دی‌میستورا:  روسیه قصد درگیری طولانی ندارد

فرستاده سازمان ملل به سوریه ضمن قدردانی از تصمیم عربستان سعودی برای میزبانی از نشست گسترده مخالفان سوری تاکید کرد که مخالفان باید برای نشستن بر سر میز مذاکرات با هیات نظام سوریه آماده باشند؛ نظامی که موضعی بسیار با ثبات و منضبط دارد.

به گزارش ایسکانیوز، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاة» ضمن تقدیر از عربستان به خاطر میزبانی از نشست گسترده مخالفان سوریه در ماه دسامبر مدعی شد: این تصمیمی "جسورانه است؛ چرا که مساله بسیار پیچیده است. عربستان قادر است تمامی مخالفان را گرد هم آورد؛ مخالفانی که باید از طریق یک موضع مشترک اقدام کنند وهیاتی آماده، هماهنگ و پایبند را برای شرکت در مذاکرات اعزام کنند.

وی افزود: مخالفان باید آماده تعامل با مواضع دولت سوریه باشند، موضعی که بسیار با ثبات و منضبط است. هیات دولت سوریه دستورات واحدی را دریافت و براساس همان دستورات اقدام می‌کند و پیش بینی می‌کنم که گروه‌های مخالف دو دستگی خود را کنار گذاشته و یک موضع واحد اتخاذ کنند.

دی‌میستورا گفت: این مساله که اردن نیز باید شایستگی برگزاری نشستی درباره تعیین گروه‌های تروریستی در سوریه را داشته باشد موضوع پیچیده‌ دیگری است. باید اوضاع به گونه‌ای پیش برود که بتوانیم نخستین نشست میان مخالفان و دولت را همزمان با فراهم آوردن مقدمات آتش‌بس برگزار کنیم. رسیدن به توافق آتش‌بس برای تمامی طرف‌هایی که در نشست گروه بین المللی حامی سوریه شرکت کردند یک ضرورت و نیاز است و همین گروه وین آتش‌بس را اعلام خواهد کرد.

وی گفت: مساله اخراج نیروهای خارجی از سوریه به زمان دیگری موکول شده و براساس پیشبرد روند سیاسی و بعد از تدوین قانون اساسی، برگزاری انتخابات و تشکیل دولت، از سوری‌ها انتظار دارم که پس از تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات و تشکیل دولت از نیروهای خارجی بخواهند که سوریه را ترک کنند.

دی‌میستورا گفت: افزایش موج حملات تروریستی در پاریس، بیروت، سیناء و مناطق دیگر جهان در تسریع حل بحران سوریه نقش خواهد داشت.

وی درباره طرح توقف تدریجی درگیری‌ها در سوریه نیز گفت: در وین نه تنها من، بلکه آمریکایی‌ها به ویژه و حتی روس‌ها بر لزوم پیشرفت در برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه تاکید کردند. تنها به این دلیل که اوضاع به فراتر از آن چیزی رسیده که انتظار داشتیم. به عنوان مثال می‌گویم مداخله نظامی روسیه به صورت تدریجی اما قوی است. بمباران هوایی برای روس‌ها در سوریه نباید بیشتر از آن چیزی که لازم است طول بکشد. اما در حقیقت نمی‌دانم این حملات چند ماه به طول می‌انجامد. میگویند چهار ماه طول می‌کشد اما من دیده‌ام که آمریکایی‌ها زمانی که وارد عملیات مشابهی شده‌اند، ابتدا با سه یا چهار ماه آغاز کرده‌اند، اما بیشتر از این مدت عملیات را ادامه داده‌اند. همگان می‌دانند که روس‌ها به چیزی که می‌گویند توجه دارند آن‌ها نمی‌خواهند بیشتر از آنچه که باید خود را وارد درگیری‌ها کنند و روسیه قصد درگیری طولانی را ندارد. روس‌ها آماده حمایت از آتش‌بس در سوریه هستند. روسیه بر ارتش و دولت سوریه نفوذ کامل ندارد اما نفوذش بر سوریه عمقی و اساسی است در نتیجه می‌تواند دولت را قانع کند که زمان برای آتش‌بس مناسب است.

دی‌میستورا در این مصاحبه درباره اظهارات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مبنی بر اینکه مقابله با تروریسم اولویت است، چیزی نگفت.

وی به مرحله پیش از مذاکرات یا آتش‌بس اشاره کرد که همواره مواضع تمامی طرف‌ها در آن تشدید می‌شود.

دی‌میستورا بر لزوم پایبندی به محاکمه مجرمان در سوریه تاکید کرد و گفت: اگر چنین اقدامی اتخاذ نشود، شاهد وضعیت هولناکی خواهیم بود اما زمان و روش محاکمه مساله‌ای است که به خود کشورها باز می‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا غیر ایران طرف دیگری هست که بگوید اسد حق دارد نامزد انتخابات سوریه شود گفت: در وین به این نتیجه رسیدیم که درباره این مساله توافق نکنیم و در حال حاضر به آن نپردازیم. بند هفتم بیانیه وین 1 درباره نقشه راهی صحبت می‌کند که احتمالا روند سیاسی در سوریه براساس آن آغاز شود. این مساله از بیانیه ژنو آغاز می‌شود و پس از آن دولت فراگیر و نه طایفه‌ای تشکیل شده، قانون اساسی جدید تدوین و انتخابات برگزار می‌شود. این نقشه راهی بود که همگان آماده امضای آن بودند بدون اینکه نامی ذکر شود.

دی‌میستورا گفت: مردم سوریه به طور کلی مردمی دارای عزت نفس هستند صرف نظر از اسد و غیره مردم سوریه اعتماد به نفس دارند و دوست ندارند کسی به آن‌ها بگوید چه کاری را انجام دهند. "این مساله درباره مخالفان نیز صدق می‌کند" به عقیده من باید روس‌ها تاثیر و نفوذ زیادی در سوریه دارند و باید از این مساله استفاده کنند.

301302

کد خبر: 548297

وب گردی

وب گردی