسندند و سخنان او برای‌شان قابل توجه است. آن‌ها می‌گفتند وقتی آقای البرادعی در مصاحبه‌ای گفت میانگین سنی دانشمندان ایران 25 تا 27 سال است برای ما بسیار قابل توجه بود و به ما انگیزه می‌داد.

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه با بیان این که گفتمان انقلاب اسلامی مهم‌ترین مسأله در منطقه و فضای بین‌الملل برای ایران است گفت:‌ این گفتمان نماینده نظام جمهوری اسلامی است و بعد از آن دستاوردهای علمی، دفاعی و تاریخ هشت ساله دفاع مقدس و نیز اقتدار کلامی و اعمالی رهبری که قوی‌ترین پشتوانه است را می‌توان به عنوان مهم‌ترین بخش‌های قدرت ایران ترسیم کرد. غربی‌ها همواره بیان می‌کنند که بزرگ‌ترین ذخیره ایرانی‌ها مواضع قاطع و راسخ رهبری در سطوح مختلف است.

امیرعبداللهیان با اشاره به آن چه دخالت ایران در منطقه از سوی رسانه‌های غربی و مقامات این کشورها عنوان می‌کنند، گفت: ما بدون تردید در همه کشورهای منطقه دارای نفوذ هستیم اما این نفوذ به معنای مداخله ما در کشورهای منطقه نیست. برخی کشورها و دیپلمات‌های ارشد آن‌ها در ارتباط با ما مطرح می‌کنند که ایران نفوذ خود را در منطقه نادیده بگیرد. اما کدام کشور این کار را انجام می‌دهد؟

وی ادامه داد: پس از37 سال ایران با توجه به گفتمان و رفتار منطقی‌اش در منطقه نفوذ پیدا کرده است و ما آن را در راستای تامین حداکثری منافع و امنیت ملی و نیز کمک به جهان اسلام به کار می بریم. حالا اگر برخی طرف‌ها نفوذ ایران را به دخالت ترجمه می‌کنند مشکل و کج فهمی آن‌هاست.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ایران مداخله‌ای در کشورهای منطقه ندارد.

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به دیدارش با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در هفته‌های گذشته که پس از دوران قطع رابطه سیاسی اتفاق افتاد گفت: در این گفت‌وگو هاموند گفت که بحرینی‌ها می‌گویند ایران اسلحه به آنجا فرستاده است و مردم بحرین را علیه دولت تحریک می‌کند. من پرسیدم که چه نوع اسلحه‌ای فرستاده شده است؟ و او گفت با یک قایق چهار جعبه کلاشینکوف فرستاده شده است. من در پاسخ به وزیر خارجه انگلیس خاطره‌ای را یادآور شدم؛ پس از سقوط صدام یکی از رهبران عراقی مورد ترور با چاقو در در مقابل درب منزلش قرار گرفت وقتی ایشان برای مداوا به ایران آمده بودند در دیدار با وی به او گفتم شما شان و جایگاه‌تان بالاتر از این است که با چاقو قصد جانتان را کنند و به آقای هاموند هم گفتم که این برای ایران توهین است که یک قایق اسلحه فرستاده باشد.

دخالتی در بحرین نداریم و نیازی هم به آن نمی‌بینیم

وی ادامه داد: اولا ما دخالتی در بحرین نداریم و نیازی هم به آن نمی‌بینیم، اما اگر بخواهیم دخالت کنیم به اندازه جایگاه و بزرگی‌مان دخالت می‌کنیم. مقام معظم رهبری هم در سخنانی اظهار داشتند که اگر ما در بحرین مداخله می‌کردیم اوضاع به گونه‌ای دیگر بود. ما صرفا در منطقه و کشورهای آن نفوذ معنوی داریم.

امیرعبداللهیان در ادامه به تعدادی از سوالات از پیش تعیین شده دانشجویان که توسط مجری این مراسم قرائت می‌شد پاسخ داد.

به درخواست ایران کشورهای عراق، لبنان و عمان به مذاکرات سوریه دعوت شدند

وی درباره ترکیب کشورهای حاضر در مذاکرات بین‌المللی سوریه در وین گفت: به درخواست ما کشورهای عراق، لبنان و عمان که طی پنج سال گذشته نقش سازنده‌ای در بحث سوریه ایفا کردند به مذاکرات دعوت شدند. یکی از مهم‌ترین شروط ما برای شرکت در مذاکرات سوریه این بود که قرار نیست در این مذاکرات به جای مردم این کشور تصمیم‌گیری کنیم بلکه باید کمک کنیم تا حامیان تروریست‌ها به لحاظ سیاسی و مالی روش خود را برای حل این بحران تغییر دهند.

معاون ظریف تاکید کرد که ایران در طی بحران سوریه یک کار ویژه بسیار مهم داشته است که منحصر به ایران است و آن این است که اجازه ندادیم یک نظام سیاسی به دست تروریست‌ها سرنگون شود و این جزو افتخارات ماست. این درحالی است که برخی کشورها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود کثیف‌ترین راه را که استفاده از تروریست‌ها برای سرنگونی یک کشور است استفاده کردند.

201/203

کد خبر: 547380

وب گردی

وب گردی