از علی جنتی و احمد مسجدجامعی تا مهناز افشار و حامد بهداد، همه آمدند

هفته ای که گذشت هفته آشتی مردم، مسئولان و هنرمندان با کتاب بود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز هفته ای که گذشت، به دلیل همزمانی با هفته کتاب و کتابخوانی، از حیث اخبار مربوط به حوزه کتاب، هفته پرخبری بود. در این هفته برنامه های زیادی اجرا شد و ضمن همایش های مختلف، چندین نمایشگاه کتاب استانی نیز افتتاح شد و در آحرین روز این هفته از مسئولان تا هنرمندان به کتابفروشی ها سرزدند.

مهمترین موضوعی که در هفته گذشته در حوزه فرهنگی کشور در جریان بود، فراخوان احمد مسجدجامعی از همه مردم، هنرمندان و مسئولان برای حضور در کتابفروشی ها بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

دیروز 28آبان در روز کتابگردی بسیاری از چهره های سرشناس به کتابفروشی ها رفتند.این برنامه از انتشارات مهرگان آغاز شد و در آن صالحی امیری رئیس کتابخانه اسناد و کتابخانه ملی،علیرضا تابش،رجبعلی خسروآبادی رئیس میراث فرهنگی،فرزین ضرغامی ،‌مهرشاد کاظمی‌، محمود آموزگار‌،توکل صدیقی‌،نادر قدیانی‌،اسدالله امرایی‌ و فردیون عموزاده‌ با این هیات همراه بودند.

این جمع بعد از انتشارات مهرگان به انتشارات لارستان سر زدند. سپس در انتشارات علمی فرهنگی لوریس چکناوران به جمع اضافه شد. احمد مسجد جامعی و هیات همراه به خانه فرهنگ گویا سر زدند.

از نکات جالب این کتابگردی این بود که مسجدجامعی در میدان انقلاب به دست‌فروشان کتاب نیز سر زد. یکی از پایان‌نامه فروش‌ها در پاسخ به سوال احمدمسجد جامعی مبنی بر قیمت پایان نامه‌ها مدعی شد: بسیاری از شخصیت‌ها برای خرید پایان‌نامه به دفتر ما سر می‌زنند.

علی جنتی وزیر ارشاد نیز در این کتابگردی شرکت کرد. علی جنتی دیدار از کتابفروشی‌ها را از انتشارات «ققنوس» آغاز کرد و در این کتابخانه درباره کاهش کتابخوانی گفت:درباره کتاب باید تقاضا ایجاد شود مانند زمانی که تشنه یا گرسنه هستیم کسی به ما نمی‌گوید که آب یا نان بخریم. در مورد کتاب هم باید اشتها ایجاد شود.او در ادامه از کتابفروشان درباره تغییر کاربری کتابفروشی‌های خیابان انقلاب پرسید کتابفروشان نیز درباره مشکلات درآمدی خود با او صحبت کردند.علی جنتی در ادامه به سایر کتاب‌فروشی‌های انقلاب سر زد و هفته کتاب و کتابخوانی را به آنها تبریک گفت.

در عین حال بسیاری از هنرمندان و نویسندگان نیز به نحوی حضور خود را در این کتاب گردی اعلام کردند. مهناز افشار، گلی امامی، لیلی گلستان، مهتاب کرامتی، هوشنگ کامکار، پوریا عالمی، کریستف رضاعی، حامد بهداد، مهناز افشار، ابراهیم حقیقی، خشایار اعتمادی، مرتضی کاظمی، مریم زندی و علیرضا سمیع آذر همه از جمله کسانی بودند که با حضور در کتابفروشی ها به طرح کتابگردی 28آبان پیوستند.

همچنین از اتفاقات مهم دیگر در این هفته تفویض اختیار صدور مجوز کتابفروشی‌ها از ارشاد به اتحادیه ناشران بود مه محمود آموزگار از آن خبر داد. یعنی از این پس صدور مجوز فعالیت کتابفروشی‌ها از وزارت ارشاد به این اتحادیه، با تائید رئیس سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

خبر دیگر خروج بن کتاب از دایره اوراق بهاداربود که همایون امیرزاده در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی از آن خبر داد. به این ترتیب بن‌های کاغذی موجود و دارای اعتبار تنها تا پایان سال ۹۴ قابل خرید و فروش هستند و از مجموعه اوراق بهادار خارج شده‌اند و همین باعث می شود که خرید و فروش بن‌های کاغذی در بازار سیاه در ۶ ماهه اول امسال کاهش پیدا کند.

همچنین معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اختصاص دو میلیارد ریال اعتبار برای خرید و توزیع کتاب در استان‌ها طی سال جاری خبر داد. سید عباس صالحی در نشست خبری با اصحاب رسانه در بیرجند که روز دوشنبه ۲۵ آبان برگزار شد، ضمن اشاره به توزیع کتاب استانی اظهار داشت: اعتبارات در این زمینه سال گذشته ۹۰ میلیون تومان بوده است درحالی‌که امسال این مبلغ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیداکرده است.

از اتفاقات دیگر این هفته اهدای کتاب از سوی دو کتابفروشی به کتابخانه های کشور بود. انتشاراتی‌های تیمورزاده و طبیب ۱۴ هزار جلد کتاب از آثارشان را همزمان به کتابخانه­‌های عمومی کشور اهدا کردند. با آغاز بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، انتشارات تیمورزاده و نشر طبیب از میان ۱۱۰ عنوان کتاب حوزه کودک و نوجوان به تعداد ۱۴ هزار جلد کتاب از طریق انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به کتابخانه­‌های عمومی کشور اهدا کردند.به این ترتیب این دو ناشر ظرف کمتر از ۴ سال گذشته (سال ۱۳۹۱ تا کنون) بیش از ۳۴۰ هزار جلد کتاب به ارزش تقریبی ۶ میلیارد ریال به کتابخانه‌­های مختلف و مددجویان کمیته امداد و تأثیرگزاران حوزه کتاب و کتابخوانی کشور اهدا کردند.

از دیگر اتفاقات افتتاح دهمین نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی و نمایشگاه کتاب ایرانشهر در استان زاهدان بود.

502502

کد خبر: 548076

وب گردی

وب گردی