هیلاری کلینتون تشدید اقدامات جهانی علیه داعش را خواستار شد

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سخنانی خواهان تشدید عملیات تحت رهبری این کشور برای شکست دادن و از بین بردن گروه تروریستی داعش، اعمال منطقه پرواز ممنوع با مشارکت نیروهای ائتلافی در سوریه و افزایش استقرار نیروهای عملیات ویژه آمریکایی در این کشور شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات این کشور در یک سخنرانی گفت: هدف ما باز داشتن یا مهار کردن داعش نیست بلکه شکست دادن و از بین بردن داعش است. وی این اظهارنظر را با کنایه‌ به اظهارنظر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا یک روز قبل از حملات 13 نوامبر پاریس که گفته بود آمریکا داعش را به لحاظ جغرافیایی مهار کرده، مطرح کرد. کلینتون با این حال احتیاط به خرج داده تا از رئیس جمهوری آمریکا مستقیما انتقاد نکند و تاکید کرد که طرح وی برای جنگ با داعش منجر به تشدید و تسریع اجرای راهبرد اوباما برای مبارزه با این گروه می‌شود. از طرف دیگر کلینتون در سخنانش بر فوریت تهدید داعش و لزوم پاسخ سریع به آن تاکید کرد.

وی در سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک، دیدگاه‌های خود در خصوص مبارزه با داعش را متضاد با طرح رقیبان ریاست‌جمهوری‌اش در حزب جمهوری‌خواه دانست و انتخاب بین این دو دیدگاه را انتخاب میان ترس و عزم راسخ توصیف کرد.

وی از صبور نبودن جمهوری‌خواهان به خاطر تقاضا برای ممنوع شدن پذیرش پناهجویان سوری در آمریکا انتقاد کرد و گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تروریست‌ها ما را ترسانده و وادار به ترک ارزش‌ها و اهداف انسانی‌مان کنند.

وی تاکید کرد که دوران پس از حملات تروریستی پاریس نباید زمانی برای به دست آوردن امتیازات سیاسی باشد.

وزیر خارجه سابق آمریکا در عین حال به طور تلویحی از کند بودن دولت اوباما در کمک کردن به شورشیان به اصطلاح میانه‌روی سوری و استقرار نیروهای عملیات ویژه آمریکایی در سوریه انتقاد کرد و گفت: زمان آن رسیده که مرحله جدیدی را آغاز کرده و تلاش‌هایمان برای از بین بردن به اصطلاح خلافت داعش و همچنین مقابله با کنترل اراضی این گروه در عراق و سوریه را تشدید کرده و گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد، 50 نیروی عملیات ویژه‌ای که دولت اوباما وعده استقرار آنها در سوریه را داد، هنوز اعزام نشده‌اند و باید فورا مستقر شوند و آمریکا باید آماده استقرار نیروهای عملیات ویژه بیشتر باشد زیرا تعداد هرچه بیشتری از سوری‌ها وارد درگیری‌ها می‌شوند.

وی گفت: برای موفق بودن در سوریه باید حملات هوایی در این کشور با نیروهای زمینی که اراضی را از کنترل داعش خارج می‌کنند همراه شوند. اما با این حال کلینتون برای توضیح این که حامی اعزام سربازان نیروی زمینی آمریکا به سوریه نیست گفت: نیروهای زمینی تحت حمایت آمریکا در سوریه باید صرفا نیروهای محلی باشند و ما نمی‌توانیم خودمان جایگزین آنها باشیم.

وی توضیح داد: من نیز همچون باراک اوباما باور ندارم که ما بار دیگر باید تعداد صدهزار سرباز آمریکایی را وارد جنگ در خاورمیانه کنیم.

کلینتون خواهان حملات هوایی بیشتر در سوریه اما در همکاری با کشورهای عرب خلیج فارس شد. وی در یک جلسه پرسش و پاسخ گفت که عربستان سعودی و امارات متحده عربی حملاتشان علیه داعش را برای تمرکز بر یمن متوقف کرده‌اند.

کلینتون در خصوص تقاضای قبلی‌اش برای منطقه پرواز ممنوع در سوریه خاطرنشان کرد که این منطقه صرفا باید محدود به شمال سوریه جایی که ترکیه در آن پیشنهاد اعمال منطقه حائل برای حفاظت از غیرنظامیان را داده، باشد و در عین حال این طرح باید از سوی تعداد زیادی از کشورها حمایت شود.

کلینتون همچنین از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب که آنها را در ظهور داعش شریک خواند، انتقاد کرد و گفت: سعودی‌ها، قطری‌ها و دیگر کشورهای عرب باید یک بار برای همیشه جلوی حمایت مستقیم شهروندانشان از سازمان‌های تروریستی را بگیرند.

کلینتون همچنین با اذعان به این که جنگ در سوریه دیگر بر سر سرنگونی دولت بشار اسد نیست، گفت: ما شاید فرصتی برای تغییر حکومت در سوریه داشته باشیم اما با توجه به شرایط فعلی باید نیروها را علیه دشمن مشترک یعنی داعش بسیج کنیم.

کلینتون در عین حال رقبای جمهوری‌خواه خود را به خاطر ممنوع کردن پذیرش پناهجویان سوری در آمریکا و تنها مجاز کردن پذیرش سوری‌های مسیحی غیرآمریکایی خواند. کلینتون ادامه داد: ما وارد جنگ علیه ایدئولوژی نفرت شده‌ایم و باید پیروز شویم. بیایید صریح باشیم. اسلام دشمن ما نیست. مسلمان افرادی صلح‌طلب و صبور بوده و هیچ ارتباطی با تروریسم ندارند.

302

کد خبر: 548098

وب گردی

وب گردی