طه هاشمی عنوان کرد: ضرورت ایجاد کرسی‌های علامه‌شناسی در دانشگاه

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: کاری که ما باید انجام دهیم این است که گروه‌های آموزشی ـ پژوهشی را درباره آثار استاد علامه جعفری فعال سازیم، کرسی‌های علامه‌شناسی در دانشگاه ایجاد کنیم و از آثار ایشان در تحصیلات تکمیلی استفاده شود و دانشجویان را به آن منابع ارجاع دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام دکتر سیدطه هاشمی که در همایش ققنوس اندیشه، یادبود هفدهمین سالروز عروج علامه محمدتقی جعفری در واحد اصفهان (خوراسگان) سخن می‌گفت، گفت: همه واژگان در جوامع وارد می‌شوند، لوازمی که بتوانیم تحقق پیام و واژه‌ای از قرآن و دین را فراهم کنیم بوسیله خبرگانی چون علامه محمدتقی جعفری است، به اعتقاد من لازمه این مفاهیم این است که انسان جانشین خدا باشد، انسان جانشین خداست که کار خدائی بکند، بشر هنوز مانده تا در همه ابعاد بتواند چنین کند اما خداوند چشمههایی را نشان داده که راه را گم نکنیم.

هاشمی افزود: اصل اول کلام و فلسفه اخلاق است و پیامبران و بزرگان همه به این اصل اشاره و تأکید کرده‌اند تا بشر به زیور اخلاق آراسته شود، اندیشه‌های علامه محمدتقی جعفری برپایه همین اصل اخلاقی است و در جامعه‌ای که از دروغ، تهدید و تبعیض و تفاوت بحث شود اگر از حیات طیبه سخن گفته شود، حرفی­ گزاف است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، درباره شخصیت علامه محمدتقی جعفری عنوان کرد: خداوند نمونه‌ای از انسان‌های کامل خلق و در طول تاریخ نمونه‌هایی به جامعه معرفی کرده است؛ نمونه‌های علمی، ادبی و هنری و انسان‌هایی ­که نمونه‌های موفقی بوده‌اند مانند عطار، خیام‌ها و... و در این اواخر علامه جعفری، برای همه انسان‌ها به خصوص دانشگاه‌ها این تلقی باید ایجاد شود که آنان هم می‌توانند و باید به این مراتب برسند.

هاشمی با ذکر خاطره‌ای گفت: در اوایل انقلاب که دانشگاه تعطیل شد به خاطر دارم که از محضر استادانی مانند علامه استفاده می‌شد و دوره‌ای بود که در مدرسه سپهسالار درسشان برگزار می‌شد ـ که بعد‌ها مدرسه عالی شهید مطهری نام گرفت ـ و ایشان اندیشه‌شناسی نهج البلاغه را می‌گفتند و شخصیت حضرت علی (ع) را شناساندند و آن موقع بود که ما و دوستان پی به شخصیت ایشان بردیم.

وی افزود: در شناساندن شخصیت‌هایی مانند علامه جعفری تنها نباید به این جلسات و همایش‌ها بسنده کرد، ما طرحی داریم برای شناساندن مشاهیر و شخصیت‌های بزرگی مانند علامه که شامل فیلسوفان، هنرمندان، عارفان و ادیبان متبحر است و امروز ۲۵۰۰ نفر از این افراد در ۴۰۰ واحد دانشگاهی شناسایی شده‌اند و باید روی این استادان و نخبگان تمرکز کرد و این اندیشه باز تولید شود و متناسب با مقتضیات جامعه و نیاز جامعه به گونه‌ای عرضه شود که مخاطبان خود را پیدا کند، اگر امام از دین نام می‌برد و در متن زندگی مردم راه پیدا می‌کرد، مقتضیات و نیازهای جامعه را می‌دانست.

20101

کد خبر: 547623

وب گردی

وب گردی