تحریم های نفتی و بانکی ایران به زودی لغو می شود

خبرگزاری بلومبرگ به استناد گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه تحقق تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی، پیش بینی کرد تحریم های بانکی و نفتی ایران اوائل سال آینده میلادی (2016) لغو شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شانا، خبرگزاری بلومبرگ آمریکا با استناد به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این که ایران در حدود چهارهزار و 530 سانتریفیوژ را در 28 روز منتهی به 15 نوامبر (24 آبان) از تاسیسات هسته ای خود خارج کرده است، نوشت: براساس فرآیندی که تاکنون صورت گرفته، ایران با ادامه خروج 162 سانتریفیوژ در روز، تا 12 ژانویه (22 دی) قادر خواهد بود تعهدات خود را در زمینه توافق هسته ای با قدرتهای بزرگ جهان، به صورت کامل عملی کند.

بلومبرگ افزود: توافق هسته ای 14 ژوییه تصریح کرده است که ایران شمار سانتریفیوژهای نصب شده خود را از حدود 19 هزار دستگاه به 5 هزار و 60 عدد برساند. به محض تایید ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این که جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرده است، تحریمهای نفتی و بانکی لغو خواهد شد.

براساس اظهارات دو دیپلمات ارشد آگاه از نقش آژانس در ایران، ناظران هسته ای در روند خروج سانتریفیوژها حضور داشته اند. به گفته این دیپلماتها، آژانس همچنین برای دقت بیشتر، شماره سریال هر سانتریفیوژی را که خارج می شود، ثبت می کند.

پیش از لغو تحریم ها ایران باید 8 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده خود را یا به کشوری دیگر ارسال کند یا این که آنها را با مواد بی اثر رقیق کند. علاوه بر این، هسته رآکتور آب سنگین اراک نیز باید از کار بیفتد.

آژانس در گزارش 22 صفحه ای خود آورده است که فعالیتهای این نهاد در زمینه تایید و نظارت بر اجرای تعهدات هسته ای ایران آغاز شده است.

به گفته دیپلماتهای یادشده، آژانس همچنین علاوه بر نصب تجهیزات نظارت از راه دور، آماده است که به محض اعلام مقامهای ایران، تعهدات خود را اجرا کند.

401401

کد خبر: 548161

وب گردی

وب گردی