تب داغ دیابت در جامعه / چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند؟

دقت کردید بعضی وقت ها تب یک اتفاق و یا یک بیماری داغ می شود و همه مردم و جراید روی آن تاکید می کنند ؟این روزها تب افزایش دیابتی ها در جامعه بسیار شنیده می شود.

نیوشا یعقوبی ـ ایسکانیوز : انگار این بار تب داشتن دیابت و قند خون داغ شده و تقریبا در اعضای فامیل چند نفری به این بیماری مبتلا حضور این افراد در درمانگاه ها ،آزمایشگاه ها و خانه های سلامت و تشکیل کانون های دیابت شاهد این مدعاست.

دکتر نازلی فراهانچی متخصص بیماری های داخلی درباره این بیماری خاموش با ایسکانیوز گفت و گو کرده است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند؟

سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه یک مهمترین مورد است و در درجه دوم به سابقه ابتلای فرد به دیابت حاملگی، بالابودن فشارخون ؛ وجود اختلالات چربی خون؛سابقه ابتلا به کیست‌های متعدد تخمدان و یا بیماری‌های قلبی- عروقی و همچنین اضافه وزن در افراد برمی گردد.

اصلا دیابت چیست ؟

دیابت نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که در آن یاانسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادربه انجام وظیفه خود نیست و به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود.

علائم و نشانه های دیابت چیست؟

دیابت دو نوع است ابتلا به نوع اول اصلا دست خود بیمار نیست و وراثت در ابتلا به ان حرف اول را می زند در این مورد که در سنین پایین اتفاق می افتد شاهد افت فشار قند خون و حالت بیحال شدن در کودکان هستیم و از علائم دیگر آن دل درد های طولانی است. این علائم شاید به تنهایی نشان دهنده ابتلای فرد به دیابت نیست اما زمانی که با دل درد یا حالت ضعف و غش به بیمارستان ها مراجعه می شود با یک آزمایش ساده خون مشخص می شود که فرد دیابت دارد نوشیدن زیاد آب ، تکرر ادرار مخصوصا در شب، کاهش وزن ، تشنگی مفرط و گرسنگی و خستگی زیاد از نشانه های بیماری است.

اما در دیابت نوع 2 ترشح انسولین با مشکل روبرو می شودو آسیب زننده است این نوع ازدیابت شروع آرامتری دارد و شایع ‌ترین علامت آن سکون و نداشتن نشانه است تعداد زیادی از مبتلایان به دیابت نوع ۲ حدود ۵۰ درصد آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند و تنها با انجام آزمایش قند خون می ‌توان بیماری آنها را تشخیص داده می شود.از علایم دیگر دیابت نوع ۲ عفونت‌های مکرر، عفونت دستگاه ادراری و پوست، تارشدن دید، دیر خوب شدن زخم‌ها، احساس سوزش و بی حسی در انگشتان پا و...است.

برخی از دیابت با عنوان سرطان سفید یاد می کنند این درست است ؟

نه ،این درست نیست که دیابت را سرطان سفید بنامیم چرا که سرطان ها با مرگ و نیستی مترادف شده ولی دیابت در صورت تشخیص زود و بهنگام درمان می شود کما اینکه تعداد زیادی از افراد سال هاست دیابت دارندو با آن زندگی می کنند شاید کمی اذیت شوند و هر چه دوست دارند نتوانند بخورند اما زندگی عادی خود را می گذرانند.

بیماری دیابت قابل پیشگیری است؟

در مورد دیابت نوع اول درمان بیشتر با دارو و تزریق صورت می گیرد و اگر بتوانیم قند ناشتای فرد را کنترل کنیم از آسیب های بعدی جلوگیری می شود و بیمار سال ها بعد به بیماری های عروقی و کلیوی و حتی بیماری های چشمی مبتلا نمی شود ولی در مورد دیابت نوع ۲ تحقیقات نشان داده‌ که تغذیه صحیح و کاهش وزن و انجام مرتب فعالیت ورزشی (۱۵۰ دقیقه در طول هفته) در پیشگیری از ابتلا به دیابت، در افراد در معرض خطر بسیار مؤثر است البته رعایت اصول کنترل دیابت می تواند به افراد کمک کند تا زندگی سالمتری داشته باشند.

اصول کدام است ؟

آموزش، کنترل روزانه، تغذیه صحیح، فعالیت جسمانی و مصرف منظم داروها (قرص یا انسولین) در صورتی که هر یک از این اصول رعایت نشود تعادل و کنترل دیابت به هم می خورد.

اندازه‌گیری مرتب قند خون در منزل چقدر مهم است؟

دستگاه‌های اندازه‌گیری قندخون یا گلوکومترها به دیابتی و پزشکان کمک می کند تا بتواننددر جریان بیماری قراربگیرند تحقیقات نشان داده که افراد دیابتی که قند خونشان را به طور مرتب اندازه می‌گیرند و از نتیجه این آزمایشات برای تنظیم روش درمانی خود استفاده می‌کنند عوارض دیابت بسیار کمتر شده است.

20106

کد خبر: 548342

وب گردی

وب گردی