سیاست تحریک تقاضا از بُن غلط است/سیاست‌های دولت رکودتورمی را تشدید کرد

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصادی علامه طباطبایی سیاست تحریک تقاضا از سوی دولت برای خروج از رکود را سیاستی اشتباه دانست و گفت: مشکل اقتصاد کشور ریشه در عرضه کالا دارد و باید اقدامی انجام داد که تولید افزایش یابد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد‌قلی یوسفی، در مورد سیاست‌های دولت برای خروج از رکود و ارائه دو بسته در این زمینه در کمتر از یک سال، با اشاره به اینکه گفتند از رکود خارج شدیم، اظهار داشت: آمار نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری و واردات کالاهای واسطه‌ای کاهش یافته، و بهره‌وری نیروی کار و سرمایه منفی بوده است.

وی، افزود: آنچه در جامعه لمس می‌کنیم نشان می‌دهد تفاوتی در وضعیت رکودی ایجاد نشده است و این وضعیت همچنان پابرجا است، امروز مشکل رکود به خصوص در بخش‌های تولیدی هنوز وجود دارد و مسئولان بگویند چگونه از رکود خارج شدیم و بر چه مبنایی تورم را کنترل کردند.

وی، در مورد اینکه گفته می‌شود کنترل و کاهش تورم دستاورد دولت است، گفت: در جامعه‌ای که رکود حاکم است، به‌مرور با عمیق شدن وضعیت رکودی به‌ طور طبیعی شاهد کاهش قیمت هستیم، اما این به معنای اجرای سیاست‌های درست و اصولی نیست و نشان دهنده بحران اقتصادی است.

وی، با بیان اینکه بخش‌های ساختمان، تولید و صنایع مختلف در رکود به سر می‌برند و تقاضا برای واردات کالاهای واسطه‌ای کاهش یافته است، بیان کرد: بخشی به توافق هسته‌ای مربوط می‌شود اما به‌طور عامل هیچ ارتباطی به سیاست‌های دولت ندارد که بگوییم معجزه و یا دستاوردی بوده است و یا اقدامی انجام دادند.

یوسفی، تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که با بحران شدیدتر از رکود تورمی روبرو هستیم و کار خاصی صورت نگرفته است. اقتصاد ما گنجایش بهبود شرایط را دارد و انتظار وضعیت بهتری را داریم، تا این‌که درجا زدیم و تغییری نکردیم.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: دولت در مسائل اقتصادی در وضعیت سردرگمی و بلاتکلیفی به سر می‌برد و این بلاتکلیفی باعث افزایش هزینه‌ها و از دست رفتن فرصت‌ها شده و خواهد شد و خیلی از مسائل، ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد: نیاز بخش‌های تولید، صنعت و کشاورزی ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد و دولت قادر نبوده اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهد و از حوزه اقتصادی کشور به‌شدت در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد.

دولت با سیاست‌های اشتباه خود رکودتورمی را تشدید کرد

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، با تاکید بر اینکه درک نادرست از رکود، ریشه مشکلات رکودتورمی در اقتصاد ایران است، بیان کرد: دولت یازدهم از بدو ورود با سیاست‌های اشتباه خودش رکود تورمی را تشدید کرد.

به اعتقاد وی، دولت در ابتدا چنین تلقی می کرد عامل رکود تورمی به دلیل فشار تقاضا و رشد نقدینگی است و با افزایش نرخ سود بانکی و کنترل نقدینگی تصور می‌کرد این مشکل را می تواند حل کند، اما این اقدام باعث تشدید شرایط رکودی در اقتصاد کشور شد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه با تشدید رکودتورمی، دولت اکنون بحث تحریک تقاضا را مطرح می کند، گفت: برای طرح این موضوع هم دلیلی وجود ندارد، زیرا در شرایطی که کشور در رکود عمیقی به سر می‌برد، بحث تحریک تقاضا را مطرح کردند، در حالی که واردات به کشور همچنان در حال افزایش است و معنی نمی دهد که در جامعه ای مثل ایران و کشوری که درآمدهای نفتی دارد و این درآمد از طریق یک دولت بزرگ به اقتصاد کشور تزریق می شود. این بحث که ما با مشکل تقاضا روبرو هستیم بحث غلطی است.

یوسفی تصریح کرد: مشکل اقتصاد کشور ریشه در عرضه کالا دارد و باید اقدامی انجام داد که تولید افزایش یابد بنابراین این سیاست باز محکوم به شکست است و نمی تواند نتیجه مطلوب را در بر داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به اینکه اقتصاد ایران با هیچ کشور دنیا قابل قیاس نیست، اظهار کرد: هر کشوری مثل ایران وضعیت و شرایط خاص خود را دارد و نمی توانیم سیاستی که در یک کشوری موفق یا ناموفق بوده است را در کشور دیگر با ویژگی های متفاوت اجرای کنیم و انتظار نتیجه مطلوب داشته باشیم.

وی افزود: نخستین نکته این است که باید درک درست برای خروج از رکود داشته باشیم که ریشه رکودتورمی که متاسفانه این درک وجود ندارد و لازم است که تشخیص دهیم که مسئله رکود تورمی را با افزایش تولید و بالا بردند توان تولیدکنندگان داخلی می توانیم حل کنیم و نمی توانیم غیر از این عمل کنیم.

حمایت از تولید باید آویزه گوش مسئولان باشد

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید حمایت از تولید آویزه گوش مسوولین باشد که چگونه می توان موانع تولید را بر طرف کرد؛ البته برخی موضوع رانت در بخش تولید را مطرح می کنند و ایراد ندارد، به جای اینکه رانت ها را به دلالان، واسطه ها و وارد کنندگان بدهیم، آن را به تولید کننده بدهیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در تمام جوامع برای تولید کننده رانت ایجاد می کنند تا انگیزهدبرای سرمایه گذاری ایجاد شود، گفت: نباید فکر کنیم بدون توجه به تولید می توان رکود را بر طرف و حل کرد و این برداشت غلطی است.

یوسفی تصریح کرد: باید کاری کنیم که تولید کنندگان کشور انگیزه سرمایه گذاری داشته باشند و بتوانند منابع خود را به کار بگیرند. انتظار این است که دولت مردان موانع تولید را بر طرف کنند و فضای کسب و کار را بهبود ببخشند و ابتدا برای بنگاههایی که با مشکل و عدم استفاده از ظرفیت کامل روبرو هستند، اقدامی شود تا آنها از ظرفیت خود به طور کامل استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: باید منابع را از بخش هایی که متورم هستند و تورم در آن بخش وجود دارد، مانند خدومات، واسطه گری های مالی، تجارت و واردات بگیرند و به سمت بخشهایی که دچار رکود شدند، شوق دهند؛ اقدامی است که باید دنبال شود تا بتوانیم این بحران بسیار خطرناک را کنترل کنیم.
401401

کد خبر: 547929

وب گردی

وب گردی