دمشق: اتحادیه عرب هیچ نقشی در حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه ندارد

وزارت خارجه سوریه در واکنش به تصمیم اتحادیه عرب برای اعطای کرسی دمشق به گروه‌های مخالف این کشور اعلام کرد که این اتحادیه هیچ نقشی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه نخواهد داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شبکه المنار، وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه عرب بر اساس مواضع سیاسی و جانبدارانه کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله قطر و عربستان عمل می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه عرب نمی‌تواند سهمی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس خواست و اراده ساکنان این کشور داشته باشد.

دمشق بر مواضع ثابت خود تاکید کرده و اعلام کرد که اتحادیه عرب در سایه سیاست‌های جانبدارانه و منفی خود نمی‌تواند هیچ نقشی در تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه ایفا کند.

در این بیانیه تاکید شده است: در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب شاهد آن بودیم که این اتحادیه معاهده‌ها و اساسنامه خود را زیر پا گذاشته و تصمیم گرفته تا به گروهی از مخالفان سوریه کرسی دمشق را اعطا کند، گروهی که از آغاز بحران در سوریه، ‌خواهان مداخله نظامی در این کشور به هر قیمتی بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: اتحادیه عرب از زمان ورودش به بحران سوریه تصمیم گرفته که در جهت منافع گروه‌های عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کند و شرایط را برای مداخله نظامی بیگانگان در سوریه فراهم آورد.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: اتحادیه عرب می‌کوشد تا مانع دستیابی به هر گونه راهکار سیاسی بر اساس مذاکرات ملی شده و از اعطای کمک مالی به مخالفان سوری و گروه‌های تندرو تروریستی برای بحرانی‌تر کردن شرایط در این کشور حمایت می‌کند.

وزارت خارجه سوریه همچنین تاکید کرد: تصمیمات اخیر اتحادیه عرب بار دیگر نقش قطر را بیش از پیش پررنگ کرد و نشان داد که پول، نفت و گاز به اهرم‌هایی برای هدایت کردن همکاری‌های عربی و امنیت ملی آنها تبدیل شده است تا توجه‌ها را از سوی دشمن‌ واقعی ما که اراضی عربی را اشغال کرده، به سمت یک بحران ساختگی و از بین بردن وحدت اسلامی عربی منحرف کند.

وزارت خارجه سوریه همچنین در این بیانیه اعلام کرد: قطر و عربستان تلاش می‌کنند تا از طریق این تصمیم اخیر اتحادیه عرب، واقعیت‌ها در سوریه را پنهان کنند و مانع دستیابی به راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران آن شوند. در مصوبه اخیر اتحادیه عرب می‌بینیم که بر حمایت نظامی از گروه‌های تروریستی در سوریه تاکید شده است. اما این مواضع اتحادیه عرب و برخی کشورهای کوچک عربی نمی‌تواند مانع تلاش‌های دولت سوریه برای همکاری مثبت با تلاش‌های بین‌المللی و تحقق امنیت و ثبات در کشور و همچنین مبارزه با گروه‌های تروریستی شود.

302

کد خبر: 547866

وب گردی

وب گردی