مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خبر داد:  تاریخ تقدیر و معرفی برگزیدگان دوره اول جایزه مصطفی (ص) مشخص شد

دبیر ستاد توسعه‌ فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، با اعلام مشخص شدن تاریخ معرفی و ارج نهادن به برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) گفت: چهارم دی ماه سال جاری مراسم اختتامیه این جایزه برگزار و برگزیدگان آن، با حضور مسوولان عالی رتبه علمی کشور معرفی می شوند.

به گزارش ایسکانیوز، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه‌ فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، گفت: جایزه مصطفی(ص) با هدف پاسداشت علم و تکریم علم آموزی در جهان اسلام، در ایران شکل گرفته است و به عنوان جایزه عالی فناوری جمهوری اسلامی ایران، مصوب شورای انقلاب فرهنگی، به صورت دو سالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام در چهار حوزه علوم و فناوری نانو، زیستی و پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و یک اثر برگزیده بخش عمومی اعطا می‌شود.

وی بیان کرد: این جایزه به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه ساز بهبود زندگی بشریت باشد.
کرمی، جایزه پیامبر اعظم (ص) را طرحی خواند که با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و توسعه فناوری در جهت ارتقا سطح رفاه، امنیت و سلامت را در جوامع اسلامی فرهنگسازی و ترویج می‌کند.

به گفته وی، در همین راستا به منظور ارج نهادن به صاحبان آثار منتخب، دوره اول جایزه مصطفی (ص) در تاریخ چهارم دی‌ماه سال جاری با حضور شخصیت‌های برجسته علم و فناوری جهان اسلامی، از ساعت 18 لغایت 20 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

پاسخ به دغدغه های بزرگان نظام در حوزه علم و فناوری
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام، از جمله دغدغه های رهبر فرزانه انقلاب محسوب می شود، ابراز کرد: تقویت شبکه‌های ارتباطاتی بیان دانشگاهها، مراکز علمی، دانشمندان و پژوهشگران و بنگاه‌های توسعه فناوری و نوآوری داخلی و خارجی و گسترش همکاری‌ها در سطوح دولتی و نهادهای مردمی با اولویت کشورهای اسلامی از سیاست های مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب در عرصه علم و فناوری است. از همین رو، جایزه مصطفی(ص) در این راستا نقش تاثیرگذاری دارد.
دبیر ستاد توسعه‌ی فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، با اشاره به این نکته که جایزه مصطفی (ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود گفت: این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است. این جایزه در سال جاری برای دومین بار اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: جایزه مصطفی با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند. همچنین این جایزه پیشگام توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی است و با تقویت ارتباط علمی میان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالی علمی در کشورهای اسلامی کمک خواهد کرد.
به گفته کرمی، براساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، دکتر سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی صفاری نیا (رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی) دبیر شورای سیاست‌گذاری این جایزه است. از اعضای بین‌المللی شورای سیاست‌گذاری می‌توان به بانک توسعه اسلامی،آکادمی علوم جهان اسلام، دانشگاه کراچی و دانشگاه مالایا اشاره کرد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزرای علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، امورخارجه، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، جامعه المصطفی العالمیه نهادهای عالی‌رتبه و موسسات علمی ایرانی عضو شورا هستند.

۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه دانشمند برتر جهان اسلام از طریق وقف
مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: جایزه مصطفی در چهار رشته «علوم و فناوری نانو»، «علوم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «اثر برتر در دیگر حوزه‌های علمی» اعطا می‌شود و برگزیدگان در هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه پیامبر اعظم، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه نقدی نیز دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه یعنی «صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص)» که با هدف تامین هزینه‎های اعطای جایزه و سرمایه‎گذاری و حمایت از توسعه علم و فناوری در جهان اسلام‌ و از محل وقف علمی با مشارکت مالی 200 نفر از اعضای فرهنگستان علوم و پزشکی و هیئت علمی دانشگاه شریف، تهران و... و 10 بانک و صندوق و موسسه مالی و شرکت های برتر تأمین می‌شود.

همکاری۲۰۰ مرکز علمی جهان با جایزه مصطفی(ص)
کرمی، با اشاره به همکاری۲۰۰ مرکز علمی جهان با جایزه مصطفی(ص)، عنوان کرد و گفت: در مدت فعالیت دبیرخانه جایزه که مسئولیت اجرا و برگزاری جایزه علم و فناوری پیامبر اعظم (ص) را بر عهده دارد، جایزه مصطفی(ص) به سیزده هزار مخاطب از مراکز علمی‌پژوهشی دنیا معرفی و سه خبرنامه با محوریت انعکاس آخرین اخبار و رویدادهای این جایزه بزرگ علمی فناوری منتشر شده است، همچنین همزمان با سال جهانی نور بزرگترین رویداد دانش‌آموزی نخستین دوره جایزه مصطفی(ص) با عنوان «مسابقه دانش‌آموزی نور ابن هیثم» و با محوریت تولید فیلم‌کوتاه در سطح مدارس کشور برگزار می شود.

باید برای سربلندی مسلمانان تلاش کنیم
مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با تاکید بر اینکه همکاری میان مسلمانان نه تنها به پیشرفت امت اسلامی کمک می‌کند بلکه در سطح بالاتر برای ایجاد وحدت اسلامی نیز سودمند است، گفت: باید برای سربلندی مسلمانان تلاش کنیم. جایزه علمی و فناوری مصطفی یکی از اصلی‌ترین راه‎ها برای دستیابی به این مهم از طریق فعالیت علمی مشترک است و این جایزه به عنوان محلی برای تعامل وآشنایی دوباره دانشمندان مسلمان می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی باشد.

20101

کد خبر: 547668

وب گردی

وب گردی