عمر بیمارستان ها بالای 50 سال است/کمبود تخت های بیمارستانی

وزیر بهداشت گفت:در بازدید ها بیمارستان هایی با عمر کمتر از ۳۰ سال را مشاهده نکردم و عمده آنها عمر بیشتر از ۵۰ سال داشتند بنابراین لازم است تا بیمارستان های جدید ساخته شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا وزیر بهداشت گفت: یکی از راه های توسعه خدمات بهداشتی و درمانی استان مرکزی را توسعه تخت بیمارستانی دانست .

سید حسن هاشمی در بازدید از مرکز تخصصی زنان و زایمان آیت الله طالقانی اراک در جمع خبرنگاران افزود: استان مرکزی علاوه بر موقعیت راه های مواصلاتی جنوب کشور و وجود جامعه کارگری و صنعتی و با توجه به همجواری با استان های محروم، از نظر ارایه خدمات بهداشتی و درمانی توسعه کافی نیافته است.

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز نوسازی بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی ولیعصر اراک گفت: از حمایت های استانداری، شهرداری و شورای شهر قدردانی می کنم اما ظرفیت این بیمارستان باید ارتقا یابد و به ۵۰۰ تخت برسد.

دکتر هاشمی ادامه داد: دولت برای توسعه تخت های بیمارستانی، سرمایه ای جز اعتبارات طرح تحول سلامت ندارد و نمی توان قولی داد که اجرایی نشود بنابراین در آینده یک تیم را برای بررسی و مطالعه ساخت بیمارستان به اراک می فرستیم اما با امکاناتی که در استان وجود دارد بنده به آینده این استان بسیار امیدوار و خوشبین هستم بنابراین باید قولی داد که عملی شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص ممنوعیت صدور مجوز برای خدمت نیروهای متخصص دولتی در بخش خصوصی، گفت: این مساله قانون است و در طول مدتی که این افراد طرح خود را می گذرانند باید به صورت تمام وقت در اختیار دانشگاه و سیستم دولتی باشند و در صورت اتمام دوره طرح می توانند در بخش خصوصی فعالیت کنند و ممکن است در کوتاه مدت مشکلاتی را ایجاد کند اما در دراز مدت مشکلات حل می شود.

دکتر هاشمی افزود: خوشبختانه در سه سال گذشته، در هر سال حدود ۵۰ نفر متخصص به استان مرکزی آمده و به صورت تمام وقت به مردم خدمات ارایه می دهند و در این شرایط، مردمی که دارای وضعیت اقتصادی مناسبی نیستند به متخصص و خدمات بهتری دسترسی پیدا می کنند بنابراین اجرای قانون به اجرای عدالت کمک خواهد کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در خصوص خدمت نیروهای متخصص در دوران گذشته، تجربیات خوبی نداشته ایم، افزود: در این دوره افراد را موظف کرده ایم که در طول دوران طرح، تنها در خدمت بخش دولتی باشند و پس از اتمام دوره طرح، می توانند در بخش خصوصی فعالیت کنند.

او گفت: بخش خصوصی برای جذب متخصصان باید با پرداخت های منصفانه شرایطی را مهیا که کند متخصصان پس از اتمام زمان طرح جذب این مراکز شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر میزان پرداختی به متخصصان پس از اتمام طرح، بهبود یابد آنها در بخش دولتی ماندگار خواهند شد، گفت: در بخش خصوصی نیز باید پرداختی ها منصفانه باشد و از سوی دیگر در سال جاری ۳۰ درصد پذیرش دستیاری را برای خدمت در مناطق محروم افزایش داده ایم.

دکتر هاشمی در پایان یادآور شد: اجرای قانون بهتر از اتخاذ تصمیمات مقطعی است که ممکن است در ظاهر به نفع مردم ولی در دراز مدت به ضرر مردم می شود و امیدوارم با افزایش تربیت نیروی انسانی، کمبود نیروها نیز برطرف شود.

به گزارش وب دا؛ در این بازدید استاندار استان مرکزی، نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک و جمعی از مدیران دانشگاه دکتر هاشمی را همراهی می کردند.

افزایش 30 درصدی جذب متخصص در سال جاری

وزیر بهداشت از افزایش 30 درصدی جذب متخصص در سال جاری خبر داد.

دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه بازدید از مراکز درمانی اراک افزود: نیاز به افزایش تخت بیمارستانی در استان مرکزی احساس می شود چراکه این استان به لحاظ قرار گرفتن در مسیر راه های مواصلاتی کشور و برخورداری از جامعه صنعتی کارگری دارای موقعیت ویژه بوده و نیازمند توسعه مراکز درمانی است.

او با بیان اینکه استان مرکزی به استان های همجوار خود نیز خدمات درمانی ارائه می دهد و بدین لحاظ نیازمند توسعه مراکز درمانی است، گفت: شکی نیست که راهکار توسعه این خدمات افزایش تخت است.

دکتر هاشمی به بازدید انجام شده از بیمارستان های اراک اشاره کرد وگفت: این بیمارستان ها عمری بیش از 20 سال دارند و حتی بیمارستان 70 ساله هم در این استان موجود است و این مراکز باید تجهیز و نوسازی شوند.

او اضافه کرد: بیمارستان 320 تختخوابی ولیعصر(عج) اراک که با حمایت مسئولان ارشد استان در حال احداث است، می تواند بخشی از این گره را باز کند، اما باید با مساعدت نمایندگان مجلس، شهرداری و شورای شهر تعداد تخت های آن به 500 عدد برسد.

