توقف ساخت و سازهای غیرمجاز در پروژه اسکله «جزیره هندورابی»

 حجت الاسلام و المسلمین صادق اکبری گفت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بدون توجه به مسائل زیست محیطی در پروژه اسکله جزیره هندورابی متوقف شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به توقیف ساخت‌و سازهای غیرمجاز در پروژه اسکله جزیره هندورابی گفت: با اقدام دستگاه قضایی استان و دستور قاضی رسیدگی کننده به پرونده ساخت و ساز غیرمجاز درپروژه اسکله جزیره هندورابی متوقف شد.

او افزود: ساخت و سازهای فاقد مجوز قانونی و بدون توجه به مسائل زیست محیطی در جزیره هندورابی موجب نگرانی هایی در دستگاه قضایی استان، دستگاه‌های متولی و فعالان محیط زیست شده است.

این مسئول عالی قضایی در ادامه گفت: کار گروهی به منظور بررسی نحوه اجرای این پروژه و ابعاد زیست محیطی آن زیر نظر رئیس دادگستری کیش تشکیل شد، مسئولان منطقه آزاد کیش دراین بررسی ها ادعا کردند مطالعات زیست محیطی توسط سازمان منطقه آزاد انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تاکید کرد: محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد تا قبل از اجرای پروژه مرجان های در مسیر ساخت این اسکله و تا تاریخ اول آبانماه سال جاری به محل امن دیگری انتقال داده شوند و سپس پروژه شروع شود .

اکبری اضافه کرد: با بررسی های شورای حفاظت از اراضی ملی بیش از 40 درصد پروژه مذکور پیشرفت فیزیکی داشته و بدون توجه به جابجایی مرجانها بر روی آنها خاکریزی صورت پذیرفته است و ساخت و ساز باعث از بین رفتن بخش عظیمی از کلونی های مرجانی شده و در نتیجه احیای این مرجانها دیگر امکان پذیر نیست.

او گفت: با پیگیری های بیشتراین موضوع در کارگروه شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در جزیره کیش ، ابعاد بیشتری از تخریب محیط زیست منطقه و تضییع حقوق بیت المال در این پروژه روشن شد و در نهایت با دستور قاضی رسیدگی کننده به این پرونده،دستور توقف عملیات اجرایی و خاکریزی ها درآبهای جزیره هندورابی ، صادر شد.

او اضافه کرد: دادگستری استان هرمزگان و شورای حفظ حقوق بیت المال با جدیت نسبت به رفع تصرف سایر اراضی تصرف شده مطابق با قانون اقدام خواهد کرد و برخورد قاطع و قانونی با متصرفان بعمل خواهد آمد.

حجت الاسلام اکبری توجه به حفظ منابع طبیعی را مهم دانست و افزود: با بی توجهی به محیط زیست منطقه و تضییع منابع طبیعی هیچگونه توسعه گردشگری و مسکونی در منطقه صورت نخواهد پذیرفت.

جزیره هندورابی که در فاصله 28 کیلومتری جزیره کیش قرار دارد، یکی از مهمترین پناهگاه های حیات وحش ،در منطقه جنوب کشور محسوب گردیده و زیستگاه اصلی گونه های مختلف جانوری از جمله مرجان ها و لاک پشت های در معرض انقراض پوزه عقابی است.

جزیره هندورابی در شمار مناطق حفاظت شده زیست کره محسوب و از جایگاه ویژه ای در سطح بین المللی و محیط زیست کشور ایران برخوردار است .

105105

کد خبر: 547481

وب گردی

وب گردی