دکتر هاشمی گفت: یکسری املاک به عنوان سرمایه در اختیار دولت است که باید تبدیل به احسن شوند و در این استان نیز باید در این خصوص تصمیم سازی شود.

او در خصوص عدم امکان فعالیت نیروهای متخصص دولتی در بخش خصوصی افزود: چنین امکانی وجود ندارد. این قانون است و نمی توان خلاف آن اقدام کرد.

دکتر هاشمی گفت: اجرای این قانون هر ساله 40 تا 50 متخصص را در بخش دولتی ماندگار می کند و در درازمدت باعث رفع مشکلات شده و زمینه برخورداری اقشار ضعیف از خدمات کیفی را فراهم می کند، به این طریق عدالت درمانی در مسیر قانونی عملیاتی می شود.

او گفت: اگر پرداخت ها در بخش خصوصی به هنگام و منصفانه صورت گرفته و رقابت پذیری در این بخش افزایش پیدا کند جذب متخصص در این بخش نیز صورت خواهد گرفت و پذیرش متخصصان پس از پایان یافتن طرح در این مراکز افزایش خواهد یافت.

وزیر بهداشت عصر چهارشنبه در بدو ورود به استان مرکزی به همراه جمعی از مسئولان استان از چهار مرکز درمانی اراک بازدید کرد و روز پنجشنبه نیز بازدید از مراکز درمانی خنداب، شازند، خمین، محلات و دلیجان را در برنامه دارد.

حضور در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی از برنامه های وزیر در روز پنجشنبه است.

ایجاد 10 قطب درمان و تشخیص سرطان در کشور

وزیر بهداشت گفت: یکی از اقدامات مهمی که در سطح وزارتخانه در حال پیگیری است ایجاد 10 قطب درمان و تشخیص سرطان در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر هاشمی در بازدید از بخش های تخصصی و ساختمان نیمه کاره فاز توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری اراک گفت: کمک خیرین به احداث و توسعه مراکز درمانی اقدام بسیار موثری است، بویژه در استان مرکزی که علاوه بر سرویسدهی به بیماران استان، به استان های همجوار نیز سرویس می دهد .

دکتر هاشمی افزود: تلاش می کنیم بیشترین کمک را برای تکمیل پروژه نیمه تمام این بیمارستان فراهم کنیم تا هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت احداث این پروژه باید در دست خیرین باقی بماند و دولت نقش کمک کننده را ایفا می کند تا در نهایت پروژه تاسال آینده به بهره برداری برسد، افزود: یکی از اقدامات مهمی که در سطح وزارتخانه در حال پیگیری است ایجاد 10 قطب درمان و تشخیص سرطان در کشور است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه سه هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح پیش بینی شده است افزود: تاکنون درخصوص 5 استان تعیین تکلیف صورت گرفته است و تعیین تکلیف مابقی استان ها نیز به تدریج انجام خواهد شد.

وی افزود: آخرین تکنولوژی تشخیص و درمان سرطان در این مراکز مستقر خواهد شد. هر قطب در مرحله اول در مساحت 6 هزار مترمربع فضای درمانی و تشخیصی ایجاد می شود و این فضا قابلیت ارتقا تا 16 هزار مترمربع را دارا خواهد بود.

وزیر بهداشت گفت: در خصوص استان مرکزی نیز جهت راه اندازی این قطب تا پایان سال جاری تعیین تکلیف صورت گرفته و قرارداد مربوطه منعقد خواهد شد.

او در خصوص برنامه های تحول سلامت، در حوزه بیماری های صعب العلاج نیز گفت: در حوزه دارو و درمان دولت تا 95 درصد حمایت را در قالب طرح تحول و همکاری بیمه ها به انجام می رساند ولی 5 درصد باقیمانده نیز که باید توسط بیمار پرداخت شود برای قشر نیازمند سنگین بوده و پرداخت این میزان هزینه نیز برای آنها مشکل است و امید است از محل صرفه جویی که از طریق بکارگیری فناوری اطلاعات حاصل می شود، به اینگونه افراد در کاهش هزینه ها کمک شود.

دکتر هاشمی با بیان اینکه در خصوص گام دندانپزشکی طرح تحول سلامت کار سخت و طاقت فرسایی پیش رو داریم افزود: حرف و وعده در این خصوص بسیار مطرح شده اما اقدام جدی رخ نداده است چراکه دولت تنها در 10 درصد خدمات حوزه دندان دخیل بوده و مابقی توسط بخش خصوصی ارائه می شود.

او گام اول در این بخش را ایجاد 3000 کلینیک دهان و دندان در روستاهای دورافتاده که با کمبود نیرو و منابع مالی روبرو هستند عنوان کرد و گفت: امید است تا اواسط سال 95 این طرح در بخش دولتی عملی شود و دولت با پشتوانه مجلس این شرایط را سامان دهد و تقویت خدمات در حوزه دهان و دندان محقق شود.

وزیر بهداشت در ادامه از بخش های درمانی بیمارستان ولیعصر(عج) و طرح جدید این بیمارستان همچنین از بخش چشم، روانپزشکی و ساختمان خیرساز بیمارستان امیرکبیر اراک نیز بازدید کرد.

105105

کد خبر: 548030

وب گردی

وب گردی